Bibelkommentarer

Vers 1-14

Jeremia 17:1. Judas synd er skrevet med en penn av jern, og med punktet av en diamant:

Det er så inngrodd i deres natur at du kan like godt prøve å slette en innskrift som er skrevet på stål med punktet av en diamant som håper å få denne perversiteten ut av nasjonen; det er inngravd på tavlene i deres hjerte. Det som bare er vane, kan endres, men det som er inngrodd i hjertet, kan ikke tas bort uten ved et nådens mirakel. Det var hjertet som var galt; fontenen-hodet var forurenset, så hva kan bekkene være, men stygg.

Jeremia 17:1. Det er inngravert på deres hjertes tavle og på hornene på deres altere,6483 6895 Og Deres hellige ting er blitt urent. De skrev opp navnene på sine avgudsgudene selv På guds alter, og så bar de et skriftlig vitnesbyrd mot seg selv.

Jeremia 17:2. Og deres barn kommer deres altere og deres astarte-billeder i hu ved de grønne trær på de høie fjell.

gud forbød å sette opp altere. Det var Ett alter i Jerusalem, og Der skulde Det ikke være mere; men de utvalgte steder hvor store trær for lenge siden hadde dyrket frem, de utvalgte fjelltoppene, og der bygget De helligdommer for sine motbydelige avguder, Og Der blev Gud vred på dem. Å, hvor lett vi kan gjøre noe til synd! Hvor lett kan ikke vår mest velvalgte barmhjertighet gjøres til tilfeller av misgjerning!

Jeremia 17:3-8. Mitt fjell ute på marken! jeg vil gi ditt gods og alle dine skatter til plyndring og dine offerhauger til syndoffer i hele ditt land. Og du skal holde op med din arv som jeg har gitt dig, og jeg vil la dig tjene dine fiender i det land du ikke kjenner; for i har tent en ild i min vrede, som skal brenne til evig tid. Så Sier HERREN Forbannet Være den mann som setter sin lit til et menneske og holder kjød for sin arm, og hvis hjerte viker FRA HERREN! For han skal være som lyngen i ørkenen og ikke se når det gode kommer, men han skal bo på avsvidde steder i ørkenen, i et saltland og ikke bo der. Salig er den mann som setter sin lit til HERREN, og hvis håp HERREN er. For han skal være lik et tre som er plantet ved vann, og som sprer sine røtter ved elven, og som ikke ser når heten kommer, men dets blad blir grønt, og som ikke bryr sig om det i tørkeåret, og som ikke holder op med å bære frukt.

å, den salige tillit Til Gud! Du ser det her satt ut i kontrast med elendigheten til å stole på menn. Tørke kommer til dette treet, og tider med problemer noen til den troende; men tørken påvirker ikke treet, for det har hemmelige, underjordiske kilder som det suger opp sitt liv fra; det sprer ut sine røtter ved elven; og velsignet er den mannen som har et hemmelig liv, en hemmelig styrke, en hemmelig trøst som opprettholder ham i prøvelsens time. Verden kan ikke fatte det, men han drikker det inn og lever på det.

Jeremia 17:9. Hjertet –

det er den viktigste saken, det var hjertet av nasjonen som hadde gått seg vill Fra Gud: «hjertet»-

Jeremia 17:9-11. Er svikefull over alle ting, og desperat ond: hvem kan vite det? Jeg, Herren, ransaker hjertene, prøver tømmene, jeg vil gi enhver efter hans ferd og efter hans gjerningers frukt. Likesom en rapphøne sitter på egg og ikke klekker dem ut, således skal den som vinner rikdom og ikke har rett, la dem være igjen midt i sine dager, og til sist blir han en dåre.

profeten sammenligner mannen som får rikdom ved løgn og undertrykkelse til en fugl som har mange egg, for mange for henne å dekke, og følgelig, selv om hun sitter på dem, er det slik en haug med egg at de er ingen av dem klekket; de kommer til ingenting. Jeg tror jeg kjenner noen menn som er veldig sånn rapphøne. Det ville være en stor nåde for dem hvis de bare hadde halvparten av eggene de har, for alt de får er omsorg og problemer med å dekke dem, men ingen levende glede kommer ut av dem; eggene er tilsatt. Den Som ikke har guds nåde i sitt hjerte, er som en fugl som sitter på egg. Stakkars sjel! «Ved sin ende skal han være en dåre.»Han må derfor være noe av en dåre nå, for den som forfølger en ende som skal ende i dårskap, er en dåre som har en slik ende for ham.

Jeremia 17:12-14. En herlig høy trone fra begynnelsen er stedet for vår helligdom. HERRE, israels håp! alle de som forlater dig, skal bli til skamme, og de som viker fra mig, skal skrives på jorden, fordi De har forlatt Herren, kilden med det levende vann. Læg mig, HERRE, så blir jeg lægt; frels mig, så blir jeg frelst! for du er min pris.

denne utlegningen besto av lesninger Fra Jeremia 7: 1-15; Og Jeremia 17:1-14

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.