Bibelsk Kommentar

EKSEGESE:

JESAJA 34-35. KONTEKSTEN

Kapittel 35 presenterer en levende kontrast til kapittel 34, hvor «Yahweh er rasende mot alle nasjonene» (34:2). I det kapitlet, «Herrens sverd er fylt med blod» og vil effekt «en stor slakting I edoms land» (34:6) og» en hevnens dag » (34:8). Edoms «strømmer skal bli til bek, dets støv til svovel» (34:9). «Det skal ligge øde», og» ingen skal gå gjennom det » (34:10). «Pelikanen og porcupine skal eie det» (34:11). «Torner skal stige opp i dets palasser, … og det skal være en bolig for sjakaler, … strutser, … ville dyr, … ulver, … og ville geiter» (34:13-14). Dette er herrens dom over et syndig land.

men i kapittel 35 tegner profeten/poeten et gledelig land, hvor «ørkenen vil glede seg og blomstre som en rose» (35: 1—- hvor folk «skal se Yahwehs herlighet» (35: 2)—Hvor Herren «vil komme og» komme med hevn «for å » frelse deg» (35:4; legg merke til kontrasten med 34: 8) – hvor blinde vil se og døve vil høre og lamme vil «hoppe som en hjort» (35:5—6a) – hvor «vann vil bryte ut i ørkenen» (35:6) og «gress med siv og rushes vil være i bolig av sjakaler, hvor de lå» (35:7; merk kontrasten med 34:9, 13). «Det skal være en motorvei der» (35:8; merk kontrasten til 34: 10). «Det skal ikke være noen løve der, og ingen glupske dyr skal stige opp på den» (35:9; legg merke til kontrasten til 34: 11-14). «Herrens forløste skal vende tilbake og komme til Sion med jubel» (35:10).

fordi kapittel 35 har noe av tonen I Andre Jesaja (kapitlene 40-66), noen forskere foreslår at det kan være et verk Av Andre Jesaja. Men de fleste tror At Andre Jesaja startet sitt arbeid med kapittel 40.

JESAJA 35: 1-7. EN CHIASTIC STRUKTUR

en chiasmus (flertall «chiasmi») er «en retorisk konstruksjon der rekkefølgen av ordene I den andre av to sammenkoblede setninger er omvendt av rekkefølgen i den første. Et eksempel er «grå var morn, alle ting var grå» (Microsoft Encarta Reference Library 2004) eller «et omvendt forhold mellom de syntaktiske elementene i parallelle setninger (Som I Goldsmith’ s to stop too fearful, and too faint to go)» (Encyclopedia Britannica 2007).

Chiasmi er ganske vanlig I Bibelsk poesi. Brueggemann foreslår at vi ser vers 1-7 som en chiasmus:

(a) transformasjonen av skapelsen (vs. 1-2)
(b) transformasjonen av funksjonshemmede menneskeheten (v. 3)
(c) påstanden Om Guds kommende redning (v. 4)
(b’) transformasjonen av funksjonshemmede menneskeheten (vs. 5-6a)
(a’) transformasjonen av skapelsen (vs. 6b-7)» (Brueggemann, tekster til forkynnelse, 20)

legg merke til parallellene mellom a og a’ og mellom b og b’—med c som midtpunkt, fokus, poenget med det hele.

JESAJA 35:1-2. ØRKENEN OG DET TØRRE LAND SKAL GLEDE sig 4394 9505 1 ørkenen og det tørre land skal glede sig. 647 ørkenen skal juble og blomstre som en rose.

2 Det vil blomstre rikelig,
og juble med glede og sang.

Libanons herlighet vil bli gitt til Det,
karmel og Sarons fortreffelighet. 1993 9505 De skal se Herrens herlighet, 647 vår guds herlighet.

» ørkenen og det tørre land skal glede seg. Ørkenen skal glede seg og blomstre som en rose. Den skal blomstre og juble og juble og synge» (v. 1-2a). Dette kontrasterer dramatisk med landet gjennomvåt med blod og jorden ble til svovel og brennende tonehøyde i 34: 7, 9. I kapittel 35 forblir ørkenen en ørken, men en glad ørken som gleder seg og blomstrer.

de som har bodd i ørkener vet hvor raskt ørkener kan komme levende med fargerike blomster etter en regndusj. Det er et syn som inspirerer glede i hjertene til de som er vant til å se de mer vanlige ørkenfargene. Dette er bildet som vår profet / poet fanger for å formidle følelsen av vitalitet og glede som vil være til stede på stedet han skildrer.

Villmark, tørt land og ørken refererer til det tørre landet som kunne være nydelig når regnet kom—men de kom sjelden. Villmarken kunne strekke en hyrdes oppfinnsomhet til bristepunktet, og kunne kreve livet til den uforsiktige reisende.

men mens en ørken ørken kan virke forbudt, Var Det I ørkenen At Yahweh smidde Israel til en nasjon.

  • det Var gjennom ørkenen Som Herren førte Israel, «som en mann bærer sin sønn, på hele den veien du gikk, til du kom til dette stedet» (Femte Mosebok 1:31).
  • I løpet av sine førti år i ørkenen, Herren var med Israel slik at de manglet noe (Mosebok 2:7).
  • det Var i ørkenen Herren ydmyket Israel ,» og matet (dem) med manna, som (de) ikke visste, heller ikke (deres) fedre visste; for at han skulle få vite at mennesket ikke lever av brød alene, men mennesket lever av alt Som går Ut Av Herrens munn» (Femte Mosebok 8:3).
  • Døperen Johannes vil gå ut i ørkenen for å forkynne behovet for omvendelse (Matteus 3:1).
  • Jesus vil bli fristet i ørkenen (Matteus 4:1ff.), og vil trekke seg tilbake til ørkenen for å be (Lukas 5:16).

med andre ord, ørkenen er uløselig sammenvevd Med israels åndelige historie og disiplin.

derfor representerer en ørken som blomstrer rikelig og gleder seg med glede og sang mer enn geografi. Det er en metafor for åndelig fornyelse og vitalitet-for et folk som er i et riktig forhold Til Herren og er velsignet for å nyte den velstand Som Herren har gitt dem.

«Libanons herlighet skal bli gitt landet, karmel og Sarons herlighet» (v. 2b). Disse tre stedene, Libanon, Carmel Og Sharon, er kjent for sin frodige skjønnhet.

• LIBANON (På Middelhavskysten ca 25 miles eller 40 k. nord For Genesaretsjøen) er et land med snødekte fjell, snødekte fjellbekker og sedertreskoger. Salomo ordnet Med Hiram Fra Tyrus for å bruke sedrer Fra Libanon til å bygge templet (1 Kong 5), fordi de var trær som var egnet for en konge-eller For Herren.

• MOUNT CARMEL (På Middelhavskysten 17 miles eller 27 k. vest For Genesaretsjøen) stiger majestetisk fra sjøen. Selv om det er bare ca 1740 fot (530 m.) høy, har det rikelig regn som fremmer frodig vekst.

• SHARON-SLETTEN er en nydelig kyststripe som strekker seg langs Middelhavskysten sør fra Mount Carmel i ca 35-40 miles (55-65 k.)—kjent for sine fruktbare marker og blomster (Watts, 540).

Disse tre stedene, alle ved Middelhavskysten, er fjernt fra villmarken både geografisk og åndelig. De representerer velstand, mens villmarken representerer nøysomhet. Men profeten sier at ørkenen vil bli som disse herlige, majestetiske stedene.

«De skal se Herrens herlighet, vår Guds herlighet» (v. 2c). I den foregående setningen (v. 2b) talte profeten om «Libanons herlighet» og » karmel og Sarons fortreffelighet. Nå taler han Om «Yahwehs herlighet» og «vår guds herlighet».»Jesaja er en stor dikter, så denne parallelliteten er bevisst. Hvis Libanon er strålende og Karmel og Sharon er majestetiske, reflekterer De bare, uansett hvor ufullkomment, herligheten og majesteten til den som skapte dem. Hvis ørkenen vil bli herlig og majestetisk, er Det bare Fordi Herren har deigned det å være så.

profeten gir ingen klar antecedent til pronomen, «De— – så hvem er «De»? «De» kan være ørkenen og ørkenen i vers 1. «De» kan være Libanon, Karmel og Sharon i vers 2. «De» kunne Være Guds folk (v. 8). Eller dette kan være en kongelig, altomfattende » De » som bryter sine armer rundt alle mennesker overalt.

JESAJA 35:3-4. «VÆR STERK. IKKE VÆR REDD!»

3styrk de svake hender,
og gjør de svake knær faste.

4 fortell dem som har et engstelig hjerte: «vær sterke.
ikke vær redd.

Se, din Gud kommer med hevn, Guds gjengjeldelse. 647 Han skal komme og frelse dere.

» Styrk de svake hender og gjør de svake knær faste «(v. 3). Israel har vært i eksil i flere tiår, og deres trelldom har tappet deres ånd og styrke. Det første skrittet for å gjenopprette fysisk styrke er gjenoppretting av ånd. Profeten kaller folk til å begynne at utvinning, og begynner å legge grunnlaget for dem å håpe. En person uten håp kan forventes å ha svake hender og svake knær, men når håp er gjenopprettet, vil han/hun finne reservoarer av uutnyttet styrke – både åndelig og fysisk styrke.

» Si til dem som har et engstelig hjerte (bokstavelig talt «forhastet hjerte»): Vær sterke. Frykt ikke! » (v. 4a). Frykt gjør folks hjerter slå raskere og gjør dem svake. Men dette folk har ingen grunn til å frykte, Fordi Herren er Deres Gud-Og Herren er til stede med dem.

» Se, din Gud kommer med hevn, Guds gjengjeldelse. Han skal komme og frelse dere » (v. 4b). Dette vil faktisk skje. Yahweh vil reise Opp Kyros Av Persia som vil beseire Babylonia og etablere Persia som den dominerende makt. Kyros vil tillate de bortførte å vende tilbake Til Jerusalem.

men rådet i vers 4a om ikke å frykte og forsikringen i vers 4b om At Gud vil frelse er evig-gjelder Guds folk til enhver tid og sted. Israels Gud er også vår Gud. Den Gud som lovet Å frelse Israel, har også lovet å frelse Oss.

JESAJA 35:5-6a. Da SKAL DE BLINDES ØYNE ÅPNES

5 da skal de blindes øyne åpnes,
og døves ører lukkes opp.
6a Da skal den lamme hoppe som en hjort,
og den stumme tunge skal synge;

«da skal de blindes øyne åpnes, og de døves ører skal lukkes opp. Da skal den lamme hoppe som en hjort, og den stumme skal synge » (v. 5-6a). Dette er poetisk språk, og gir seg dermed til ulike tolkninger. Det kan gjenspeile En Gudfryktig bekymring for mennesker med fysiske svakheter. Det kan være en metafor For Israels folk som vil oppleve gledelig frihet. Det kan være en metafor for guds folk generelt. Det kan ha en eskatologisk (end of time) karakter, som skildrer skjønnheten som Vi kan forvente Med Gud i himmelen. Mest sannsynlig er det alle disse—og mer.

Det Nye Testamente skildrer Jesus Som oppfyllelsen av dette løftet. Når Døperen Johannes sender disiplene sine for Å spørre Jesus: «er Du den som skal komme, eller skal vi vente på En annen? Jesus svarer:»gå Og fortell Johannes Det Dere hører og ser.: de blinde får sitt syn, de halte går, de spedalske renses, de døve hører, de døde står opp, og de fattige får forkynt evangeliet for dem» (Matteus 11:3-5; Se Også Lukas 7:22). Denne passasjen følger en rekke helbredende historier:

• av en spedalsk (Matteus 8:1-4)
• Av en offisers tjener (Matteus 8:5-13)
• av mange mennesker I Peters hus (Matteus 8:14-17)
• Av En gadarener som er besatt (Matteus 8:28-34)
• av en lam (Matteus 9:2-8)
• av en liten jente og en kvinne (matteus 9:18-26)
• Av to blinde menn (Matteus 9:27-31)

«da skal den lamme hoppe som en hjort» (v. 6a). Dette vil bli oppfylt bokstavelig når Apostelen Peter helbreder en mann som er lam fra fødselen. Lukas forteller at mannen hoppet opp og begynte å gå— » gå og hoppe Og prise Gud «(Apostlenes gjerninger 3:8).

JESAJA 35:6b-7. FOR VANN SKAL BRYTE UT i ØRKENEN

6b For vann skal bryte ut i ørkenen
og bekker i ørkenen.
7 den brennende sanden skal bli til en dam,
og de tørstige vannkilder. 647 Gress med siv og siv skal være i bolig av sjakaler, hvor de lå.

de foregående versene portretterte frelse med ulike metaforer—som en blomstrende ørken (vv . 1-2) – Som Gud kommer for å frelse folket (vv. 3-4) – og som skrøpeligheter løftet (vv. 5-6a). Nå vender profeten / poeten tilbake til villmarksmetaforen.

selv om ørkener ikke er blottet for liv, presenterer de et utfordrende miljø for de fleste livsformer. Mangel på vann gjør det umulig å dyrke tradisjonelle avlinger. Å finne vann til beitedyr er en utfordring. Mange mennesker dør prøver å krysse ørkener fordi de går tom for vann. Mens det er mulig å få litt fuktighet fra kaktus og å spise noen ørkendyr (rattlesnakes, for eksempel)—ørkenen støtter ikke lett menneskelivet.

men moderne irrigasjon har vist at det er mulig å dyrke ørkenen. Vann er alt som trengs, men å gi vann til ørkenen er for det meste en unnvikende drøm. Men profeten forestiller seg en ørken hvor vann strømmer frem og bekker strømmer-hvor de steinete haunts av sjakaler blir en sump og gress (egnet til tørt land) blir siv og siv (egnet til myrlendt land).

i det forrige kapitlet var et forbannelsesmerke at «det skal være sjakalens tilholdssted» (34:13). Nå som forbannelsen er reversert som habitat av sjakaler er forvandlet til en sump.

JESAJA 35:8-10. EN HOVEDVEI SKAL VÆRE DER

8 en hovedvei skal være der, en vei
og den Skal kalles Den Hellige Vei. 647 den urene skal ikke komme over den, 647 men den skal være for dem som vandrer på Veien. 647 Onde dårer kommer ikke dit.

9 ingen løve vil være der,
heller ikke noe glupsk dyr vil gå opp på den.
De vil ikke bli funnet der;
men de frelste vil gå der. 1993 9505 10 Herrens forløste skal vende tilbake, 647 og komme til Sion med jubel, 647 og evig glede skal være over deres hode. 647 glede og glede skal de nå, 647 sorg og sukk skal fly.»

» en motorvei skal være der,en vei, og Den Skal kalles Den Hellige Vei «(v. 8a). I det siste kapitlet sa profeten, som beskriver forbannelsens land, «Ingen vil passere gjennom det for alltid og alltid» (34:10). Men i dette kapitlet, som beskriver landet velsignelse, profeten sier, » en motorvei vil være der .»

» den urene skal ikke gå over den, men den skal være for dem som vandrer På Veien «(v. 8b). Gud ga Israelittene en rekke seremonielle lover kodifisert I Toraen for å avgjøre om en person er ren (seremonielt egnet for tilbedelse) eller uren (uegnet til tilbedelse). Dette har å gjøre med åndelig snarere enn fysisk renslighet. Det har å gjøre med å slutte å gjøre ondt (Jesaja 1:16)—og slutte å tilbe avguder (Esekiel 36:25)—og ikke besudle tabernaklet eller templet (Tredje Mosebok 15:31).

Israelittene kunne bli gjort urene ved å spise dyr forbudt av loven (Tredje Mosebok 11) – ved å føde (Tredje Mosebok 12:2ff.)- ved å pådra spedalskhet (Tredje Mosebok 13) – eller ved å komme i kontakt med visse kroppslige utslipp eller døde kropper (Tredje Mosebok 11:39; 15:18). Men Torah foreskriver også rettsmidler for ulike urene tilstander, slik at urene mennesker kan bli rene. Hensikten med disse lovene er å etablere Israelittene som et hellig folk—atskilt fra andre mennesker-beskikket Til Å Være Guds folk (Tredje Mosebok 20: 26).

motorveien lovet av profeten vil være reservert For Guds folk-folk som holder seg som skilt fra andre mennesker-folk som holder loven-folk som holder seg seremonielt ren og fri fra det onde.

Dette er grunn til glede, Fordi Guds folk ikke trenger å bekymre seg for tyver og ranere og andre som kan utgjøre en trussel. De trenger ikke å legge inn en vakt for å advare om fiender. De trenger ikke å sirkle sine vogner til en defensiv konfigurasjon om natten. De eneste menneskene de møter på denne veien er Guds folk.

» Onde dårer skal ikke dra dit «(v. 8c). Blåser sand kan raskt skjule en ørken sti slik at bare en dyktig guide kan finne veien. De som mister veien, vil sannsynligvis vandre målløst og dø. Men dette er ingen uklar vei. Det er en godt merket, jevn motorvei. Ingen dyktig guide er nødvendig. Veien er så sikker på at selv en idiot kan fortsette uten fare.

men dårer (de som er imot Guds vilje) vil ikke gå dit. Deres perversitet vil få dem til å betrakte En Gudfryktig vei som unattractive. I Sin bok The Problem Of Pain, C. S. Lewis bemerker: «Vi er redde For At Himmelen er en bestikkelse, og at hvis vi gjør Det til vårt mål, vil vi ikke lenger være uinteresserte. Det er ikke slik. Himmelen tilbyr ingenting som en leiesoldat sjel kan ønske. Det er trygt å fortelle de rene av hjertet at De skal se Gud, for bare de rene av hjertet vil.»Derfor vil Bare de frelste Av Gud reise den veien.

«ingen løve skal være der, og intet glupsk dyr skal stige opp på den. Der skal de ikke finnes «(v. 9a). I det forrige kapitlet ble det forbannede landet befolket med sjakaler, strutser, villkatter, geit-demoner og buzzards (34:13-15). Men det velsignede landet i dette kapitlet vil være fri for alle farlige dyr.

» men de frelste skal vandre der «(v. 9b). Forløsning har å gjøre med å bli frigjort fra trelldom ved betaling av en pris. Men » Når Gud sies Å være forløseren, som I Jesaja(f. Eks. 41:14; 47:4), legges vekt på hans mektige handling av befrielse som vil være som Utvandringen» (Myers, 876).

de frelste skal ikke bare gå på denne hovedvei, men de skal også gå frimodig, uten å ha noe å frykte.

» Herrens forløste skal vende om og komme til Sion med jubel, og evig glede skal være over deres hode. De skal få glede og glede, og sorg og sukk skal fly. » (v. 10). Ordlyden er den samme i vers 51:11.

«Herrens forløste skal vende tilbake» (v. 10a). Løsepenger er prisen betalt for å innløse (for å sette fri) en slave eller krigsfange. Med andre ord, innløsning er prosessen med å frigjøre en fange og løsepenger er prisen betalt for å oppnå innløsning.

Toraen krever at familier løser inn (betaler løsepenger for) eiendommen til familiemedlemmer som har blitt tvunget til å selge sin eiendom (Tredje Mosebok 25:25-34) – og for å støtte familiemedlemmer i nød uten å slavebinde dem (Tredje Mosebok 25: 35-46) – og for å løse inn familiemedlemmer som har blitt tvunget til å selge seg inn i slaveri (Tredje Mosebok 25:47-55).

men her Er Det Herren som forløser Israels folk. Det Er Herren som forsikrer at De vil vende tilbake.

denne ideen Om Herren forløse sitt folk fortsetter inn I Det Nye Testamente (Mark 10:45; Lukas 1:68; 21:28) med en sterk vekt på kristi forløsende verk (Romerne 3:24; Efeserne 1:7; Kolosserne 1:14; 1 Kor 1:30).

SKRIFT SITATER er Fra World English Bible (WEB), en offentlig domene (ingen opphavsrett) moderne engelsk oversettelse Av Bibelen. Verdens engelske Bibelen er basert På American Standard Version (ASV) Av Bibelen, Biblia Hebraica Stutgartensa Gamle Testamente, og den greske Majoritetsteksten Nye Testamente. ASV, som også er i det offentlige området på grunn av utløpt opphavsrett, var en veldig god oversettelse, men inkluderte mange arkaiske ord(hast, shineth, etc.), SOM NETTET har oppdatert.

BIBLIOGRAFI:

Bartelt, Andrew H., I Van Harn, Roger (red.), Lectionary Kommentaren: Teologisk Eksegese for søndagens Tekst. De Første Lesningene: Det Gamle Testamente og Apostlenes Gjerninger (Grand Rapids: William B. Eerdmans Publishing Co., 2001)

Brueggemann, Walter; Cousar, Charles B.; Gaventa, Beverly R.; Og Newsome, James D., Tekster For Forkynnelse: En Lectionary Kommentar Basert PÅ NRSV — År A (Louisville: Westminster John Knox Press, 1995)

Brueggemann, Walter, Westminster Bible Companion: Jesaja 1-39 (Louisville: Westminster John Knox Press, 1998)

goldingay, john, ny Internasjonal Bibelsk Kommentar: Jesaja (Peabody, Massachusetts: Hendrickson Publishers, 2001)

Myers, Allen C. (RED.), Eerdmans Bible Dictionary (Grand Rapids: William B. Eerdmans Publishing Co., 1987)

Oswalt, John N., Den Nye Internasjonale Kommentaren Til Det Gamle Testamente: Jesajas Bok, Kapitlene 1-39 (Grand Rapids: William B. Eerdmans Publishing Company, 1986)

Scott, Rby (Introduksjon Og Eksegese Av Jesaja 1-39); Kilpatrick, Ggd, (Utredning Av Jesaja 1-39); Muilenburg, James (Introduksjon 40-66); og coffin, henry sloane (Utstilling Av Jesaja 40-66), tolk Bibelen: Forkynneren, Song Of Songs, Jesaja, Jeremia, Vol. 5 (Nashville: Abingdon Press, 1956)

Seitz, Christopher R., Interpretation Commentary: Isaiah 1-39, (Louisville: John Knox Press, 1993)

Smith, Gary V., Den Nye Amerikanske Kommentaren: Isaiah 1-39, Vol. 15a (Nashville, B&H Publishing Group, 2007)

Tucker, Gene m. i Craddock, Fred B.; Hayes, John H.; Holladay, Carl R.; Tucker, Gene M., Forkynnelse gjennom Det Kristne Året, A (Valley Forge: Trinity Press International, 1992)

Tucker, Gene M., The New Interpreters Bible: Jesaja, Vol.VI (Nashville: Abingdon Press, 2001)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.