Det Større Spørsmålet om «Glede Til Verden»

jeg synes det er morsomt at folk blir sint over denne sangen om glede. Isaac Watts ‘salme» Joy to The World » var Den mest publiserte Julesangen i det tjuende århundre, men det er en sterk sak å gjøre at Det faktisk handler om Kristi gjenkomst og derfor aldri var ment å bli sunget På Juletid. Tro mot naturen av internett, blogginnlegg med dette contrarian syn er skrevet og delt hver vinter. Sannere til internett, disse blogginnleggene blir deretter motvirket med andre blogginnlegg forsøker å korrigere correctors med ny informasjon Om Isaac Watts tro på de finere punktene i teologi (ofte ved hjelp av begreper som ikke eksisterte I Watts tid).

begge sider savner det større spørsmålet. Isaac Watts skrev «Joy to The World» som en parafrase Av Salme 98, men jeg har ikke funnet en artikkel om denne debatten som bare legger ut teksten I Salme 98! Watts ‘ teologi er ikke det viktige spørsmålet. Det store spørsmålet er: «hva sier Skriften?»

Watts skrev to salmer basert På Salme 98 og publiserte Dem I Davids Salmer Etterlignet På Det Nye Testamentes Språk og Anvendt På Den Kristne Stat og Tilbedelse. Åttiåtte år etter Watts døde, Lowell Mason tok den andre Av De to Salme 98 salmer og skjøt «Joy To The World» til enorm popularitet Blant Amerikanske kirker. Dens topp i popularitet kan tilskrives den ukjente musikalske arrangørens bruk av Handel ‘ S Messiah for inspirasjon. Komponisten lånte de fire første notatene fra «Lift up your Heads» I Del II, Scene 3 for melodien til åpningsteksten, » Joy to the world!»og lånte instrumental innledning fra» Trøst Dere, Trøst Dere Mitt Folk «I Del i, Scene 1 for melodien til,» og himmel og natur synge.»

Ta en titt på teksten Til » Glede Til Verden.»Du kan se hvordan det tolkes som en sang om endetiden; spesielt med teksten til det ofte utelatte tredje verset:» Ikke mer la synd og sorger vokse eller torner hjemsøke bakken. Han kommer for å gjøre sine velsignelser flyte langt som forbannelsen er funnet.»I Genesis 3 uttaler Gud forbannelsen som påvirker hele skapelsen og får torner til å hemme Adams tidligere vanskelighetsfrie arbeid. Det faktum at denne tredje stanza ofte blir utelatt, kan være hvorfor så mange er overrasket over den apokalyptiske utsikten over carol. De andre tekstene om Den kommende Kongen kan med rette gjelde Enten Kristi fødsel eller retur:

Vers 1
Glede til verden! Herren er kommet;
la jorden ta imot Sin Konge;
la hvert hjerte forberede hans rom,
og himmelen og naturen synge,
og himmelen og naturen synge,
og himmelen og himmelen og naturen synge.

Vers 2
Glede til jorden! Frelseren regjerer;
la menneskene bruke sine sanger;
mens marker og oversvømmelser, klipper, åser og sletter
Gjenta den klingende glede,
Gjenta den klingende glede,
Gjenta, gjenta den klingende glede.

Vers 3
ikke mer la synder og sorger vokse,
heller ikke torner hjemsøke jorden;
Han kommer for å la sine velsignelser strømme
så langt som forbannelsen er funnet,
Så langt som forbannelsen er funnet,
så langt som forbannelsen er funnet.

Vers 4
Han regjerer verden med sannhet og nåde,
og får nasjonene til å prøve
sin rettferdighets herlighet,
og under i hans kjærlighet,
og under i hans kjærlighet,
og under i hans kjærlighet.

Salme 98 og Salme 96 blir nevnt når vi studerer «Glede for Verden», men» Glede For Verden » blir aldri nevnt når Vi studerer Salme 98 Eller Salme 96. Nå, hvorfor er det? Vurdere målet Med Bibelen kommentator tilnærming versus bloggeren tilnærming når man diskuterer » Glede Til Verden.»Kommentatoren søker å grave Ut Bibelens betydning i lys av sin opprinnelige historiske sammenheng. Teologer som er uenige om ulike punkter I watts tekster er enige i sine tolkninger på teksten I Salme 98! Watts parafrase var så vag at de fleste kommentatorer ikke tenker på «Glede til Verden» når De søker å rette forstå Salme 98. Det er fordi de stiller det store spørsmålet. Så, Hva Sier Bibelen egentlig? Her Er Salme 98 I Den Kristne Standardbibelen®:

1 Syng En ny sang For Herren,
for han har gjort under;
hans høyre hånd og hellige arm
har vunnet ham seier.7525 2 herren har kunngjort sin seier, 7525 åpenbarte sin rettferdighet for folkeslagenes øine.
3 Han har husket sin kjærlighet
og trofasthet mot Israels hus;
alle jordens ender
har sett vår Guds seier.

4 la hele jorden rope til Herren;
juble, juble og juble!
5 Syng For Herren med lyre,
med lyre og melodiøs sang.
6 med trompeter og blast av værens horn
rope triumferende
I nærvær Av Herren, Vår Konge.

7 la havet og alt som fyller det,
verden og de som bor i den, gjenlyde.7525 8 elvene klappe i hendene, 7525 fjellene juble alle sammen, 7525 9 for herrens åsyn, 7525; for han kommer for å dømme jorden.
Han skal dømme verden rettferdig
og folkene rettferdig.

Watts var den største av alle engelske salmeforfattere, en høyt elsket prest, og til og med en publisert forfatter av lærebøker om logikk og moral…men jeg respekterer ikke hans tolkning Av Salme 98 nesten like mye som Jeg bryr Meg Om Salme 98 selv. Akkurat som det siste verset sier, vil jeg stå i dommen en dag, Men Isaac Watts vil ikke være den på tronen. Vi vil ikke svare På Isaac Watts, og det er ingen «ekstra kredittpoeng» gitt på dommens dag for å vite hvor Vår medsynder Isaac Watts sto teologisk. Salme 98 ble inspirert Av Gud, Men Isaac Watts parafrase av det var ikke. Uavhengig Av Watts personlige tolkning, ligger den sanne betydningen av «Glede for Verden» i Den opprinnelige hensikten bak Salme 98. Så, til det større spørsmålet, var Det Om Jesu fødsel, eller var det om hans retur?

Fordi Salme 98 ble skrevet før Jesu fødsel, leste de opprinnelige leserne i Gammeltestamentlig tid med rette det som en feiring Av seirene Gud hadde gitt Dem og en proklamasjon Av Messias ‘ komme. For dem handlet Det om den kommende Julen. For moderne lesere er det både et historisk bevis på Hvordan Gud gjorde Det Han sa Han ville gjøre og en profeti parallelt Med Åpenbaringen 19:11-21. Det er da Både En Julesang og en apokalyptisk sang.

man kan vinne argumentet over Isaac Watts ord, men savner Guds Ord i prosessen. Så, la oss ta det større spørsmålet sammen. Lenket nedenfor er en plan for å se nøyaktig hva Skriften sier i hver bok. Herren er kommet og kommer en dag. Både I Julen fortid og dommens dag fremtid, la jorden motta Sin Konge.

Her er En gratis digital verktøykasse med gaver du kan gi videre til de som besøker din tjeneste i år. Det inkluderer fire gratis økter Av Utforsk Bibelen, en gratis familie andakt ebok, og kunstverk du kan bruke til å invitere Jule gjester tilbake til departementet i det nye året.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.