Dommere 11 Bible Commentary

Komplett Konsis

Kapittel Innhold

Jephtah og Gileadittene. (1-11) han forsøker å skape fred. (12-28) Jeftas løfte. Han beseiret Ammonittene. (29-40)

Kommentarer Til Dommere 11:1-11

(Les Dommerne 11:1-11)

Menn bør ikke bebreides for sine foreldre, så lenge de av sine personlige meritter rulle bort noen bebreidelse. Gud hadde tilgitt Israel, derfor vil Jefta tilgi. Han snakker ikke med tillit om Sin suksess, vel vitende om hvor rettferdig Gud kan tillate Ammonittene å seire for ytterligere straff Av Israel. Han snakker heller ikke med selvtillit i det hele tatt. Hvis Han lykkes, er Det Herren gir dem i hans hånd; han påminner dermed sine landsmenn om Å se Opp Til Gud som seierens giver. Det samme spørsmålet som her, faktisk, er satt til dem som ønsker frelse Ved Kristus. Dersom han frelser eder, vil i da være villige til å herske over eder? På ingen andre vilkår vil han redde deg. Hvis han gjør deg lykkelig, skal han gjøre deg hellig? Hvis han er din hjelper, skal han Være Ditt Hode? Jefta, for å få en liten verdslig ære, var villig til å avsløre sitt liv: skal vi bli motløs i Vår Kristne krigføring av vanskelighetene vi kan møte med, Når Kristus har lovet en livets krone til ham som seirer?

Kommentarer Til Dommere 11:12-28

(Les Dommerne 11:12-28)

et eksempel på den ære Og respekt Vi skylder Gud, som vår Gud, er med rette å bruke det han gir oss til å eie. Motta det fra ham, bruk det for ham, og del med det når han kaller på det. Hele dette budskapet viser At Jefta var godt kjent Med mosebøkene. Hans argument var klart, og hans krav rimelig. De som har den mest modige tro, vil være mest disponert for fred, og den klareste til å gjøre fremskritt for å oppnå; men rapacity og ambisjon ofte kappe sine planer under en bønn om rettferdighet, og gjengi fredelige bestrebelser av ingen nytte.

Kommentarer Til Dommere 11:29-40

(Les Dommerne 11:29-40)

Flere viktige lærdommer er å lære Av jeftas løfte. 1. Det kan være rester av mistillit og tvil, selv i de sanne og store troendes hjerter. 2. Våre løfter Til Gud bør ikke være som et kjøp av favør vi ønsker, men å uttrykke takknemlighet til ham. 3. Vi må være veldig godt informert i å gjøre løfter, for ikke å forstyrre oss selv. 4. Det vi høytidelig har lovet Gud, må vi utføre, hvis det er mulig og lovlig, selv om det er vanskelig og alvorlig for Oss. 5. Det blir godt barn, lydig og muntert å underkaste seg sine foreldre I Herren. Det er vanskelig å si hva Jefta gjorde i utførelsen av sitt løfte; men det er antatt at han ikke ofret sin datter som brennoffer. Et slikt offer ville ha vært en vederstyggelighet For Herren; det antas at hun var forpliktet til å forbli ugift og bortsett fra sin familie. Når det gjelder dette og noen andre slike passasjer i den hellige historie, om hvilke lærde menn er delt og i tvil, trenger vi ikke å forvirre oss selv; det som er nødvendig for vår frelse, takk være Gud, er klart nok. Hvis leseren husker kristi løfte om den Hellige Ånds lære og stiller seg under denne himmelske Lærer, vil Den Hellige Ånd lede til all sannhet i hvert skriftsted, så langt det er nødvendig for å bli forstått.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.