Ein Kamocha: Hvordan Høre Torah I Moderne Tid

En Av De mest forbløffende kvaliteter Av Den Jødiske bønnebok er at ordene, mange skrevet århundrer siden, kan bli forstått og verdsatt forskjellig av hver generasjon. Ikke bare hadde de tidlige forfatterne av vår bønnebok ivrig innsikt i hvordan Det Jødiske folk ville svare på våre hellige tekster, men de syntes å være forutseende i å forutse hvordan senere generasjoner kunne revurdere dem.

Ingen steder er dette mer tydelig enn i de kjente ordene som introduserer torah-tjenesten på Sabbat og festivaler. Når Vi forbereder Oss til Å lese Toraen, og til og med før vi åpner selve arken, synger Vi Ein Kamocha, en utvidet serie bibelske passasjer som paralleller vår forståelse av Toraen selv.

Det begynner med Denne linjen Fra Salme 86:6:

אֵין כָּמוֹךָ בָאֱלֹהִים אֲדֹנָי וְאֵין כְּמַעֲשֶׂיךָ
ein kamocha va-elohim, adonai, v ‘ain k’ ma-asecha.7141 Det Er Ingen Som Du, Herre Vår Gud, og ingen kan måle Seg med din skapelse.

forfatterne av bønneboken kunne ha valgt et hvilket som helst antall vers for å forordne den offentlige lesningen Av Toraen. Så hvorfor denne?

Ein Kamocha setter alt vi føler om Gud, Jødedommen og Toraen i perspektiv. Mange Av Oss kan finne Jødiske tekster problematisk og vanskelig å forstå. Vi kan spørre hvem som skrev dem og prøve å undersøke kilden til disse hellige ordene. Viktigst, hver påfølgende generasjon kan tolke og anvende forskriftene og mitzvot på forskjellige måter.

men en ting forener oss alle: vi lever innenfor Guds rammer. Vi understreker at ved å følge åpningslinjen med disse ordene som for alltid binder oss sammen:

מַלְכוּתְךָ מַלְכוּת כָּל עוֹלָמִים וּמֶמְשַׁלְתְּךָ בְּכָל דּוֹר וָדוֹר
malchutcha malchut kol olamin, u-memshal-t ‘cha b’ chol dor vador.
din suverenitet er evig; Ditt herredømme varer gjennom alle generasjoner.

Vi kommer da til en av de mest fantastiske linjene i hele bønneboken:

.ה’ מֶלֶךְ. ה’ מָלָךְ. ה ‘יִמְלֹךְ לְעוֹלָם וָעֶד
adonai melech, adonai malach, adonai yimloch l’ Olam vaed.7141 Gud regjerer, Gud regjerer, Gud regjerer i all evighet.

dette vakre tekststykket, poetisk i sin parallelle enkelhet, er en sublim måte Å beskrive Guds tidløse kvalitet på. Men en nærmere titt viser oss at forfatteren av denne bønnen tar poetisk lisens og har det gøy med ordene. Som et resultat, kan vi skjelne et kraftig budskap om hvordan Vi kan tolke Torah og forholde seg til sine ord.

mens De andre linjene I Ein Kamocha er hentet direkte fra Bibelen, eksisterer ikke dette verset i det hele tatt. I stedet, det er en mashup av flere ulike tekster.

«Adonai melek» kommer fra Salme 10. «Adonai malak» fra Salme 93. Og «Adonai yimloch l’ olam vaed, » fra 15th kapittel Av Exodus.

Tenk deg chutzpa å ta Guds ord og sette dem sammen i en unik rekkefølge. Betydningen for oss er at denne delen av liturgisk innovasjon gir oss frihet til å gjøre det samme.

Når Vi begynner torah-tjenesten og forbereder oss til å høre de hellige ordene i den ukentlige delen, tjener dette avsnittet som beskriver Guds allestedsnærværelse gjennom tiden som et budskap til alle generasjoner om at teksten ikke eksisterer på et fjernt sted. Torahs ord eksisterer organisk. De er levende ting som vi er bemyndiget til å tolke. Denne velkjente passasje gir oss en modell av hvordan vi kan koble Til Torah over expanse av tid. Vi har hele tiden plikt, og privilegiet, å tolke og tilpasse ordene som vi hører dem.

Akkurat Som Gud er, var og vil være suveren, så Er Også Toraen evig, dens ord for alltid resonerer annerledes for hver enkelt av oss.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.