er overeating en synd?

Hva har en diskusjon Om Gud å gjøre med en bok om å bli vakker, sunn og herlig tynn for livet? Tross alt, å miste vekt, slanking og trening er alle et spørsmål om viljestyrke, disiplin og hjerne-omskoling, ikke sant?

Ikke helt. Faktisk Har Gud en veldig viktig rolle å spille i å bli den personen du vil være, slik at Du kan overvinne de negative vaner og atferd som så lenge har holdt deg fra å nå dine mål.

Fråtsing er en synd Som Kristne alle, men ignorere. Hvis noen kjederøykte eller misbrukte alkohol eller hadde en utenomekteskapelig affære, ville vi aldri la dem få en ledende stilling i kirken. Du ville rett og slett ikke finne noen som dette ledende Bibelstudium eller søndagsskole. Men For Mange Kristne har ikke noe problem med overspising. Se deg rundt i kirken på søndag morgen, og du kan enkelt fortelle hvem de er.

Så hvilken Av Guds lover er vi egentlig oppmerksom på?

Ordspråkene inneholder mange formaninger om overspising.

Vær ikke blant drankere eller blant gluttonous eaters av kjøtt, for drunkard og glutton vil komme til fattigdom, og slumring vil kle dem med filler (Ordspråkene 23:20-21).

Den som holder loven, er en forstandig sønn, men en fråtsers følgesvenn vanærer sin far (Ordspråkene 28:7).

Sett en kniv i halsen hvis du blir gitt til fråtsing (Ordspråkene 23:2).

Bibelen gjør det veldig klart at overspising er en synd. Gud sier at vi må kontrollere våre lyster i stedet for å la våre lyster kontrollere oss. Så selv om mange mennesker kan joke om overeating, men det er ikke noe morsomt om det.

Hvorfor er overspising en synd? Fordi et problem med overspising betyr at mat har blitt et idol.

I Exodus, Når Moses og Israelittene får De Ti Bud, Gir Gud sitt folk to svært spesifikke bud om hva slags forhold de skal ha Med Ham.

Guds første regel er veldig klar på dette:» du skal ikke ha Andre Guder enn meg » (Exodus 20:3 niv).

Hans andre regel er like klar: «Du skal ikke lage deg et bilde i form av noe i himmelen over eller på jorden under eller i vannet nedenfor. Du skal ikke bøye deg for dem og ikke tilbe dem» (Exodus 20:4-5).

Det er ingen tilfeldighet At Gud gjorde Disse Sine to første bud. For Ham er det viktig at vi ikke gjør noen av disse tingene-har Andre Guder—eller gjør et idol ut av alt som frister oss. Gud er den høyeste.

det kan virke rart å ha en diskusjon om avgudsdyrkelse i en bok om ernæring, men hvis du sliter med overspising—hvis mat opptar din oppmerksomhet mer enn det burde – da har mat blitt ditt idol. Avgudsdyrkelse er når Vi begynner å verdsette noe mer enn Vi verdsetter Gud.

I Lukas 10: 27 forteller Jesus oss hvordan Vi skal elske Gud. Han sier: «Elsk Herren Din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din styrke og av all din forstand.»

Bibelen forteller oss tydelig at Vi skal elske Gud på denne måten, men Det betyr ikke at Det alltid er lett å gjøre.

det er ingenting galt med å nyte det vi spiser, men mat kan ikke være fokus i livet vårt. Ta det fra noen som vet hva det er å lage mat et idol, hvem vet hva det er å begjære mat. Jeg er kanskje ikke ferdig med frokost, men jeg lurer allerede på hva som er til lunsj. Når jeg spiser lunsj, tenker jeg på hva jeg skal ha til middag. Helt ærlig tenker jeg på mat hele tiden-hva jeg skal spise—hvordan det blir forberedt, hvor det kommer fra.

La oss ta en titt på hvordan De to all-viktige bud Som Moses brakt ned Fra Mount Sinai kom inn i bildet. Det er viktig, når Vi diskuterer Bibelen og dens bud og løfter, at vi ser på skriftene i sammenheng. Så la oss undersøke forrige kapittel, Exodus 19, for å se hvor alvorlig Gud var om disse tingene han skapte bud rundt.

3 Så Gikk Moses opp Til Gud, Og Herren ropte til ham fra fjellet og sa: «dette er hva du skal si Til jakobs ætt og hva Du skal fortelle Israels folk: 4 I har selv sett hvad jeg gjorde Med Egypten, og hvorledes jeg bar eder på ørnevinger og førte eder til mig. 5 dersom i nu lyder mig fullt ut og holder min pakt, da skal i være min eiendom av alle folk. Selv om hele jorden tilhører meg, 6 skal du være et kongerike av prester og et hellig folk for meg. Dette er De ord Du skal tale Til Israelittene.»

folket svarte alle sammen: «vi vil gjøre Alt Det Herren har sagt.»

Så Sier Herren, snakker Om Mount Sinai:

12 «Sett grenser for folket rundt fjellet og si til dem:’ pass på at dere ikke nærmer dere fjellet eller berører foten av det. Den som rører ved fjellet, skal drepes.»

gud befaler oss å sørge for at ingen rører fjellet. Hvis du rører ved foten av fjellet, skal du dø.

Således, i vers 5 til 8, inngikk Gud en pakt Med Abraham. Han lovet å gjøre disse menneskene til en stor nasjon og å velsigne og ta vare på dem. Folket lovte å adlyde. Men de gode intensjonene til folk gikk raskt av.

Ved å bruke dette som en retningslinje, må hver av oss spørre oss selv: Har Jeg gjort en god forpliktelse Til Gud på matområdet? Hvordan holder jeg opp min del av avtalen?6194 1632 5 dersom i nu lyder mig fullt ut og holder min pakt, da skal i være min eiendom av alle folk.

du skjønner, når Vi gjør en forpliktelse Til Gud og sier: «Gud, jeg kommer ikke til å spise noe før jeg virkelig er sulten,» holder du opp din del av avtalen? Eller slites dine gode intensjoner raskt av?

Gud er seriøs. Det er konsekvenser for synd. Gud sa Til Israelittene: Hør, her er din ene regel: Du kan ikke røre foten av fjellet. Et fjell her representerer Noe Gud har sagt ikke å gjøre. Vår holdning alt for ofte synes å være, jeg vet at du forteller MEG IKKE å gjøre det, men jeg kommer til å gjøre det likevel.

men tenk et øyeblikk. Hvorfor ber Gud oss om ikke å røre fjellet?

Vi vet at Det må være til vår fordel at Han ikke vil at Vi skal røre den. Han forteller oss ikke å røre «fjellet— – ikke å overvære-for vårt eget velvære. Det er fordi overeating har alvorlige konsekvenser-helsekonsekvenser samt økonomiske og sosiale konsekvenser. Gud gjør alt dette til vårt eget beste.

Ja, Bibelen er veldig klar om overspising. Det er ikke et grått område.

Gud gjentar det Som kalles Det Store Bud I Markus 12:28:

28 En av lovlærerne kom og hørte dem diskutere. Da han merket At Jesus hadde gitt dem et godt svar, spurte Han ham: «Hva er det viktigste av alle budene?»

«Den viktigste,» svarte Jesus, » er dette: Hør, Israel: herren vår Gud, herren er en. 30 Elsk Herren Din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din forstand og av all din styrke» (Lukas 10: 27).

Hva betyr det å elske noen av hele ditt hjerte?

jeg tror den beste måten å beskrive å elske noen med hele ditt hjerte er dette:

hvis noen noen gang har lurt på deg, kan du allerede forstå denne. Jeg vet at hvis mannen min noen gang fant ut at jeg hadde følelser for en annen mann( som jeg ikke gjør), ville han bli ødelagt. Han ville bli opprørt fordi jeg ikke ga hele mitt hjerte til ham.

Det er På Samme måte Med Gud. Han vil at vi skal ønske et forhold bare Med Ham. Vi har Et Gudformet hull i vårt hjerte som vi prøver å fylle med andre ting, Men Han vil ha 100% av vårt hjerte. Noen har gitt deler av sitt hjerte til andre ting-tilbedelse av karriere, penger, sport eller hobbyer eller rikdom – eller stoffer som alkohol og mat. Men Gud vil ha alt.

her er et annet barometer av våre sanne følelser: hvis Gud tok bort maten din, hvordan ville Du føle deg? Hvordan ville du reagere?

jeg kjenner noen som var i denne situasjonen. Catherine hadde nylig blitt diagnostisert Med Irritabel Tarmsyndrom, en betennelse i mage-tarmkanalen. Trikset er å finne ut hvilke matvarer som setter av problemet for deg. Catherine fortalte meg om en gang hun var i et supermarked, så sulten fordi hun var redd for å spise noe og hadde brukt svært lite. Hun så seg rundt på alle de fantastiske matvarer som hun ville ha gitt noe å spise, men hun visste nesten alt øynene landet på ville føre til den mest forferdelige diare. Hun innså plutselig at mat hadde blitt hennes fiende. Det hadde blitt giftig for hennes system.

Det er den typen ting jeg snakker om. Hvis Gud tok bort maten din, hvordan ville du føle deg? Desperat? Fortvilet? I opprør? I fornektelse?

Når du tilber noe annet, som mat, ender du opp med å føle deg drenert, sløv, slitt og følelsesmessig tom. Fordi når konsekvensene satt i, det er hvordan du føler. Du vil føle deg tom fordi du aldri fikk det du lette etter. Og hva er det? Det vi leter etter i mat er komfort. Likevel, fordi mat er bare en midlertidig løsning, ender vi opp med å føle seg verre.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.