Er troen en gave Fra Gud?

¿vår tro er en gave fra Gud, ikke sant? Er tro Noe Gud gir Oss til å bli frelst, eller er det et produkt av våre egne hjerter?

Dette spørsmålet er avgjørende. Hvis vår tro (vår tillit Til Kristus, som er gjenstand for vår tro) ikke er en gave Fra Gud, men noe som kommer fra oss, kan vi si at vi bidrar noe til vår omvendelse —noe som fører oss til å være mindre takknemlige enn Vi burde være For Gud.

I sin godhet har Gud besvart dette spørsmålet. Vi har hans svar i Guds Ord. For Eksempel, I Efeserne 2: 8-9 leser vi:»for av nåde er dere frelst, ved tro, og det er ikke av dere selv, men Det Er guds gave; ikke av gjerninger, for at ingen skal rose seg.»

Det er de som sier At Paulus der ikke lærer at troen er en gave Fra Gud, men at det faktum at vi er frelst av tro, er En gave fra Gud. Med Andre ord, Det Er en gave Fra Gud at vi er frelst ved tro, men troen som vi mottar frelse er ikke en gave fra Gud. Sagt på en annen måte: «nåde er Guds del, og tro er vår del.»Jeg deler ikke den oppfatningen.

Jeg er enig Med forskeren William Hendricksen når han nøye analyserer dette avsnittet, forklarer han det…

«i en sammenheng hvor apostelen legger så stor vekt på det faktum at mennesket fra begynnelse til slutt skylder sin frelse Til Gud, og til ham alene, ville det uten tvil vært veldig merkelig for ham å si:» Nåde Er Guds del, tro, vår.’ Selv om både ansvaret for å tro og dets aktivitet er vår, Siden Gud ikke skal tro på vårt sted, men i dagens sammenheng (vv. 5-10) man forventer vekt på det faktum at tro, både i sin første del og i sin fortsettelse, avhenger helt Av Gud, og dette er tilfelle med hensyn til all vår frelse.»1) William Hendriksen, Kommentar Til Det Nye Testamente: Efeserne( Grand Rapids, MI: Utfordringsbøker, 1984), 133.

jeg tror at passasjen lærer at selv den troen som vi blir frelst ved, er En gave fra Gud. Dette stemmer overens med andre ubestridelige tekster som tydelig lærer oss det samme. For dere er det gitt For Kristi skyld, ikke bare å tro på Ham, men også å lide For Ham.» 1:29). «da han kom, hjalp han dem som var kommet til tro av nåde.» 13: 48b). «For i kraft av den nåde som er meg gitt, sier jeg til hver enkelt av dere ikke å tenke høyere om seg selv enn han burde tenke, men å tenke med god dømmekraft, i henhold til det mål av tro Som Gud har distribuert til hver enkelt» (Rom. 12:3).

faktisk er ikke bare tro en gave Fra Gud, men omvendelse også. «Gud opphøyet Ham ved sin høyre hånd Som En Fyrste Og Frelser, for å gi omvendelse Til Israel og syndenes forlatelse» (Apg. 5:31). «Og da de hørte dette, ble de stille og priste Gud og sa: Derfor har Også Gud gitt omvendelse Til Hedningene, som fører til liv» (Apg. 11:18). «Og herrens tjener skal ikke være trettekjær, men snill mot alle … Om Gud gir dem omvendelse som fører til full kunnskap om sannheten» (2 Tim. 2:24-25).

derfor kan apostelen Paulus si ting som: «jeg plantet, Apollos vannet, Men Gud har gitt vekst» (1. 3: 6); » for hvem skiller deg? Hva har du som du ikke fikk? Og hvis du har fått det, hvorfor roser du deg som om du ikke hadde fått det?»(1. 4: 7); og «ingen kan si:’ Jesus Er Herre uten Ved Den Hellige Ånd ‘» (1. 12: 3b).

Som Peter skrev: «for hans guddommelige kraft har skjenket oss alle ting om liv og gudsfrykt, ved sann kunnskap om ham som kalte oss ved sin herlighet og fortreffelighet» (2. Pe. 1:3). Derfor kan vi trygt si at vår tro og omvendelse er gaver Fra Gud som vi mottar når vi kalles Av Ham, samtidig som vi (og dette høres paradoksalt) har et ansvar for å tro og omvende oss.

som vi har sett, er denne læren eksplisitt I Skriften og viktig i bibelsk Kristendom. Dette var noe som reformatorene modig bekreftet, og vi trenger å verdsette.

la denne sannheten lede deg til å leve mer ydmykt og takknemlig for Gud, og oppfordre deg også til å forkynne evangeliet dristig, og vite At Herren kan gi tro og omvendelse til dine tilhørere, slik at de kan ha frelse i Kristus. «For fra Ham, ved Ham og til Ham er alle ting. Ham være æren i evighet! Amen «(Rom. 11:36).

opprinnelig publisert 11. August 2017.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.