Gammeltestamentlige Lover: Er Tiende Påkrevd i Den Nye Pakt?

forteller Bibelen oss å betale minst 10 prosent av inntektene våre til kirken? Denne artikkelen undersøker bibelske bevis.

Abraham Og Jakob

den første bibelske omtale av tiende er I Genesis 14. Etter at fire Mesopotamiske konger hadde tatt Lot til fange, angrep Abraham Dem og tok tilbake alt byttet. Etter seieren kom Kongen I Sodoma ut for å møte Ham, Og Det samme Gjorde Melkisedek, en guds prest. Melkisedek velsignet Abraham, Og Abraham «ga ham tiende av alt» (Genesis 14:20).

Tiende I Israel

Sabbat, Omskjæring Og Tiende: Hvilke Gammeltestamentlige Lover Gjelder For Kristne?

teksten forteller oss ikke om Abraham noen gang hadde tiende før, eller noen gang tiende etterpå. Kanskje det var en skikk av hans kultur. Abraham var sjenerøs, og ga resten av sitt bytte Til Kongen I Sodoma (vers 23-24). Abraham holdt Alle Guds lover som var relevante i hans tid (Genesis 26:5), Men Genesis forteller oss ikke om tiende var en lov På Abrahams tid. Mange av guds forordninger og krav ble bygget rundt nasjonen Israel og Det Levittiske presteskapet og tabernaklet. Abraham kunne ikke ha holdt slike lover og lover. Han kan ha tiende regelmessig, men vi kan ikke bevise det.

den neste omtalen av tiende er I Genesis 28:20-22. Jakob hadde en mirakuløs drøm i Betel. Om morgenen lovet Jakob å gi tiende hvis Gud hjalp ham under reisen. Han prøvde å gjøre en avtale Med Gud. Han ønsket spesiell hjelp, og til gjengjeld for den hjelpen var han villig Til Å tilbe Gud, og å gi tiende som en del av den tilbedelsen. Tiende kan ha vært en del av de vanlige tilbedelsespraksisene i den tiden og kulturen, eller det kan ha vært et ekstra spesielt løfte for de som desperat ønsket guddommelig hjelp.

Firstlings

Bibelske kommandoer om tiende handler generelt om korn, vin og olje.1 et annet system for å gi var nødvendig for noen dyr. I den siste pesten i Egypt drepte Gud den førstefødte mann av alle dyr og mennesker, men han sparte Israelittene og deres dyr. Derfor hevdet Gud eierskap til Alle Israelittiske førstefødte og førstefødte hanndyr (Exodus 13:2; Numbers 3: 13).

dette gjaldt ikke bare generasjonen som forlot Egypt, 2 men også alle fremtidige generasjoner. Førstefødte av rene dyr skulle bli gitt til prestene og ofret (Numbers 18: 15-17); prester og folk spiste dem under festivaler (Deuteronomy 15:19-20; 12:6, 17; 14:23). Urene dyr og mennesker skulle forløses (Exodus 13:12-15; 34:19-20). Dette fortsatte å være loven På Nehemjas tid (Nehemja 10:36) og På Jesu tid (Luk 2:23).

folket ga også førstegrøden av sin høst (Exodus 23: 19; 34: 26; Tredje Mosebok 2: 14), men disse førstegrøden ser ikke ut til å være en fast prosentandel.

Tiende

Tiende var nødvendig på flokker: «hvert tiende dyr som passerer under hyrdestaven» 3 Mosebok 27:32). Var dette i tillegg til firstlings, eller var det i stedet for firstlings? Vi vet ikke nøyaktig hvordan disse lovene vil bli administrert. Det er ikke nødvendig for oss å ta stilling til disse detaljene.

«en tiende av alt fra landet, enten korn fra jorden eller frukt fra trærne, tilhører Herren; det er hellig For Herren» (Tredje Mosebok 27:30).4 tienden og førstegrøden tilhørte Gud, og Han tildelte Levittene å motta dem på hans vegne (Numbers 18:12-13, 21, 24). De kunne beholde 90 prosent av det de fikk, men måtte gi 10 prosent som et offer (vers 26-32).

Tiende ble gjort i hiskias dager (2. 31:5-6), Nehemja (Nehemja 10:35-39; 12:44) Og Jesus (Matteus 23:23; Lukas 11: 42). På Malakias tid var det nødvendig med tiende (Malaki 3:8-10), og fysiske velsignelser ble lovet for lydighet, akkurat som fysiske velsignelser ble lovet for lydighet mot den gamle pakt.

Ytterligere tiende?

Gud ga tiende Til Levittene, men folket kunne spise sin tiende under festivaler (Femte Mosebok 12:5-7, 17-19; 14:23). Noen har konkludert med At Femte Mosebok snakker om en ekstra tiende, en festival tiende. Det er mulig å ha to tiende, men det er ikke mulig å ha to sett med førstefødte dyr. De førstefødte var hellige For Herren og gitt Til Levittene (Numbers 18:15-17), Men Femte Mosebok 15:19-20 sier at de ble spist av folket. Tilsynelatende ble de førstefødte delt mellom de opprinnelige eierne og Levittene. Det er mulig at det samme gjelder tienden.5

folket trengte en tiende til festivalene, siden festivalene utgjorde om lag 5 prosent av året, pluss reisetid. I løpet av sabbatsår ville bønder ikke ha sin faste inntekt, så de kan ikke ha vært i stand til å gå til hver festival i hvert år. Eller kanskje de reddet tienden fra år til år.

Ved slutten av hvert tredje år med jordbruk skulle Israelittene sette av en tiende til Levittene, fremmede, foreldreløse og enker (Femte Mosebok 14:28-29; 26:12-15). Det er ikke klart om dette var en alternativ bruk av en tidligere tiende, eller en ekstra tiende.6

Tiende i den nye pakt

la Oss nå vurdere om tiende er nødvendig i den nye pakt. Tiende er nevnt bare tre eller fire ganger i Det Nye Testamente. Jesus anerkjente At Fariseerne var svært forsiktige med tiende (Lukas 18:12), og han sa at De ikke skulle la den være ugjort (Matteus 23:23; Lukas 11:42). Tiende, som andre gamle pakts regler og ritualer, var en lov På Den Tiden Jesus talte. Jesus kritiserte Fariseerne ikke for tiende, men for å behandle tiende som viktigere enn barmhjertighet, kjærlighet, rettferdighet og trofasthet.

Den eneste andre nytestamentlige omtale av tiende er I Hebreerne. Det Faktum At Abraham ble velsignet av Og ga tiende Til Melkisedek, illustrerer Melkisedeks og Jesu Kristi overlegenhet over Det Levittiske prestedømme (Hebreerne 7: 1-10). «Når prestedømmet forandres, må også loven forandres «(vers 12).

det var en endring av prestedømmet Fra Levittene Til Jesus Kristus, og dette innebærer en endring I loven som tildelte Levittene til å være prester. Hvor mye har blitt endret? Hebreerne sier at den gamle pakt er foreldet. Pakken med lover som befalte tiende å bli gitt Til Levittene, er foreldet.

Mennesker bør ære Gud ved frivillig å returnere noen av velsignelsene han gir dem — dette er fortsatt et gyldig prinsipp. Det eneste stedet som en prosentandel er nødvendig er innenfor den gamle pakt. Det er god presedens for tiende før Sinai, men ingen bevis på at det var nødvendig.

Som Svar på den bedre pakt

under den gamle pakt var tiende nødvendig for støtte fra de gamle pakts ministre. Israelittene ble pålagt å gi 10 prosent — og deres velsignelse var bare en fysisk en! Kristne i den nye pakt har mye bedre velsignelser — åndelige. Hvor mye mer villig burde vi ikke gi i takknemlighet for de evige velsignelser vi har i Kristus Jesus?

Israelittene ble befalt å gi 10 prosent under en pakt som ikke kunne gjøre dem fullkomne (Hebreerne 7:19; 9:9). Hvor mye mer gledelig skal Vi gi Til Gud under den nye pakt? Vi har jesu kristi offer, som renser vår samvittighet (9:14). Og likevel ser det ut Til At I Amerika i dag, selv om Vi har så mye mer Enn Israelittene gjorde, gir folk i gjennomsnitt en mye mindre prosentandel. Mange gir mindre til kirken enn de bruker på luksusartikler. Noen mennesker kan ikke gi veldig mye, men mange mennesker kunne hvis de ville. Gud kaller oss til å granske oss selv, å granske våre prioriteringer, og å være sjenerøs.

den gamle pakt gav oss fordømmelse; den nye pakt gir oss rettferdiggjørelse og fred med Gud. Hvor mye mer bør Vi være villige til å gi fritt og sjenerøst, Så Guds verk kan utføres i verden — å forkynne evangeliet, å forkynne den nye pakts tjeneste som gir oss sant liv, og gir dette budskapet om livet til andre?

Folk som overlater Sitt liv Til Jesus Kristus, er ikke bekymret for om tiende er befalt i Det Nye Testamente. Mennesker som blir forvandlet Av Kristus til Å bli Mer Lik Kristus, er sjenerøse. De ønsker å gi så mye som mulig for å støtte evangeliet og for å støtte de fattige. Kristne bør gi sjenerøst – men å gi er et resultat av deres forhold Til Gud, ikke En måte å tjene det. Vi er gitt nåde gjennom tro, ikke gjennom tiende.

Noen mennesker oppfører seg Som Om Kristus frigjør oss fra loven, slik at vi kan beholde flere fysiske velsignelser for oss selv. Det er falskt — Kristus frigjør oss slik At Vi kan være fri til å tjene ham mer, som kjærlige barn og ikke bare som slaver. Han frigjør oss slik at vi kan ha tro i stedet for egoisme.

når det gjelder penger, er det virkelige spørsmålet: er vårt hjerte i jesu kristi evangelium? Setter vi pengene våre der hjertet vårt er? Vi kan fortelle hvor vårt hjerte er ved å se hvor vi setter pengene våre. «Hvor din skatt er, der vil også ditt hjerte være», Sa Jesus (Matteus 6:21).

Behov i den nye pakts tjeneste

i den nye pakts kirke er det økonomiske behov-å støtte de fattige, og å støtte evangeliet ved å støtte dem som forkynner det. Kristne er forpliktet til å gi økonomisk støtte til disse behovene. La Oss se Hvordan Paulus forklarte denne forpliktelsen i sitt andre brev til Korinterne.

Paulus beskriver seg selv som en tjener i den nye pakt (2 Kor 3:6), som har mye større herlighet enn den gamle (vers 8). På Grunn Av Det Kristus gjorde for Ham i den nye pakt, tvang Kristi kjærlighet Paulus til å forkynne evangeliet, forsoningens budskap (2 Kor 5,11-21).

Paulus formante Korinterne «ikke å motta guds nåde forgjeves» (6:1). Hvordan var de i fare for å gjøre dette? Paulus hadde gått ut av hans måte å tjene dem, men de holdt tilbake sine følelser fra ham (6:3-12). Han ba dem om en rettferdig utveksling, for at de skulle åpne sine hjerter for ham (6: 13).

Paulus fortalte Korinterne at De hadde en plikt til å gi noe som svar på det de hadde fått. Dette svaret kommer i form av moral (6:14-7:1), Som Korinterne hadde gjort (7:8-13), og i form av hengivenhet, Som Korinterne også hadde gjort (7:2-7), og i økonomisk generøsitet, Som Paulus adresserer i kapittel 8. Dette er Måten Korinterne hadde lukket sine hjerter For Paulus og holdt tilbake sine følelser.

Paulus siterte eksemplet til de makedonske kirker, som hadde gitt sjenerøst, selv til poenget med selvoppofrelse (8:1-5). Eksemplet er kraftig; implikasjonene er sterke At Korinterne trengte å svare På Paulus ‘ offer ved å ofre seg selv. Men Paulus gjorde ikke et bud (8:8). I stedet ba han først om å snu hjertet. Han ville At Korinterne skulle gi Seg Til Herren først, og deretter støtte Paulus. Han ville at deres gave skulle skje i oppriktig kjærlighet, ikke av tvang (8:5, 8). Paulus minnet Dem om At Kristus var blitt fattig for deres skyld; implikasjonen er At Korinterne skal gjøre økonomiske ofre i retur.

Men Så minnet Paulus Korinterne Om at De ikke kunne gi mer enn de hadde (8:12). De måtte heller ikke utarme seg selv for å berike andre; Paulus var bare sikte på egenkapital (8: 13-4). Paulus uttrykte igjen tillit til deres vilje til å gi, og la til gruppepress han makedonske eksempel og skryt han hadde gjort I Makedonia om generøsitet Av Korinterne (8:24-9:5).

Paulus bemerket igjen at offeret må gjøres frivillig, ikke fra tvang eller gitt motvillig (9:5, 7). Han minnet Dem om At Gud belønner generøsitet (9: 6-11)og at et godt eksempel får folk Til Å prise Gud og sette evangeliet i en gunstig setting (9: 12-14).

dette var en samling for de fattige I Judea. Men Paulus sa ingenting om tiende. Snarere appellerte Han til den nye pakts miljø: Kristus hadde gjort mange ofre for dem, så de burde være villige til å gjøre noen ofre for å hjelpe hverandre.

Ved å be om dette offeret, gjorde Paulus også et økonomisk offer. Han hadde rett til å motta økonomisk støtte selv, men i stedet for det, han ba om at tilbudet gis til andre. Paulus hadde ikke bedt Om noen økonomisk støtte Fra Korint (11:7-11; 12:13-16). I stedet hadde Han blitt støttet Av Makedonerne (11: 9).

Paulus hadde rett Til å bli støttet Av Korinterne, men han brukte det ikke (1 Kor 9:3-15). Dette avsnittet forteller oss mer om Vår Kristne plikt til å gi økonomisk støtte til evangeliet. Arbeidstakere skal kunne motta fordeler av sitt arbeid (9:7). Den gamle pakt sørget til og med for at okser skulle få fordeler av sitt arbeid (9:9).

Gjennom hele sin appell siterer Ikke Paulus noen tiendelover. Han sier at prester mottok fordeler fra sitt arbeid i templet (9: 13), men han nevner ikke noen prosentandel. Deres eksempel er sitert på samme måte som eksemplet på soldater, vingårdsarbeidere, herdsmen, okser, senker og tresker. Det er bare et generelt prinsipp. Som Jesus sa, «arbeideren fortjener sin lønn» (Lukas 10:7). Paulus siterte oksene og lønns skriftene igjen i 1 Timoteus 5: 17-18. Eldste, spesielt de som forkynner og underviser, bør bli æret økonomisk så vel som med respekt.

jesus befalte også: «de som forkynner evangeliet, skal få leve av evangeliet» (1 Kor 9:14). Dette innebærer at de som tror skal gi et levebrød for noen som forkynner. Det er en økonomisk plikt ,og det er en lovet belønning for generøsitet (selv om den belønningen kanskje ikke nødvendigvis er fysisk eller økonomisk).

et behov for å være sjenerøs

Kristne har mottatt rikdom Av Guds nåde, Og skal svare med generøsitet og gi. Kristne er kalt til et liv i tjeneste, deling og forvaltning. Vi har en forpliktelse til å gjøre godt. Når Vi gir Oss Selv Til Herren, vil vi gi sjenerøst.

jesus underviste ofte om penger. «Selg alt du eier og gi til de fattige, og du skal få en skatt i himmelen. Så kom og følg meg, » Sa Jesus til en rik mann (Luk 18,22). Han sa det samme til sine disipler (12:33). Den nye pakt krever alt vi har, og det er rettferdig, Siden Jesus ga alt han hadde for oss. Han lovpriste en enke som la to mynter i tempelkisten, fordi hun ga «alt hun hadde» (21:4).

Rikdom er ofte en fiende av tro. Det kan «kvele» folk og få dem til å være åndelig ufruktbare (8:14). «Ve dere som er rike,» advarte Jesus (6:24). Han advarte oss om farene ved grådighet (12:15) og advarte om faren for å lagre rikdom for seg selv uten Å være «rik mot Gud» (12:16-21). Når vi bruker rikdom til å hjelpe andre, får vi «skatt i himmelen» (12:33). Dette hjelper oss å ha vårt hjerte i himmelske ting i stedet for jordiske, midlertidige ting (12:34).

«ingen tjener kan tjene to herrer…. Dere kan ikke tjene Både Gud og penger» (matt 16,13). Men penger konkurrerer om vår troskap; det frister oss til å søke våre egne ønsker i stedet for rikets behov. Etter at den rike gikk bedrøvet bort, utbrøt Jesus: «hvor vanskelig det er for de rike å komme inn I Guds rike ! Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn I Guds rike» (18:24-25).

Konklusjon

Kristne må gi, dele sine ressurser og velsignelser med andre. De har en plikt til å støtte forkynnelsen av evangeliet, å gi økonomisk støtte til sine åndelige ledere, og kirken trenger denne støtten. Hvis jesu kristi disipler kan gi, men ikke, kommer de til kort.

den gamle pakt krevde 10 prosent. Den nye pakt angir ikke en prosentandel, heller ikke vi. Men den nye pakt formaner folk til å gi det de kan, og tiende gir fortsatt et lærerikt sammenligningspunkt. For noen mennesker kan 10 prosent være for mye. Men noen vil kunne gi mer, og noen gjør det. Kristne bør undersøke sine egne omstendigheter og de bedre velsignelsene de har fått i den nye pakt gjennom jesu kristi sonoffer for oss og Den Hellige Ånds gave til oss. Bidrag bør gis til kirken for sitt kollektive arbeid med å forkynne evangeliet og utgiftene som er involvert i lokal tjeneste og menighetsbehov.

på samme måte spesifiserer ikke den nye pakt noen spesiell prosentandel for å hjelpe de fattige. I stedet ber det om egenkapital — og vi har sikkert rom for forbedring i dette.

den gamle pakt krevde enkle prosenter. Alle visste hvor mye som var nødvendig. Den nye pakt har ingen faste prosenter. I stedet krever det mer selvransakelse, mer trening for samvittigheten, mer uselvisk kjærlighet til andre, mer tro, mer frivillig offer og mindre tvang. Det tester våre verdier, hva vi verdsetter mest, og hvor våre hjerter er.

Sluttnoter

1 Bibelen beskriver tiende i en landbruksøkonomi. Det forteller oss ikke om, eller hvordan, pottere, snekkere, selgere, etc. beregnet tiende.

2 for den generasjonen som forlot Egypt, gjorde Gud et stort bytte: I Stedet For Den førstefødte av hver familie og hjord, aksepterte Gud levi stamme og alle dens dyr (Numbers 3:40-50; 8:16-18).

3 Det er ikke klart hvordan dette virket. Ble hele flokken talt, eller bare lammene? I dårlige år ville flokken ikke komme tilbake større enn det hadde vært året før, så det ville ikke være fornuftig å tiende på alle de voksne igjen, siden det ikke ville vært noen økning. Kanskje» stangen » tjente på en eller annen måte å skille lam fra voksne.

4 det kan hevdes at tienden var hellig og derfor alltid hadde vært hellig, selv før den gamle pakt ble gjort. Det er mulig, men det kan ikke bevises. De første var også hellige For Herren, men dette var basert på Hendelsene I Exodus, ikke på skapelsen. «En gang hellig, alltid hellig» er ikke et gyldig prinsipp.

5 en egen tiende for festivalbruk er beskrevet i den apokryfe Boken Tobit 1:6-8, Josefus ‘ Antikviteter 4.4.3; 4.8.8; 4.8.22, og Andre århundre F.KR. Bokjubileer 32:10-14. Noen kilder antyder at denne andre tienden ble beregnet på grunnlag av de 90 prosent igjen etter den første tienden, ikke den opprinnelige 100 prosent (Sanders, Judaism: Practice and Belief 63 BCE-66 CE, s. 167; International Standard Bible Encyclopedia,» Tiende, » vol. 4, s. 863, siterer Mishna Maaser sheni 2.1.)

6 Som nevnt ovenfor gir Tobit, Josefus og Jubileer bevis for tre tiende. Mishnah, derimot, kombinerer festivalen tiende og den fattige tiende: den andre tienden blir brukt til festivalen i år 1, 2, 4 og 5, og blir brukt til de fattige i år 3 og 6 ut av den syvårige oppdrettssyklusen (Sanders, s. 149). Siden bøndene hadde en økning på bare seks av hvert syv år, ga de i gjennomsnitt 3,3 prosent av økningen til de fattige. Hvis håndverkere tiende (og ingen bibelsk lov krevde at de skulle), ville de gi om lag 2,8 prosent i gjennomsnitt, siden de hadde inntekt selv under sabbatsår og jubileumsår.

Forfatter: Michael Morrison

Var Denne Artikkelen Nyttig ?

Hjelp oss å gi mer innhold som dette ved å gi i dag

Donere

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.