Hvor Er Gud? Vers Commentary On Jesaja 59:1-9, 12-13, 15b-21

Dennis Bratcher

Historisk Kontekst

denne teksten er fra den tredje store delen Av Jesajas bok, kapitlene 56-66. Mange forskere har konkludert med at disse kapitlene reflekterer situasjonen For samfunnet I Israel etter retur fra babylonsk eksil i 538 F. KR. (se Jesajas Enhet og Forfatterskap).

Et stort skifte i verdensmakt skjedde rundt 539 F.KR. Perseren kyros styrtet Babylonerne og etablerte det persiske riket (Jesaja 44:24; 45: 1). Kyros var en langt mildere hersker enn de Babylonske kongene. I 538 f. KR. utstedte Kyros et dekret som tillot Israelittene å vende tilbake til sitt hjemland (Esra 1:1-4).

til tross for profetenes løfter og prestenes oppfordringer, var Det ingen masseflukt tilbake Til Israel. Mange eksil hadde vokst komfortabel I Babylon og var uvillige til å forlate. Selv den håndfull som kom tilbake møtte et herjet land, en by og et tempel i ruiner, og fiendtlige naboer (Esra 4). De strålende løftene om en ny fremtid hadde ikke umiddelbart oversatt til velsignelse og velstand.

så etter hjemkomsten Fra Babylon møtte folket en ny krise. Uten bymurer truet plyndrende band av lovløse dem. Med ingen sentral regjering var det lite lederskap og lite midler til å håndheve lover. Uten tempel ebbet det religiøse livet lavt. Apati, likegyldighet og kynisme vokste til folket begynte å miste av syne hvem De Var Som Guds folk. De begynte å være uforsiktig hvordan de levde Ut Som Guds folk. De begynte å tvile på fremtiden Som Gud hadde lovet.

forfatteren har konstruert hele dette kapitlet nøye. Ved å merke endringer i pronomen som markerer nye høyttalere, ser vi at kapittelet har fire hoveddeler:

1. folket utfordrer Gud (1)
2. profeten svarer med en anklage (2-8)
3. folket svarer med en bekjennelse av skyld (9-15a)
4. Gud reagerer med barmhjertighet (15b-21).

Teksten

Folket Utfordrer Gud (1)

1 For herrens arm er ikke for kort til å frelse, og hans øre er ikke for tunghørt til å høre.

noen tar vers 1-3 sammen og ser dette som en positiv bekreftelse På Guds kraft (Jesaja 50:2). I lys av de forferdelige forholdene som utfolder seg i kapitlet, er det bedre å forstå dette som folks sarkastiske utfordring Til Guds evne eller vilje til å gripe inn i verden (merk en lignende innvending i 58:3). Språket gjennom passasjen er lik klage salmer, som utfordrer Gud for ikke å gripe inn i verden for de undertrykte og undertrykte (Sl 10:1-18; merk Habakkuk 1: 2-4; Se Klage Salmer I Mønstre For Livet: Struktur, Sjanger og Teologi i Salmer).

1. herrens arm dette betyr Guds vilje til å bruke sin makt til å oppnå sine hensikter i verden (40:10; 33:2). Folket plukker opp Den positive bekreftelsen Av Jesaja 50:2 og bruker Den som en utfordring: «Så hvorfor gjør han ikke det?»

lagre vi bør være forsiktig med å lese inn i dette ordet våre post – Nytestamentlige ideer om frelse. Av de 200 eller så ganger dette verbet vises I Det Gamle Testamente, bare en gang (Esekiel 37: 23) refererer det spesifikt til befrielse fra synd. Begreper som «tilgi » eller» tilgi » refererer vanligvis til fjerning av syndens skyld.

den grunnleggende betydningen av det hebraiske ordet er «å gjøre et stort rom» og så «å levere» eller » å frigjøre.»Ideen om» frelse » i Det Gamle Testamente er forankret i utvandringen. Gud ved sin kraft førte Hebreerne til et fysisk sted hvor De kunne svare Gud som sitt folk (Ex 5:1; 8: 25-27; merk Jeremia 23: 6). Dette er opprinnelsen til det meste av» frelsesspråket » i Det Gamle Testamente.

termen lagre refererer da til befrielse fra en ekstern trussel. Vanligvis er trusselen en fiende (Dommerne 2: 16) eller noe som er portrettert som en fiende som sykdom (Salme 6:1-4). Her er trusselen den forferdelige situasjonen i landet. Folk føler At guds fiender forårsaker sine problemer. Og de antyder At Det Er Guds ansvar å redde dem fra disse fiender. Som passasjen fortsetter, problemene klart ikke er forårsaket av fiender » der ute .»Folkets syndighet er deres egen fiende.

Profeten Svarer Med En Anklage (2-8)

2 men dine misgjerninger har skilt deg fra Din Gud; dine synder har skjult hans åsyn for deg, så han ikke hører. 3 for dine hender er besmittet med blod, dine fingrer med skyld. Dine leber taler løgn, og din tunge mumler onde ord. 4 Ingen krever rettferdighet, ingen fører sin sak med rettferd. De stoler på tomme argumenter og snakker løgner; de tenker på problemer og føder ondskap. 7 Deres føtter haster til synd, de er snare til å utøse uskyldig blod. Deres tanker er onde tanker; ødeleggelse og ødeleggelse markerer deres veier. 8 fredens vei kjenner de ikke, det er ingen rett på deres stier. De har gjort dem til krokete veier; ingen som vandrer på dem, skal kjenne fred.

Dette er ikke konkrete tilfeller av forseelse, men utgjør en generell tiltale mot folk presentert i kjente profetiske bilder. Flere setninger er tradisjonelle uttrykk hentet fra ulike kilder (Job 15:35; Ordspråkene 1: 16; 16:7), inkludert tidligere deler Av Jesajas bok (f.eks 1:15). Flere funksjoner i denne passasjen tett parallell Jesaja 50 hvor folk har også problemer med å svare riktig Til Gud.

dette avsnittet skiller seg fra andre profetiske angrep på synd på en viktig måte. Her er det ingen trussel om fremtidig dom. Implikasjonen er at folket selv skaper sin utålelige nåværende situasjon. I jesaja 50:11 skal de som tenner en ild, vandre i dens lys. Med en sarkastisk tone lærer vi fra vers ni at deres lys er virkelig mørke! De har skilt Seg fra Gud som nå vises skjult.

dine misgjerninger . . .dine synder dine er flertall (hebraisk har både entall og flertallsformer for «deg»; Engelsk ikke) og adresserer hele folket som en gruppe.

3. Mye av bildene som beskriver folks synder i de følgende versene, gjelder sosiale relasjoner. Det er ingen omtale av tilbedelse av avguder eller unnlatelse av Å anerkjenne Gud. Synd her handler om Hvordan Guds folk behandler andre mennesker. Det forrige kapitlet angrep overfladiskheten til folks religion. Forfatteren hevdet sterkt at en persons forhold til andre gjenspeiler hans forhold Til Gud (58:6-12: merk Lukas 10: 25-37). Dette temaet har gjennomsyret Jesajas bok (Se Lectionary Kommentar Til Jesaja 1:10-20). Israelittene kunne ikke virkelig Være Guds folk hvis de forsømte riktig forhold til hverandre og menneskene rundt dem. Det var like gyldig etter eksil som før. Guds forventninger har ikke endret seg.

hender farget med blod» Blod » beskriver ofte faktisk voldelig fysisk død eller voldsforbrytelser (Genesis 4:10-11). I Jesajas bok refererer dette uttrykket generelt til skyld som følge av undertrykkelse eller urettferdighet (Jesaja 1:10-20). Uskyldig blod (v.7) oftere refererer til fysisk vold. Uttrykket forekommer også ofte i profetene for å referere til forbrytelser av urettferdighet mot de fattige eller undertrykte (Jeremia 7:6; 22:3).

4. Dette verset beskriver levende uærlighet i domstolene. I det Gamle Israel, ikke mindre enn i dag, var lovsystemet den eneste beskyttelsen de fattige hadde fra grådige tyranner. Sammenbruddet av rettssystemet gjenspeiler en situasjon av nær anarki blant de returnerte eksilene.

8. vei, sti, veier, turer Dette er alle vanlige poetiske symboler, sammenligne livet til å gå en sti. Dette tallet er spesielt vanlig I Ordspråkene (2: 12-15; 10:9) Og Salmene (1, 14: 3).

Folket Svarer Med Tilståelse Av Skyld (9, 12-13)

9 så er rettferdigheten langt borte fra oss, og rettferdigheten når oss ikke. Vi venter på lys, men alt er mørke, på glans, men vi vandrer i dype skygger.6585 8304 12 For våre overtredelser er mange for dine øine, og våre synder vidner mot oss. Våre overtredelser er alltid med oss, og vi erkjenner våre misgjerninger: 13 gjenstridighet og svik mot HERREN, vender Vår Gud ryggen, skaper trengsel og opprør, taler løgn våre hjerter har unnfanget.

9. Så er en sterk «derfor» på hebraisk. Det indikerer at følgende faktaerklæringer er sanne basert på de forholdene som nettopp er beskrevet. Her erkjenner folket at rettferdigheten er langt borte fra oss, ikke Fordi Gud er inaktiv, Men fordi de ikke har tatt til orde for rettferdighet seg imellom!

rettferdighet . . . rettferdighet begge ordene har et bredt spekter av betydning på hebraisk. Når de brukes sammen, blir de mer spesifikke. Dette er ikke abstrakte begreper som bare beskriver hva en person er. De beskriver en livsstil, noe som en person gjør på grunn av det han er. Når De beskriver Gud, betegner De Guds frelsende aktivitet åpenbart i historien (Hosea 2: 16-20). Når de brukes av mennesker, refererer de til etisk oppførsel som riktig svar På Gud (Jeremia 22: 2-5; Esekiel 45:9-12). Begge betydninger er sammenvevd her (som i 56: 1). Folkets bekjennelse forbinder riktig etisk oppførsel Med Guds aktivitet i verden (se Sosial Etikk i Profetene). Andre bibelske forfattere skildrer Gud som handler på tross av folkets synd (Jeremia 31:34; merk Jesaja 40:1-2!). Men det er ikke budskapet her. I dette avsnittet har Gud ikke handlet fordi menneskene er syndige.

Lys er et vanlig bibelsk symbol for å beskrive lykke, velvære og Guds nærvær i befrielse og velsignelse. I Jesajas bok symboliserer det ofte håp (9:2; 30: 26) Og Guds fremtidige aktivitet For sitt folk (45:7; 60:1-3). Mørket taler om fortvilelse og fravær Av Guds frelsende aktivitet.

Gud Reagerer Med Barmhjertighet (15b-21)

15B HERREN så og var misfornøyd med at det ikke var noen rettferdighet. 16 Og Da Han så at det ikke var nogen, blev han forferdet over at det ikke var nogen som kunde gripe inn, og hans egen arm hjalp ham, og hans egen rettferdighet støttet ham. 17 han klædde sig i rettferdighet som sin brynje og frelsens hjelm på sitt hode; han klædde sig i hevnens klær og svøpte sig i nidkjærhet som i en kappe. 18 Efter det de har gjort, skal han gjengjelde sine fiender harme og sine fiender gjengjeldelse; øene skal han gjengjelde.6585 8304 19 fra vesten skal menneskene frykte HERRENS navn, og fra solens opgang skal de frykte hans herlighet. For han skal komme som en innestengt vannflom, SOM herrens ånde driver frem. 20 «Forløseren skal komme til Sion, til Dem I Jakob som omvender seg fra sine synder,» sier HERREN. 21 » dette er min pakt med dem, sier HERREN. «Min Ånd, som er over deg, og mine ord som jeg har lagt i din munn, skal ikke vike fra din munn eller fra dine barns munn eller fra deres barns munn fra nå av og til evig tid, sier HERREN.

denne delen trekker igjen på kjente temaer for å svare på folks bekjennelse av skyld. Forfatteren presenterer Gud i det gjentatte bildet av den mektige krigeren som bringer befrielse Til sitt folk (se Vendingen Mot Håp, kommentarer Til Jes 40:3). Et Slikt Utseende Av Gud ble kalt en teofani eller en epiphany(se En Bønn Av Håp, kommentarer Til Isa 64: 1). Det hadde alltid to dimensjoner. For de rettferdige førte Guds «komme» (v. 20) fred og sikkerhet, eller i dette tilfellet rettferdighet. For de ugudelige (fiender, fiender, v.18) Guds nylig åpenbarte virksomhet i verden førte til dom (note amos 5: 18-20).

15b. Ingen rettferdighet Normalt handlet Gud I verden for å bringe befrielse fra eksterne fiender. Men flere profeter skildrer Også Gud som handler for å etablere rettferdighet blant sitt folk (Habakkuk 1:2-4; 3: 3ff; Mika 6: 9-15).

16. hans egen arm begrepet egen er ikke på hebraisk. Det er mulig at «hans arm» refererer til en agent Som Gud ville arbeide ut sin hensikt i verden (kanskje også 40:10). En del kommentatorer ser her en referanse til Den persiske herskeren Artaxerxes som grep inn for å gjenopprette lov og orden i landet (Esra 7). Tidligere Deler Av Jesaja har tydelig vist At Gud brukte ikke-Israelitter for hans hensikt. Jesaja selv hadde merket kongen Av Assyria en rakekniv I Guds hånd (7: 20). Den persiske herskeren Kyros ble senere annonsert Som Guds «salvede» (45:1).

Det er en sterk underliggende overbevisning som gjennomsyrer Jesajas bok. Gud Er Til syvende Og sist Herre over menneskets historie. Han vil bruke hendelser (selv «negative» seg) og folk (selv hedenske seg) for å utarbeide sine formål I verden (merk Genesis 50:20). Uansett midler, Gud var på jobb for å bringe rettferdighet til samfunnet.

virket frelse det hebraiske verbet kan bety ganske enkelt «å bringe seier» i kamp, og skal oversettes på den måten her (SOM RSV, NEB). Frelsens hjelm (v. 17) kan også være » seierens hjelm.»

hans egen rettferdighet støttet Ham Igjen, egen er ikke på hebraisk. Pronomen i denne delen er ikke klart. De kunne alle referere Til Gud selv (SOM NIV, RSV). Eller de kan referere Til Både Gud Og hans » arm » som bringer seier.

17. Paulus bruker det samme bildet på En annen måte I Efeserne (6: 14-17).

18. Ifølge det de har gjort bekrefter det profetiske prinsippet om at i Guds ordning av ting skaper onde handlinger sine egne negative konsekvenser. Dette gjengjeldelsessystemet er et konsekvent bibelsk tema (Job 4:8; Gal 6:7) spesielt hos profetene (Jesaja 3: 9-11; Habakkuk 2: 15-16; Hosea 8: 7).

19. Profetene etter eksil fryktet at andre folk ville se På tilstanden Til Israel og konkludere med At Israels Gud var ikke mye av en gud i det hele tatt. Guds handlinger for å etablere rettferdighet i landet ville igjen bekrefte Israels Guds sanne natur. For kommentarer til herlighet som et symbol På Guds nærvær, se Vendingen Mot Håp, kommentarer Til Jesaja 40:5.

20. Forløser som en bibelsk tittel for Gud forekommer nesten utelukkende i Den Andre og tredje delen Av Jesaja (41:14; 43:14, etc.). Ideen om innløsning oppsto fra skikken med å kjøpe tilbake noe som hadde blitt solgt, enten et stykke eiendom (Tredje Mosebok 25:25-28) eller en person (Tredje Mosebok 25:48-54). Vanligvis gjorde en nær slektning eller slektning det forløsende. Begrepet beskrev da generelt familiens ansvar for slektninger (Rut 3:1-4:12 hvor «gjør den delen av de nærmeste» oversetter DET samme verbet I RSV). Verbet beskrev så poetisk Guds frelsende handlinger i verden for å etablere forhold Til sitt folk. Det kan beskrive utvandringen Fra Egypt (Exodus 15: 13), retur fra eksil (Jeremia 31:11), eller generelt befrielse fra døden (Hosea 13: 14).

Paulus bruker deler av versene 20 og 21 for å referere Til Jesus (Romerne 11: 26). Han siterer fra den greske versjonen som har «befrier» i stedet for forløser. Han kombinerer disse med En Del Av Jesaja 27: 9.

21. min pakt noen ser dette som henviser Til løftet Om Guds komme i forrige vers (v. 20). Vers 21 er en prosa konklusjon til den forrige poetiske delen. Siden dette verset er forskjellig fra det foregående vers, refererer pakt mer sannsynlig Til guds fortsatte nærvær (v. 21). Mange steder er pakt en viktig ide. Mens bruken her minner om betydningen av pakt (Jeremia 31: 31-34), er meningen ganske enkelt » avtale «med overtoner av» løfte.»

NIV OG NASB kapitaliserer Ånd her. Siden hebraisk ikke har store bokstaver, gir dette verset mer mening enn det hebraiske formidler(RSV og NEB: «ånd»). Det hebraiske ordet (ruach) betyr «pust» eller » vind.»Når den brukes Av Gud, symboliserer Den Hans aktive tilstedeværelse i verden. Begrepet oversatt som er upersonlig og kan oversettes » som.»

dine barn . . . deres etterkommere den pågående overlevelse av folket som Guds folk var en primær bekymring for den post-eksiliske samfunnet (Nehemja 13; se Tredje Generasjon: Nehemja og Spørsmålet Om Identitet).

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.