Jacob – En Tro Som Styrker

Innledning

en mann strakte en stram line over Niagara Falls og presset en trillebår over Den. Deretter fylte han trillebår med 200 lbs. av sement og presset den over. Tilskuerne ble forbløffet. Deretter spurte tightrope walker publikum, » Hvor mange av dere tror jeg kunne gjøre dette med en mann i trillebår?»Hendene fløy i luften. Han pekte på en mann som hadde hånden opp og han sa: «Ok, sir. Kom deg inn først.»Men du kunne ikke se mannen for sporet av støv han etterlot seg.

Det er en ting å bekjenne tro, det er noe helt annet å ha tro, produsere tro og praktisere tro. Tro er ikke bare et hode problem, eller et hjerte problem, men en hånd problem. Med andre ord, sann Bibelsk tro er aktiv, ikke passiv.

jeg tror At En av de største fremskrittene i troen I Bibelen er åpenbart i Jakobs liv. Han er uten tvil en av de mest mystiske av alle patriarkene. Han er en mann Som gud forandret seg dramatisk. Ikke Bare forandret Gud sin familie, sin formue og sin fremtid; Men Gud forandret sin tro.

A. W. Rosa sier at Det er minst 8 interessante kontraster i Jakobs liv.

han gikk ut ung; han kom tilbake gammel.
han gikk ut singel; han kom tilbake gift.4417 han dro ut fattig, han kom rik tilbake.
han gikk ut frisk; han kom tilbake halt.
han gikk ut med et gammelt navn; han kom tilbake med et nytt navn.4417 Han gikk fremmed ut; han kom tilbake forlikt med sin bror.4417 Og han drog ut med sin mor i live; han kom tilbake med sin mor død.4417 Han gikk ut på vandring fra Gud, han kom tilbake vandrende Med Gud.

når jeg betrakter Jakobs liv, ser jeg 3 varemerker som begynner med:

I. Jakobs KARAKTER!

mannen fortalte legen sin at han ikke kunne gjøre alle de tingene rundt huset han pleide å gjøre. Da undersøkelsen var fullført, sa han: «Nå, Doktor, jeg kan ta det. Fortell meg på vanlig engelsk hva som er galt med meg.»»Vel, på vanlig engelsk,» svarte legen, » du er bare lat.»»Ok,» sa mannen. «Gi meg nå den medisinske termen, så jeg kan fortelle min kone.»

jeg tror ikke Det finnes et vitenskapelig eller medisinsk begrep for Å beskrive Jakobs karakter. Hans navn snakker for seg selv. Navnet Jakob betyr » fortrenger, eller bedrager.»Ideen er av en som bargains .

Jakob levde i mange år opp til sitt navn. Han var en mann som levde for seg selv og for seg selv. Han var selvsentrert, og han ble ofte funnet på forhandlingsbordet. Han schemed, jukset, løy, bestukket og lurt seg ut av mange vanskelige situasjoner. For eksempel lærer vi om:

A. HANS BEDRAGERI AV ESAU!

I Genesis 25 har vi historien Om De første tvillingene I Bibelen, Jakob og Esau. Esau var den førstefødte Og Eldste Bror Av Jakob. Etter skikk og tradisjon tilhørte førstefødselsretten den førstefødte av familien. Dermed Var Esau den rettmessige arvingen til sin fars fødselsrett.

fødselsretten var imidlertid noe Jakob sterkt ønsket. Så mye at Han planla, plottet Og lurte sin bror Esau ved å bytte ham en bolle Med «pottasje» eller suppe for sin fortjente fødselsrett.

Jakob utnyttet Esau i en svakhetens time. Esau var en manns mann. Han jobbet med hendene,og var en elsker av utendørs. Etter en lang dag ute på marken kommer Esau hjem. I Genesis 25: 29 vi leser at » Jakob tørket gryta, Og Esau kom inn fra marken, og han ble trett.»

Derfor, I et øyeblikk av svakhet og sårbarhet, Tok Jakob fordel av sin bror for å få det som ikke tilhørte ham.

jeg trenger ikke å minne deg på at Vi Som Kristne har en fiende som ikke spiller rettferdig, og heller ikke spiller han etter reglene. Han vet når vi er svake, sårbare og slitne. På det sårbare øyeblikket setter han for oss denne verdens «pottasje» for å lokke og lokke oss.

hvis Vi ikke er forsiktige, som Esau, vil Vi gi etter for vår egen sårbarhet og bytte Guds velsignelser, som er evige, for en bolle med verdslig og kjødelig «pottasje», som bare er midlertidig.

B. HANS BEDRAG AV ISAK!

I Første Mosebok 27 er Jakobs Far, Isak, gammel, blind og nær død. Tiden Var kommet For Isak å utstede velsignelser over sine sønner, og Vi finner Jakob igjen å dra nytte av situasjonen.

Sammen med Sin mor, Rebekkah, planlegger Jakob ikke bare å bedra sin bror, Men å bedra sin far. Hans gjerrighet stjal førstefødselsretten, men hans utseende stjal velsignelsen.

hans mor hjalp Jakob med å forandre Sitt utseende, slik At Han lignet Esaus, slik at Han kunne motta den velsignelse Som Tilhørte Esau.

C. Hans FORAKT For Gud!

Jakobs største svik var ikke i hans svik mot sin bror, heller ikke i bedrag av sin far, men i forakt av sin Gud.

Jakobs problem var et hjerteproblem. Det var åndelig i naturen. Han var opprørsk i sitt hjerte mot Gud. Han har i sin tid lagt planer og planer om å gjøre urett.

På Dette tidspunktet I Jakobs liv var Gud en ulempe For Jakob. Åndelige saker var av Ingen interesse For Jakob, ingen innflytelse På Jakob, og Ingen betydning For Jakob. Han ville ha sin vei, Og Gud kom bare i veien for ham.

kommandanten ble rasende da ni GIs som hadde vært ute på pass, ikke klarte å dukke opp til morgenopprop. Ikke før 7 pm gjorde den første mannen straggle inn. «Jeg beklager, sir,» forklarte soldaten, » men jeg hadde en dato og mistet oversikten over tid, og jeg savnet bussen tilbake. Å være fast bestemt på å komme inn i tide, leide jeg en drosje. Halvveis her brøt drosjen sammen. Jeg dro til en gård og overtalte bonden til å selge meg en hest. Jeg kjørte til leiren da dyret falt over døde. Jeg gikk de siste ti miles, og kom nettopp hit.»

selv skeptisk, oberst la den unge mannen av med en reprimande. Men etter ham kom syv andre etternølere på rad inn med samme historie-hadde en dato, savnet bussen, leide en drosje, kjøpte en hest, etc. Innen den niende mannen rapportert i, obersten hadde vokst lei av det. «Ok,» ropte han, » nå hva skjedde med deg?»

jeg har sett mange, mange mennesker ned gjennom årene, selv i kirken, som passer Beskrivelsen Av Jakob. Det er de som sier at De elsker Gud, Men Gud forstyrrer og forstyrrer bare sine planer, håp og drømmer for sitt eget liv. Deres motto ville ekko Det Av Burger King, «jeg skal ha det på min måte.»Og som et resultat har de alltid en unnskyldning for hvorfor de gjør det de gjør. De plotter, planlegger og lurer seg ut av å gjøre Det Gud vil at De skal gjøre, akkurat Som Jakob.

II. Jakobs KONFLIKT!

Straks Jakob hadde tilsynelatende suksess i å bedra sin bror og bedra sin far, står Han overfor den største konflikten i sitt liv.

hans bror Esau oppdager At Jakob ikke bare har stjålet førstefødselsretten, men også velsignelsen. Som Et resultat Er Esaus hjerte fylt av raseri og hevn. Jacob frykter for sitt liv, løper vekk fra hjemmet, og går Til Padan-aram, for å unngå sin bror og søke en kone.

det er Imidlertid der han går inn i sitt livs kamp. Jakob oppdager at han kan være i stand til å løpe vekk fra sin bror, men han kunne ikke løpe bort Fra Gud.

A. UTVEKSLINGEN SOM KONFRONTERTE Ham!

Når Jakob kommer Til Padan-aram, møter Han En Mann Som heter Laban. Laban hadde to døtre Som het Rakel og Lea. Jakob gjorde en avtale om å arbeide 7 år For Laban for Å ha Rakel som sin kone. Men etter 7 år fikk Han Leah i stedet.

således gjør Han en annen avtale Med Laban om å arbeide ytterligere 7 år, og ble til Slutt gitt Rakel til hustru. I Prosessen Hadde Jakob » høstet det han sådde.»I stedet for å være bedrager, hadde han blitt bedratt. I stedet for å være con, han hadde blitt lurt.

Han hadde » sådd vinden og høstet hvirvelvinden.»

B. MØTET SOM FORANDRET Ham!

I Genesis 32 Kommer Jakob til et sted som han senere kalte ‘Peniel,» fordi Det var Der hvor han «så Gud ansikt til ansikt.»

Jakobs møte var med En pre-inkarnert Kristus, kjent som en » theophany.»Noen antyder At Jakobs motstander, i denne første brytekampen i historien, var en seraphim. Andre tror At Det Var Michael the archangel, som ofte dukket opp i menneskelig form før han antok en menneskelig natur.

Men Jeg tror At Bibelen underbygger Det faktum At Jakobs motstander var ingen ringere Enn Gud selv. Det var en motstander ulikt noe han noen gang hadde møtt før.

Frem til dette punktet Hadde Jacob klart å få sin vei med hver motstander. Frem Til dette punktet Jacob har tydd til hva midler, eller metode som er nødvendig for å komme ut på toppen.

men nå står han overfor en motstander mye større enn han, og han er i sitt livs kamp.

vi vet ikke hvor mange slag som ble utvekslet i dette slaget; vi vet imidlertid at det var ett slag som forandret kampen helt. Engelen «rørte ved jakobs lårs helligdom» til den var «ute av ledd.»

Jakob gikk inn i kampen en hel mann, han kom ut en lam mann. Men selv om han gikk bort med et krøllet ben, hadde han også et ydmykt hjerte. Han var en helt annen mann. Gud hadde fått Jakobs oppmerksomhet, ikke bare forandret hans natur, men endret hans navn. Han var Ikke Lenger Kjent Som Jakob, Men Israel som betyr » en fyrste Med Gud.»

III. Jakobs KOMPLIMENT!

Det er en gravskrift I Bristol, England som lyder:

her ligger John Og Richard Ben
To advokater og to ærlige menn
Gud gjør mirakler nå og da

Gud hadde gjort et mirakel i Jakobs liv. Han hadde gått fra en con Til En Kristen, fra lureri til triumf og fra dårskap til tro. Det største komplimentet i hans liv er funnet i

Hebreerne 11, som minner oss om:

A. Guds FREMGANG med Jakob!

Når Vi kommer Til Hebreerne 11 ser vi en dramatisk forandring fra Jakob vi en gang kjente. Hvilken forskjell Gud hadde gjort i sitt liv. Etter hans» ansikt til ansikt » møte Med Gud, Jakob var aldri den samme mannen.

Han hadde gått fra å bryte Gud for å tilbe Gud. Han hadde gått fra å være en bedrager til å være en disippel. Han hadde gått fra å være en selvsentrert mann til Å være En Gud-sentrert mann.

Gud hadde gjort store fremskritt med Jakob, Og Jakob hadde gjort store fremskritt For Gud. Det minner meg om En selverklært Kristen søndagsskolelærer. Han trodde han var den største Kristne I verden, men i virkeligheten visste mange mennesker annerledes. En søndag lærte han en leksjon om hva det betydde å være en sann disippel og en ekte Kristen. Han spurte klassen sin: «hvorfor tror du alle tror jeg er en stor Kristen?»En liten gutt svarte:» fordi de ikke kjenner deg!»

som troens folk bør vi søke å gjøre fremskritt med Gud og Det Som hører Gud til. Vi burde være en større Kristen i dag enn vi var da Vi møtte Herren Jesus. Vårt liv skal være preget av produktivitet, ytelse og fremgang.

B. Guds HENSIKT Med Jakob!

Vi leser I Hebreerne 11: 21: «Ved tro velsignet Jakob, Da Han var døende, Begge josefs sønner, og tilbad, lente seg på toppen av sin stav.»

Som ung mann så Vi Jakob ta velsignelsen.
Som en gammel mann ser Vi At Jakob gir velsignelsen.

Som ung mann så Vi Jakob bryte Gud.
Som en gammel mann ser Vi At Jakob tilber Gud.

Gjennom Alle hendelsene I Jakobs liv Hadde Gud en plan og en hensikt. Hans hensikt var å utfordre Og forandre Jakob til en troens mann. Hans hensikt var å bringe Jakob til stedet for betingelsesløs overgivelse og underkastelse.

Når Jeg tenker På Jakob, blir jeg påminnet om At Hvis Gud brukte ham, så er det håp for oss alle. Akkurat Som Gud hadde en hensikt For Jakob, Han har en hensikt for deg og meg. De av Oss som kjenner Ham, er forutbestemt, ikke til frelse, men til helliggjørelse. Med Andre ord, Gud pre-arrangert før verdens grunnvoll for oss å bli som Hans Sønn, Herren Jesus Kristus.

således har hver prøvelse, trøbbel og tragedie; hvert problem, forvirring eller vanskeligheter; hver sorg, tristhet eller situasjon en evig hensikt: å gjøre Oss mer Lik Kristus. Gud vil gjøre alt Han har å gjøre for å oppfylle sin hensikt.

jeg blir minnet om en enkel historie som jeg leste for mange år siden, som fortsatt taler volumer til mitt hjerte. En kjent arkitekt og skulptør begynte et kunstverk med noe mer enn et stort stykke granitt. Hans ferdige mesterverk ville være en vakker marmor løve. Dag etter dag arbeidet kunstneren, med tilsynelatende svært lite å jobbe med, for å få til sitt ferdige produkt.

en dag besøkte en kollega kunstneren. Han la merke til granittstykket, så vel som de mange granittstykkene som hadde falt til bakken. Han spurte: «Hvordan skal du fullføre prosjektet ?»Skulptøren svarte,» jeg er enkel kommer til å chip bort alt som ikke ser ut som en løve!»

Når du og Jeg reiser gjennom dette livet, For å oppfylle hans hensikt for Oss, Vil Gud bruke alle midler eller metoder som er nødvendige for å flippe bort det som ikke ser ut Som Herren Jesus Kristus.

Konklusjon

Chuck Colson, Som tjenestegjorde med Nixon under Watergate-skandalen, og til slutt sonet en fengselsstraff, sa en gang: «den virkelige arven i mitt liv var min største fiasko, at jeg var en ex-fange. Min største ydmykelse, å bli sendt i fengsel, var begynnelsen På Guds største bruk av livet mitt. Han valgte den ene opplevelsen der jeg ikke kunne ære, for sin egen herlighet!»

min bønn er At Guds ønske og plan vil bli gitt i hvert av våre liv. Som Jakob ønsker Han, ønsker og vil at hver av oss skal bli kjemper i troen. Jeg ber om at Vi vil samarbeide med Ham, slik At hans hensikt med ‘chipping bort alt som ser Ut Som Hans Sønn’ kan bli oppfylt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.