James 1 Commentary – Vær Rask Til Å Lytte – BibleGateway.com

Ressurser chevron-høyre Kommentarer chevron-høyre James «Kapittel 1» eksegese

Vær Rask Til Å Lytte

Typisk For James litterære stil, presenterer han sine instruksjoner gjennom par av komplementære eller kontrasterende ideer.Rask Til Å Lytte Og Treg Til Å Snakke (1:19)

Dette Er Jakobs første angrep på et hovedtema i hans brev: umoral og ødeleggelse av en ukontrollert tunge. Hans første bud om ens tunge er å stille det. I stedet for å snakke, lytt. Hans vekt er ikke bare på mengden lytting (lytt mye), men på spørsmålet om å lytte (lytt først): vær rask til å gjøre det. Den komplementære kommandoen er å være treg til å snakke.

det er en viktig grunn i sammenheng med prøvelser for å gjøre dette til den første instruksjonen: prøvelser får Oss til å gjøre det motsatte Av Hva Jakob sier Å gjøre. Presset av prøvelser gjør oss sakte å lytte og raske til å snakke-spesielt raske til å snakke i sinne. Den ordspråklige mannen som sparker hunden når han kommer hjem fra jobb, gjør det ikke fordi kjæledyret har gjort ham urett, men fordi han har hatt prøvelser på jobben. Det blir enda mer alvorlig når vi «sparker» andre mennesker. Et ektepar sliter økonomisk er mer sannsynlig å oppleve ekteskapelig konflikt. De kan kjempe om penger eller over andre saker, men den økonomiske rettssaken har blitt anledning til å synde mot hverandre. Med sensitiv pastoral bevissthet om folks behov, Innser James at deres forhold må presentere daglige muligheter for relasjonelle konflikter.

Jakobs instruksjon til Dem kunne gjelde deres konflikter med vantro forfølgere; han ville At Kristne skulle opprettholde renhet mot fiender så vel som venner. Derimot, det er indikasjoner senere i brevet at han ønsket spesielt å advare mot urenhet i relasjoner Med andre Kristne (4:1, 11; 5:9).

Den spesielle faren Som James ser i disse hyppige relasjonelle konfliktene, bør defineres fra det foregående materialet i 1: 2-18. James argument appellerer ikke Til En Pauline bilde Av kristi legeme, der han kunne ha sagt alle bør være raske til å lytte fordi vi er alle lemmer på ett legeme (Som I Efeserne 4), eller senere at vi skal se etter foreldreløse og enker fordi, hvis en del av kroppen lider, hver del lider med det (som I 1 Kor 12). Jakob skriver heller ikke nøyaktig med Paulus ‘ misjonsargument om å være lys for en verden i mørket (Som I Efeserne 5). Det er ikke At Jakob vil være uenig i Det Paulus senere skulle skrive, men at hans kontekst er den teologien han allerede har skrevet i 1:2-18. Der har han forklart at konflikter kan være anledninger for testing, som utvikler utholdenhet og fører til modenhet; eller de kan være anledninger for fristelse, som fremmer synd og fører til døden. James kaller for renhet i relasjoner fordi han ser den livstruende faren for synd og den livgivende verdien av tro. Faren ved å være sen til å lytte og rask til å snakke er i synden vekket. Som i 1:13-15, blir rettssaken en anledning til dødshandlende synd.

Nesten daglig som pastor ser jeg verdien som god lytting har for kirkens renhet innenfor og kirkens misjon uten. Når uenigheter oppstår i kirken, har jeg igjen og igjen sett hvor stor skade som er gjort for mennesker, for relasjoner og for effektiviteten av våre departementer når vi er raske til å argumentere for våre stillinger, forsvare våre synspunkter og presse våre meninger. Jeg har også sett hva stort godt er gjort når vi disiplinerer oss selv for å utsette å forsvare våre egne synspunkter og dømme andres synspunkter mens vi konsentrerer oss om å lytte og gi full hørsel for å forstå den andre siden av konflikten. Vi finner vanligvis konflikten lettere løst. God lytting er en beskyttelse mot uenighet.

Det Er Ikke Bare unngåelse av konflikt Som James har i tankene. Dette verset, når det utvides til vers 20, innebærer En tjeneste Gud vil At Vi skal ha mot hverandre for å fremme det rettferdige livet han ønsker. God lytting bidrar Til å forvalte guds kjærlighet til andres helbredelse og styrking. Resultatet er deres større evne til å leve rettferdighetens liv.

Jakob forventer at mennesker som har blitt født I Kristus, begynner å endre vaner og atferd. Han ber oss om å bli trege til å snakke. Men vi har et problem. Å lytte er vanskeligst når vi er sinte. Faktisk er den underliggende sinne en primær og grunnårsak for vår treghet å lytte og raskhet å snakke. Det Er klart At James oppfatter en nær sammenheng mellom tale og sinne, for hans instruksjon om å være treg til å snakke (bradys eis til lalesai) etterfølges av en ytterligere søknad i identiske termer og struktur: sakte å bli sint (bradys eis orgen). En stor del Av Jakobs brev vil bli brukt til å utdype denne sammenhengen mellom syndig tale og egoistisk sinne (i kapitlene 3 og 4), slik at 1: 19 egentlig er et tema vers for brevet. Jakob erkjenner hva prøvelser gjør med oss, at de vekker vår frykt, selvmedlidenhet, misunnelse, forvirring og spesielt sinne. Disse resulterer i atferd for å kjempe, dømme og angripe. Han advarer mot disse syndene, og han skriver om den tjeneste Gud vil At Vi skal ha overfor hverandre for å skape det rettferdige liv Som Gud ønsker.Menneskelig Sinne Og Guddommelig Rettferdighet (1:20)

det rettferdige liv Som Gud ønsker er NIVS lange oversettelse Av Jakobs to ord dikaiosynen theou. Denne oversettelsen er et forsøk på å beskrive Den aktive lydighet ønsket Av Gud i stedet for en statisk standard for rettferdighet, som er sikkert i tråd Med James bekymring. RSV holder seg nærmere James stilistisk og beholder sin stumme grammatiske kontrast: «menneskets vrede virker Ikke Guds rettferdighet.»The Living Bible tar mer fortolkende frihet, men vilkårene formidler for mange tvilsomme konnotasjoner:» sinne gjør oss ikke gode, Som Gud krever at Vi må være.»TEV klarer å inkludere ideen Om Guds aktive hensikt uten å fortynne den konsise og kraftfulle kontrasten:» Menneskets sinne oppnår Ikke Guds rettferdige hensikt.»

kontrasten i dette verset er gjort klart grammatisk. Menneskets vrede (orge andros) som emne er plassert ved Siden Av guds rettferdighet (dikaiosynen theou) som objekt, med det negerte verbet oppnår ikke (ouk ergazetai) å konkludere den stumpe setningen. Menneskelig sinne og guddommelig rettferdighet er vanligvis i strid med hverandre. En person som opptrer av den førstnevnte, utfører ikke eller produserer sistnevnte.

til tross for noen kommentatorers skildring Av Jakobs brev som en rekke løst forbundne tanker, bør Det ikke være vanskelig å se sammenhengen mellom 1:20 og Det teologiske livssyn Som Jakob har etablert i 1:2-18. De forfulgte Kristne har mange muligheter for sinne i sine prøvelser. Den som desperat trenger visdom i sine vanskelige forhold (1:5) og den broren som trenger hjelp i sine fattige økonomiske forhold (1:9), blir begge oppfordret Av James til å holde fast fokus på målet om virkelig verdi: å bli moden og fullstendig. Derfor skal de se sin vrede som frister dem til å gjøre ondt og å erkjenne at en slik fristelse verken stammer Fra Guds vilje (1: 13) eller (Jakob legger nå til) å oppnå Noe For Guds vilje.

Igjen trenger Vi ikke å lete lenge i Jesu Bergpreken for å finne sannsynlig bakgrunn For Hva Jakob tenker. De som er salige, er » de som hungrer og tørster etter rettferdighet «(dikaiosyne),» den barmhjertige»,» de rene av hjertet»,» de som skaper fred «og» de som blir forfulgt på grunn av rettferdighet » (Mt 5:6-10). Videre brukte Jesus Guds bud mot mord som et bud også mot å hate, forbanne eller fornærme-spesielt å være sint (orgizomenos): «enhver som er sint på sin bror, vil bli dømt» (Mt 5: 21-22).

faktisk er kristi etterfølger befalt å utføre handlinger som er motsatt av sinne: å vende det andre kinnet til den som slår deg, gi enda mer til den som vil ta fra deg og elske den som er din fiende (Mt 5: 39-44). Dette er den type søknad som skal gjøres Fra James instruksjon.

det rettferdige liv Som Gud ønsker er det kontrasterende alternativet. Gud har alltid fastsatt hellighet som vilkårene for å være i covenantal forhold Til Den Hellige. Herren åpenbarte Seg for Abram og sa: «jeg Er Gud Den Allmektige .; gå for mitt åsyn og vær ulastelig» (Mos 17,1). Jakob skriver fra en bevissthet om denne vedvarende befalingen, gjort enda mer ettertrykkelig av Kristi nå oppfylte verk.

tjenesten Å ønske Velkommen Fra Jakob er Hans nådeløse moralske fokus; han tar Guds bud på alvor, og han gjør vår uhellighet klar og utilgivelig. Hvis ens mål er å «motta livets krone», vil man gjøre moralske valg tilsvarende. Hvis jeg handler i vrede mot den personen som har større rikdom, handler Jeg ikke i henhold Til det rettferdige livet Som Gud ønsker. Hvis jeg handler i hat mot den personen Som har skadet meg med onde holdninger eller ærekrenkende ord eller skadelige handlinger, utfører Jeg ikke det rettferdige livet Gud ønsker. James er ærlig nok til å møte valget klart: ønsker jeg hevn og trøst og unngåelse av motgang, eller ønsker Jeg Guds rettferdighet i mitt liv?

hvis 1:19 peker på den tjeneste Som Gud vil At Vi skal ha overfor hverandre, peker nå 1:20 på vårt behov for frigjøring fra sinne, slik at vi kan utføre denne tjenesten og sammen lære rettferdighetens liv. Det fremkaller spørsmålet » Hvordan kan dette skje i meg ?»Svaret kommer i neste vers.

som fremkaller spørsmålet » Hvordan kan dette skje i meg?»Svaret kommer i neste vers.Det Onde Og Det Frelsende Ord (1:21)

det er flere kontraster i dette verset. For det første er det eneste imperativet dexasthe («godta» ordet), en handling som står i kontrast til den modifiserende participle apothemenoi («ta av «eller» bli kvitt » all moralsk skitt og ondskap). Begge skal være forsettlige handlinger for Kristne: akseptere ordet mens du avviser det onde. For det andre er det onde som skal legges bort utbredt (perisseian, som beskriver en omliggende tilstedeværelse i overflod), mens ordet som skal aksepteres er plantet (emphyton, som skildrer en intern tilstedeværelse av ordet som allerede har blitt plassert som et frø inne I Den Kristne). For det tredje er det implanterte ordet i stand til å redde deg (sosai tas psychas hymon, «for å redde dine sjeler»), noe som innebærer en kontrasterende trussel mot dine sjeler fra den foregående moralske skitten og utbredt ondskap. Dette ene verset er dermed et fantastisk vindu inn i verdenssynet Som James skriver Fra. Det er et verdenssyn av komplementære moralske imperativer gjort presserende av deres tilsvarende resultater.

bli kvitt ER i MOTSETNING til ydmykt godta
det onde som råder rundt deg ER I KONTRAST til ordet plantet i deg
som truer deg (underforstått) ER I MOTSETNING til som kan redde deg

Ved å sammenligne andre tekster, James verdensbilde er funnet å være ikke en isolert tanke, men et genuint bibelsk verdensbilde. Først, utbredelsen av ondskap er en forestilling James ville ha funnet I Jesu prekener. Jesus lærte at mengden problemer (kakia) er nok i Hver dag (Mt 6:34), Slik At Jakob kan advare om det onde (kakia) med den kvantitative termen perisseian (overskudd, overflod). Jesus lærte at man kan lagre opp enten godt eller ondt i ens hjerte, og at overflod (perisseuma) i ens hjerte vil lede hvordan man snakker (Luk 6:45). James kunne huske den undervisningen nå, både i det kvantitative bildet av ondskap og i søknaden til ens tale.

For Det Andre driver behovet for å sette av denne ondskapen andre Nytestamentlige forfattere. Kraften til participle apothemenoi er riktig oversatt som et imperativ: Bli kvitt . . . Dette haster er tilsvarende reflektert i 1 Peter 2: 1, » Befri dere fra all ondskap .»Med det samme verbet vil Paulus oppfordre Efeserne til å sette av det gamle selvet og bli kvitt løgnen (Ef 4:22, 25).

for Det Tredje er vekten på ordets evne til å redde også en del av stoffet I Det Nye Testamente. Igjen er opprinnelsen I Jesu undervisning–I Matteus 7:24. «Derfor er hver den som hører disse mine ord og gjør etter dem, lik en klok mann som bygde sitt hus på fjell.»Kristi lignelse skildret et hus omgitt av utbredte og truende farer-fallende regn, stigende bekker, blåser vind. Innbyggerne ble frelst gjennom » ord » – Kristi ord satt ut i praksis. Da James teologi i første del av kapittel 1 (spesifikt 1: 18, om «sannhetens ord») gir umiddelbar sammenheng for hans søknad her i 1: 21. Til Slutt presenterer Peter igjen bekrefter parallell instruksjon i 1 Peter 2: 2. Den» rene åndelige melk » Peter har i tankene er mest sannsynlig guds ord, som Han nettopp har understreket i 1:23-25. Dermed Går Peters tankegang parallelt Med Jakobs:

1. Gud har født oss gjennom sitt ord (Jak 1:18; 1 Pet 1:23).

2. Derfor er det viktig at vi blir kvitt alt ondt (Jak 1: 21; 1 Pet 2: 1).

3. I stedet For det onde er Det Guds ord som vi nå må akseptere og kreve (Jak 1:21; 1 Pet 2:2).

Søknad skal gjøres basert på hva vi har sett av meningen. Først fant vi i dette verset et verdenssyn, å se ondskap som både gjennomgripende og livstruende for oss. Dette kaller oss til å evaluere vårt eget verdenssyn ved sammenligning. Ser vi verden på samme måte? Minimere faren for å gjøre ondt er, i lys av dette verset, uvørent urealistisk. Det er noe sammenlignbart med å fortsette i en tung røykevaner mens du sier: «det er ikke så ille som de gjør det til å være «(det vil si at det ikke er virkelig livstruende) eller «kreften vil ikke få meg «(det vil si at faren ikke er veldig utbredt). Urealistisk tenkning etterlater oss isolert mot haster for moralsk reform. Dette er en grunn til at vår bønn i kriser ikke er Som Kong Davids: «La ikke mitt hjerte bli trukket til det som er ondt.»Vi ber for sikkerhet i stedet for renhet fordi vi ikke ser urenhet som farlig.

For Det Andre oppfordrer dette verset oss til å omvende oss fra all moralsk skitt i våre liv. Det inkluderer ikke bare oppsiktsvekkende forbrytelser, men også hverdagslige onder som en klagende holdning, en sjalu ånd, en svikefull eller sladderaktig måte å snakke på, eller en opprørskhet mot autoritet. Som mange andre bibelske uttalelser, gjør denne det klart at omvendelse ikke bare er en sorg for ens synd, men mer fullstendig en sorg som beveger en til å gjøre endringer i ens liv. Bibelsk omvendelse er en retningsendring, en vending, et valg om å avvise umoral og rope ut Til Gud: «jeg vil ikke være slik lenger!»

det tredje området av nødvendig anvendelse er i ydmyk aksept Av Guds ord. Det bør ikke være forvirrende At James ville fortelle oss å akseptere det som allerede er plantet i oss. Begrepet emphyton (plantet i deg) indikerer at fokuset på ordets arbeid er å forandre Den Kristne i stedet for å endre omstendighetene i rettssaken. Ydmyk aksept vil da bety ikke bare å tro lærevillig, men å handle på det ordet-for eksempel å akseptere at det å være rask til å lytte og sakte å snakke virkelig er det beste kurset midt i konflikten. Sinne er en holdning av å fortelle og krevende; James kommandoer en holdning av læring og mottak. Det er holdningen han allerede har foreskrevet og illustrert i 1:2-18 om prøvelser. Det krever en ydmyk læreevne å betrakte det som ren glede når man møter prøvelser fordi Man vet, Ut Fra Guds ord, At prøvelsene vil bli brukt Av Gud som tester for å utvikle utholdenhet.

da jeg ledet En InterVarsity-konferanse i Colorado ett år, noe høyttaleren sa, spurte en student om å spørre med tydelig intensitet: «Men hva gjør du når ting går galt, og andre mennesker skader deg, og du er skadet og sint?»Taleren svarte:» Ha din daglige stille tid.»

først gjorde dette meg sint; det syntes å være et forenklet svar som ignorerte kampen uttrykt i spørsmålet. Som jeg tenkte på det, selv om, visdom av talerens ord kom i fokus. Vi trenger guds ord–vi må ydmykt akseptere Det inn i våre sinn og hjerter–fordi det virkelig er i stand til å redde oss fra den ødeleggende kraften i vår egen syndighet. Med denne overbevisningen fortsetter Jakob å forklare hvordan han skal bruke dette livreddende guds ord.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.