Jeremia 32 Kommentarer

vennligst nyt denne gratis digitale Jeremiah 32 kommentarer produsert av ExplainingTheBook.com!

Jeremia 32 er en fortsettelse av » Oppmuntrende Bok.»

Jeremia 32 Kommentar / Bakgrunn: Jeremia I Fengsel, Juda 2 År Fra Eksil

Jeremia starter dette kapitlet med å gi oss litt bakgrunn. Han kommer til å fortelle oss en historie om noe som skjedde med ham. Så, akkurat som med alle historier, må vi ha scenen satt for oss.

vi leser vers 1 til 5.

KJV Jeremia 32:1 det var det ord Som Kom Til Jeremias fra HERREN i Judas konge Sedekias ‘ tiende år, Det Var Nebukadnesars attende år.

Forresten skjedde Nebukadnesars siste beleiring Av Jerusalem I Sidkias 11. år i 5. måned. Vi har nettopp hørt at hendelsene I Jeremia 32 skjer I Sidkias 10. år. Så hendelsene i dette kapitlet er bare et og et halvt år – på det meste-bort Fra Jerusalems siste slag Fra Babylonerne.

nå, frem til Den skjebnesvangre siste beleiringen Av Jerusalem, er vi vitne til følgende skjer…

2 For Da kongen Av Babels hær beleiret Jerusalem:

Så Babylon tok flere måneder å få tilgang Til Jerusalem. I Mellomtiden Ble Jerusalem «stengt» så å si innenfor sine egne vegger.

Jeremia ble også «stengt» et sted…

profeten Jeremias var innestengt i vaktgården i Judas konges hus.

hvorfor ble profeten fengslet?

3 For Judas konge Sedekias hadde stengt ham inne og sagt: 974 683 4 derfor profeterer du og sier: 974 683 Så sier HERREN: 974 683 Se, jeg gir denne by i babels konges hånd, og han skal innta den. 974 683 4 Og Judas konge Sedekias skal ikke undkomme Av Kaldeernes hånd, men skal gis i kongens hånd. med Ham, og hans øine skal skue hans øine,

5 og han skal føre sedekias til babel, og der skal han være til jeg ser til ham, sier herren:974 683 om i strider Mot Kaldeerne, skal det ikke gå eder vel.

Jeremia ble fengslet fordi Han fortalte en konge som var Under Guds dom en melding Fra Herren, som kongen ikke ønsket å høre.

og – brødre og søstre-i den grad Vi leverer Guds budskap til denne nasjonen som er under guds rettferdige dom, kan vi forvente den samme behandlingen. I de kommende dager, bestem deg for å lide godt for Jesus Kristus og hans budskap – uansett Hvor Herren måtte lide.

vel, det er bakgrunnen for Denne historien I Jeremia 32.

Jeremia er i en ganske nedslående sted i sitt liv. Han har tjent sitt folk i minst et par tiår. Han har levert en svært upopulær melding til folk som er voldsomt imot det han forkynner. Og forresten, folk som er så imot Guds budskap er de aller folk som er visstnok » Guds folk.»Nå Jeremia har blitt fengslet av vaklende kong Sedekias for å gjøre bare hva Gud hadde befalt ham å gjøre. Og for å gjøre vondt verre, er hæren til det mektigste landet i verden utenfor byen der han for tiden er fengslet.

Tenk deg tankegangen din i en slik situasjon. Hvis Du gjør Det, vil Du bli bedre kjent med fristelsene Og kampene Som Jeremia sannsynligvis ville ha stått overfor på dette tidspunktet i sitt liv.

Jeremia 32 Commentary / Gud Forteller Jeremia Å Kjøpe Land Fra Sin Fetter

nå, midt i dette kaoset og usikkerhet og motløshet, Gud kommer Til Jeremia med et budskap om håp og oppmuntring.

han forteller profeten å kjøpe noe land fra sin fetter I Jeremia 32: 6-7.

6 ¶ Da sa Jeremias: 974 683 Herrens ord kom til mig, og det lød så: 974 683 7 Se, Hanamel, sønn Av din farbror Sallum, skal komme til dig og si: 974 683 Kjøp min aker i Anatot! for du har forløsningsretten til å kjøpe den.

Anatot – hvis du husker – er byen I Benjamin Som Jeremia hyllet. Familien hans bodde der. Og Så forteller Gud Jeremia at en av hans fettere skal komme til ham og tilby noe land for ham å kjøpe.

Nå, la oss få bildet rett i våre sinn. Jeremia er i fengsel. Jerusalem er under Beleiring Av Babylon. Vi er mindre enn 2 år unna Fullstendig ødeleggelse Og eksil Av Juda fra deres land. Og på en eller annen måte skal denne fetteren komme gjennom alt dette og tilby Jeremia et stykke land for ham å kjøpe.

Kan Gud få Det til å skje?

Jeremia 32 Kommentar / Jeremias Fetter Kommer

Ja, det kunne han. Og det er det vi ser skje i vers 8.

8 Da kom Hanamel, min farbrors sønn, til mig i vaktgården efter herrens ord, og han sa til mig: 974 683 kjøp min aker i Anatot, I Benjamins land! for du har arvelodd, og du har forløsning; kjøp den selv!974 683 da visste Jeg AT DETTE VAR herrens ord.

det er noen ting som er bemerkelsesverdige her.

Først, at denne fetteren Til Jeremia faktisk kom til Ham! Kanskje Babylon måtte trekke seg tilbake i noen uker fra beleiringen. Det var ikke en ukjent hendelse å ha skjedd i disse dager og under disse omstendighetene.

Den andre muligheten er at Kanskje Jeremias fetter faktisk bodde i Jerusalem på den tiden, selv om hans felt var I Anatot. Jeg har en tendens til å tro at Dette er mer sannsynlig tilfelle fordi Babylon feide gjennom landet for å komme Til Jerusalem, ville jeg anta at de ville ha fanget alle som var ute i det åpne og ikke i en bymur.

så jeg tror enten muligheten kunne fungere. Og til slutt tror jeg ikke vi har nok data til å være avgjørende. Men i det minste kan disse mulighetene være i våre sinn når vi leser historien for å prøve å få en ide om hva som faktisk skjedde.

Den andre bemerkelsesverdige tingen i dette 8. vers er Jeremias siste uttalelse. Han sier at hans kusines komme gjorde ham endelig overbevist om At Guds ord var … Guds ord. Jeremia strevde med å virkelig akseptere Guds løfte om at hans fetter skulle komme til … hans fetter kom.

Det er denne uttalelsen sammen med en annen virkelighet eller to i dette kapitlet som får Meg til å tro At Jeremia trengte noen overbevisninger Av Herren på dette stadiet i sitt liv.

Jeg forestiller Meg Jeremia her nesten Som Døperen Johannes da han sendte meldingen Til Jesus og spurte Ham om han var den de hadde lett etter, eller om de skulle fortsette å lete. På Den Tiden I Johannes liv ble han fengslet akkurat Som Jeremia. Han hadde tjent Gud trofast hele sitt liv, akkurat Som Jeremia. Og likevel opplevde han noen virkelig mørke tider i sitt liv. Og han trengte å overbevise Av Gud selv.

Og I Både Johannes og Jeremias tilfelle var Det guds vilje å overbevise sin tjener. Og Herren er fortsatt i stand til, og vi kan finne ham også villig til å gjøre det samme for alle som det her akkurat nå.

Jeremia 32 Kommentarer | Jeremia Kjøper Land

vel, fetteren kom og tilbød Sitt land Til Jeremia for ham å kjøpe. Og Så Går Jeremia videre, nå overbevist om At Dette virkelig Var Guds vilje, og han kjøper landet fra sin fetter I Jeremia 32:9-12.

9 ¶ og jeg kjøpte jordstykket til Min farbror Hanamel i Anatot, og jeg veide pengene til ham, sytten sekel sølv.974 683 10 og jeg forseglet den og tok vidner og veide pengene i vektskåler.974 683 11 så tok jeg kjøpebrevet, både det som var beseglet efter loven og skikken, og det som var åpent: 974 683 12 og jeg gav kjøpet Til Baruk, sønn Av Nerija, Ma ‘Asejas sønn, for Min farbrors Hanamel’ s øine og for de vidner som var kjøpt, for alle Jødene som satt i vaktgården.

dette høres mye ut som det jeg gjorde for noen år siden da jeg kjøpte et hjem. Signerer deeds. Å lage kopier av dem. Ta med betaling eller noe å erstatte det. Å ha folk der for å være vitne til transaksjonen. Gjør alt etter lov og skikk. Noen ting endres ikke veldig mye gjennom århundrene, og selv fra kultur til kultur.

og forresten, dette er det første Vi hører Om Baruk, som viser seg å være noe av en assistent til profeten Jeremia. Hans navn vises i dette kapitlet, så vel som kapitlene 36, 43 og 45.

Jeremia 32 Commentary | Jeremia Belaster Baruch

Og I denne situasjonen er Baruch tilfeldigvis Den Som Jeremia belaster med å holde disse to kopiene av kjøpsdokumentet Som Jeremia nettopp signerte. Det ser vi i vers 13-15.

13 Og Jeg bød Baruk for Dem og sa: 974 683 14 Så sier HERREN, hærskarenes gud, Israels Gud: 974 683 Ta dette av kjøpet, både det som er forseglet, og dette vidnesbyrd som er åpent, og legg dem i et lerkar, så de kan .

hvorfor ønsker Gud gjennom Jeremia at disse to eksemplarene av denne gjerningen legges i et lerkar?

15 For så sier HERREN, hærskarenes gud, Israels Gud: 974 683 Atter Skal Det Bli Hus og marker og vingårder i dette land.

det er poenget – hvis du vil – av historien opp til dette punktet. Gud kommer til å utvikle sitt budskap herfra. Men alt som går foran vers 15, fører virkelig opp til løftet som finnes i dette verset.

Hus, marker og vingårder vil igjen bli besatt i Israels land-fra Perspektivet Av Jeremias tid.

og gå ikke glipp av sjokket over at dette budskapet ville ha vært til folket på den tiden – til og med til profeten Jeremia. Husk hva som skjer Rundt Jødene i dette øyeblikket. Babylonerne er der. De har beleiret byen. Det er bare et spørsmål om måneder før det hele kommer styrter ned. Det synes For De Fleste Jøder på den tiden at livet som de visste det var over.

og det var det virkelig. Men Gud ser nå forbi deres nåværende tragedie som de brakte på seg selv og forteller dem om en fremtid for deres land og deres etterkommere. Ikke på grunn av hva de selv gjorde og hvordan de oppførte seg – men på tross av deres synd og opprør Mot Herren.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.