Jesaja 5: 1-7

Philip Yanceys klassiske bok Skuffelse Med Gud minner oss om at vi ikke er de eneste som er skuffet over livet til tider. Det er gud også. Mens ærlig bryting med foruroligende spørsmålet om hvorfor en god Gud tillater gode mennesker å lide, Yancey snur ting rundt og spør hvordan Det føles Å Være Gud i en slik verden. Når Han tar en Undersøkelse Gjennom Bibelen, finner Han En Gud som føler smerten i den menneskelige tilstanden og tydelig bærer sin egen frustrasjon med måten hans verden har gått på. Jesaja 5:1-7 er en av de passasjer som fremhever denne følelsen av guddommelig skuffelse.

Jesaja sammenligner Gud Med en flittig vingårdsvakt som blir svært skuffet over sin avling. Vingårdsmesteren gjør alt for å gjøre sin avling produktiv. Likevel gir den «ville druer», bokstavelig talt «stinkende frukt» (v 2). Som vers 7 avslører, er vingården en metafor For Guds folk. De hadde fått alle muligheter til å få det riktig, men hadde ikke gjort det. Gud «søkte rettferdighet» blant sitt folk, men så bare » blodsutgytelse.»Han ønsket frukten av «rettferdighet» i deres daglige liv, men bare hørt» et rop » av nød (v 7). Her Bruker Jesaja kraftig ordspill for å gjøre sitt poeng. De hebraiske ordene for» rettferdighet «(mishpat) og» blodsutgytelse «(mishpach) høres like ut som ordene» rettferdighet «(tsedaqah) og» et rop «(tse ‘ aqah). Vi kan fange noen av poesien, om ikke de nøyaktige ordbetydningene, ved å oversette: «Han så etter rettferdighet, men fant urett; for en rett levende, men fant høyt klage.»

resten Av Jesajas budskap i vv 8-30 identifiserer syv konkrete eksempler på hva stinkende frukt av urettferdighet og urettferdighet så ut. De er: å gripe for eiendeler på bekostning av andre (vv 8-10), leve fra en glede til den neste (vv 11-17), gjøre narr Av Gud og hans folk (vv 18-19), omskrive reglene om rett og galt (v 20), gjøre helter av mennesker med feilplasserte verdier (v 21), og dra nytte av uskyldige mennesker mens du unnskylder løgnere og bedrager (vv 22-23).

Forhåpentligvis finner Ingen av dette sted i vår verden i dag. Eller gjør det? Hva en sterk kontrast Til «Åndens frukt» Paulus oppført I Galaterne 5: 22-23. Ifølge Paulus inkluderer god frukt i en persons liv: «kjærlighet, glede, fred, tålmodighet, godhet, generøsitet, trofasthet, mildhet og selvkontroll.»Dette er den slags frukt Gud ser etter i sitt folk.

Som Jesajas sang formidler, bærer dårlig frukt konsekvenser. Vinholderen (Gud) trakk tilbake sitt arbeid og lot vingården (Israel) bli «en ørken» fylt med «torn og tistel» (v 6). Med hekker og gjerder revet ville dyr fritt foraged og trampet sine planter (v 5). Dette er et slående bilde av en persons liv bortsett Fra Gud. De «dyriske» motgangene Som Gud ofte beskytter oss fra, begynner å ta fri rekkevidde i våre liv. Uten guds nærende hånd til å lede oss gjennom dem, kan vi føle oss som om Vi har blitt en ødemark.

Heldigvis vet Vi At dette ikke er slutten på historien. Jesajas sang av vingården avslutter på et notat av dom, men andre meldinger i boken forteller oss at Dette ikke Er Guds siste ord. Gud lar sitt folk føle virkningen av deres livsvalg, men han forlater dem ikke der. Gjennom Hele Jesajas bok inviterer Gud sitt folk til å vende tilbake til ham og bli gjenopprettet. En dag vil Gud synge en ny sang» Om en fruktbar vingård «når» Jakob skal slå rot, Israel skal spire og blomstre og fylle hele verden med frukt» (Jesaja 27:2-6 NIV).

Et annet ord av håp i vingårdens sang finnes i vers 2. Beskrivelsen Av guds omsorg for vingården i dette verset gir kreative bilder av guddommelig forsyn. Som Jesaja indikerer, forberede steinete jord Av Judea åsene for å dyrke druer krevde arbeidskrevende arbeid med å rydde steiner. Ennå,så plagsom som disse steinene kan ha vært i utgangspunktet, vine keeper ikke kaste dem. Han repurposed dem til å lage terrasser, gjerder og et vakttårn. Terrasser var nødvendig for å fange vann i regntiden og gjerder bidro til å holde ut ville dyr. Vakttårnet var nødvendig slik at vintreet keeper kunne vokte sin vingård mot tyver, fugler eller bortkommen dyr når frukt dukket opp. I tillegg kan noen steiner plasseres rundt roten til en plante for å fange kondens fra den varme fuktige morgenluften og holde fuktighet i bakken under dagens varme.

beskrivelsen av dette tilbakebrytende arbeidet gir Oss et bilde Av Guds vilje til å forandre et menneskeliv, så vel som prosessen som det kan oppnås ved. Gud kan ta «steiner» som virker som hindringer for vekst i våre liv og bruke dem til å bære frukt. Det som kan virke ubrukelig for Oss, blir nyttig For Gud. Når vi ser på det som syntes å være en hindring for vekst, blir repurposed for godt, innser Vi At Gud ikke sløser noe i våre liv.

I Johannes 15 brukte Jesus også vingårdsmetaforen for å utvide vår forståelse av livet Med Gud. Han så på seg selv som «det sanne vintreet» og Sin Far som » vinprodusenten «(Joh 15,1). De som følger Kristus er «grenene» som bare kan bære frukt når de forblir knyttet til («bli i») ham(v 5). Dette er hemmeligheten til å bære god frukt og dermed oppfylle Håp Om Vinegrower. Tre Ganger Nevner Jesaja hvordan vingårdsmesteren lengtet etter at vinrankene skulle bli fruktbare. Han» ventet » frukt på vinrankene (Jesaja 5:2, 4, 7). I hvert tilfelle oversetter begrepet «forventet» et hebraisk ord qawah, som betyr håpfull forventning. Det fremhever Aldri døende lengsel Etter Gud for sitt folk å trekke sitt liv fra ham.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.