Jesaja 66: Gjenopprettelse og Gjengjeldelse

LYTT: Jesaja 66 (mp3)

LES: Jesaja 66 notater

STUDIE: Jesaja 66 regneark

Prolog

HVOR vi er:

Del 1: Dom Del 2: Historisk Mellomspill Del 3: Frelse
Kapitlene 1-35 Kapitlene 36-39 Kapitler 40-66

Når dette skjer:

Kapittel 66 er en del Av Den andre store delen Av Jesaja og handler mindre med Judas umiddelbare situasjon enn Med sin fremtidige befrielse fra babylonsk eksil og ultimate herlighet.

Viktige vers:

Isa. 66:14-16 Du skal se, du skal glede deg, og du skal blomstre som gress; Da skal herrens kraft bli åpenbart For hans tjenere, Men han skal vise sin vrede mot sine fiender. Se, Herren skal komme med ild – hans vogner er som stormvind, for å fullbyrde Hans vrede med harme og hans trusel med ildsluer. For Herren skal dømme alt kjød med sitt brennende sverd, og mange skal drepes av Herren.

Raskt sammendrag:

» en kan se frem til fremtiden med frykt og håp. Gud, Skaperen, utvider tilbudet om fellesskap til de ydmyke som reagerer på Hans Ord (66: 1-6). Sion får beskjed om å glede seg, trygg på at alle hennes problemer bare er fødselsveer, og snart vil hun føde en strålende fremtid (vv. 7–11). Gud vil velsigne sitt land med fred og trøste sine barn på den dagen Han fullbyrder dommen over synd. 12–16). Denne boken med kraftig poesi slutter i prosa. Gud lover at hele menneskeheten så Vel Som Det Jødiske folk vil finne Ham ved historiens slutt. Den nye himmel Og den nye jord skal bli stående. Men kroppene til Dem Som gjorde opprør Mot Herren, vil bli spredt over den gamle jordens døde land (vv. 17-24)» (Lawrence O. Richards, The Bible Readers Companion, electronic ed., S. 445).

Legg merke til:

Jesus siterer Det avsluttende verset I Jesaja (66:24) I Markus 9: 43-48 for å kontrastere den endelige tilstanden til de frelste med den fortapte. Profeten avslutter sin bok med disse ordene: «Når de går ut, skal de se likene av de menn som har gjort opprør Mot Meg; for deres mark skal aldri dø, deres ild skal aldri slokne, og de skal være en redsel for hele menneskeheten.»Syv hundre år senere siterer Jesus dette avsnittet for å advare sine tilhørere om at det er evige konsekvenser for å avvise Ham. Han oppfordrer dem til ikke å la noe holde dem fra «livet» eller » guds rike.»Likevel, akkurat som Mange mennesker avviser Jesajas kall til omvendelse, avviser Mange På Jesu tid – og selv i dag – hans invitasjon Til livet og vil dermed finne seg i» helvete – den uutslettelige ild » (Mark 9:43).

Guds Trone Og Fotskammel (Jes. 66:1-2)

Herren er avbildet figurativt som sitter på en trone, med jorden Som sin fotskammel. Jesus låner dette bildet i Bergprekenen, instruerer sine disipler til å snakke sannferdig – med et enkelt ja eller nei-og motstå den moderne trenden å sverge ved himmel og jord (Matt. 5:33-37). Stefanus siterer dette avsnittet i Apostlenes gjerninger 7:49-50 i sitt forsvar foran Rådet for å minne De Jødiske lederne om at det praktfulle tempelet I Jerusalem er dårligere enn Den Gud som blir tilbedt der – en suveren Herre som ikke kan begrenses til menneskeskapte boliger. Jesajas poeng er At Gud, som skapte alle ting og er større enn noe hus for tilbedelse, søker et personlig forhold til den som er «ydmyk, underdanig i ånd og som skjelver For Mitt ord» (v. 2). For Israel er det ordet Først Og fremst Mosaikkpakten. Ved Å peke folket tilbake Til Guds Ord, Forteller Jesaja Dem at De trenger å adlyde det hvis De ønsker Å motta Herrens velsignelser.

Guddommelig Hevn (Isa. 66:3-6)

de sterke kontrastene i vers 3 avslører folks religiøse praksis for hva de egentlig er: eksterne ritualer uten dyptfølt tilbedelse. Mens bringe ofre og tilbud til templet, folk er mordere, avgudsdyrkere og breakers av kosttilskudd lover. De har » valgt sine veier og gledet seg over sine vederstyggeligheter.»Derfor kommer hard dom. De som bekjenner Seg til Å kjenne Herren, men likevel hater sitt folk og diskriminerer dem, vil føle den guddommelige disiplins hånd når templet blir ødelagt.

Jesus har lignende ord for de religiøse lederne i hans tid. Matthew 23 har en rekke woes uttalt på religiøse hyklere. Her er et utvalg:

  • Ve dere, skriftlærde Og Fariseere, dere hyklere! Du betaler tiende av mynte, dill og karve, men du har forsømt de viktigste sakene i loven – rettferdighet, barmhjertighet og tro. Disse tingene burde ha blitt gjort uten å forsømme de andre. Blinde guider! Du strekker ut en mygg, men gulp ned en kamel! (vv. 23-24)
  • Ve dere, skriftlærde Og Fariseere, dere hyklere! Dere er lik hvitkalkede graver, som ser vakre ut på utsiden, men innvendig er fulle av dødningeben og all urenhet. På samme måte, på utsiden du synes rettferdige for folk, men inni deg er full av hykleri og lovløshet. (vv. 27-28)
  • Slanger! Brood av vipers! Hvordan kan du unngå å bli dømt til helvete? Derfor sender jeg dere profeter, vismenn og skriftlærde. Noen av dem skal dere drepe og korsfeste, og noen av dem skal dere piske i synagogene deres og jage fra by til by. Og alt det rettferdige blod som er utøst på jorden, skal belastes dig, fra den rettferdige Abels blod til Sakarias’, berekjas sønns blod, han som du slo ihjel mellem helligdommen og alteret. Jeg forsikrer deg: Alt dette vil komme over denne generasjonen! (vv. 33-37)

Akkurat Som Gud forteller folket I Jesajas tid at Han vil bruke Babylonerne til å dømme Dem, forteller Jesus De Jødiske lederne at forferdelige dager kommer over dem også-guddommelig gjengjeldelse for å avvise Guds Sønn, Messias. Dette er oppfylt i 70 E. KR. da Romerne plyndret Jerusalem, ødela templet og spredte Jødene.

En Nasjons Fødsel (Isa. 66:7-21)

Israels retur til landet etter Den Babylonske eksil vil være så rask at det sammenlignes med en kvinne som fødes så snart hun opplever sine første veer. Herren vil fullføre det Han begynte, noe som resulterer i stor glede For sitt folk. De vil juble i Et gjenoppbygd Jerusalem akkurat som et spedbarn har behag i sin mors bryst. Fred vil komme Til Jerusalem og nasjonenes rikdom vil strømme til Henne. Akkurat Som Jerusalem er sammenlignet med en mor i vers 11-12, er Herren sammenlignet med en mor som trøster sine barn i vers 13: «Som en mor trøster sin sønn, så vil jeg trøste deg, og Du vil bli trøstet I Jerusalem.»Mens disse løftene gir Stort håp Til Israelittene som står overfor Babylonsk fangenskap, ser De stadig lenger inn i fremtiden til den herlige tiden Da Kristus vil sitte på davids trone. Dette bør være et budskap til Trøst For Jødene i dag, og til Alle Kristne som ser frem Til Kristi strålende retur.

mens tusenårige velsignelser vil strømme rikelig I Israel, lover Herren gjengjeldelse mot dem Som motsetter Seg Ham og hans folk. Vers 15-16 er grafiske skildringer Av Guds vrede: «Se, Herren skal komme med ild – hans vogner er som stormvind, for å fullbyrde hans vrede og harme, og hans irettesettelse med ildsluer. For Herren skal dømme alt kjød med sitt brennende sverd, og mange skal drepes av Herren. D. A. Carson kommenterer: «ilden og sverdet er det harde aspektet ved enhver guddommelig inngripen (jfr. Tonn. 10:34), men dette er den siste (jfr. v 24; 2 Thes. 1:7–10). Mens det har referanse til alle mennesker, de spesielle gjenstander av vrede er de frafalne av v 17 (jfr. 65: 3-7; Lv. 11:7, 29), som har kjent lyset og foraktet det» (New Bible Commentary: 21st Century Edition, S. Er 66:6).

Når Kristus kommer tilbake, vil Han dømme alle nasjoner (Sak. 14:3; Åp 19: 17-18) og på grunn Av det skal verden se hans herlighet. Folk fra hele verden vil vende Seg Til Herren og tilbe Ham. Troende Israelitter vil reise til fjerne land for å vitne Om Guds praktfulle herlighet og nåde. De som hører budskapet representerer de fjerne utpostene I Israels verden: Tarsis (sannsynligvis sørvestlige Spania), Put (nord-Afrika), Lud (vest-Asia Minor), Tubal (nordøst-Asia Minor), Javan (Hellas) og andre fjerne land. De vil bli vunnet For Herren og vil reise til Jerusalem for å tilbe. Noen vil også bli valgt prester Og Levitter, stillinger historisk reservert For Jøder alene.

Nye Himler Og Jord (Jes. 66:22-24)

de avsluttende versene i denne fantastiske boken kontrast gleden av de frelste og skjebnen til de fordømte, forstørrende Guds nåde og rettferdighet. Som Hedningene en gang kom ned På Israel på jakt etter plyndring, vil de i tiden som kommer reise forventningsfullt å tilbe Herren. Når De forlater Jerusalem, vil de se de oppblåste likene av Dem som har gjort opprør mot Sin Konge. Like utenfor byen ligger Hinnoms Dal (gehenna på gresk), et sted hvor barn en gang ble ofret til hedenske guder og, På Jesu tid, en søppelfylling der branner brant kontinuerlig. Dalen er et bilde på dommen (Isa. 30:33). Jesus brukte den til å illustrere helvetes grusomheter (Mark 9,43-48). Ifølge Derek Kidner, i synagogen vers 23 leses igjen etter vers 24 å myke avslutningen av profetien, men realiteten av helvete er en sann avslutning for vantro(New Bible Commentary: 21st Century Edition, S. Er 66: 18).

for troende er imidlertid de nye himler og jord renset for synd og dens konsekvenser. Mens den forferdelige skjebnen til De Som avviser Kristus, kan forbli hos de hellige som en påminnelse Om Guds barmhjertighet mot Dem, overskygger den uberørte skjønnheten I Guds gjenopprettede skapelse De dårlige scenene I Gehenna. Det er ingen tvil Om At Gud vil riste jorden til sin grunnvoll i dagene som kommer, dømme alle mennesker og fjerne syndens forbannelse. Legg merke til Hvordan Hebreerbrevets forfatter ser ut til denne dag: «men Nå har Han lovt, enda en gang vil jeg ryste ikke bare jorden, men også himmelen. Dette uttrykket,’ Enda en gang’, indikerer nå fjerningen av det som kan rystes – det vil si skapte ting – slik at det som ikke rystes, kan forbli. Derfor, siden vi mottar et rike som ikke kan rystes, la oss holde fast ved nåden. Ved det kan Vi tjene Gud akseptabelt, med ærbødighet og ærefrykt; for vår Gud er en fortærende ild.» 12:26-29).

apostelen Peter gir oss også en forsmak på hva som skal komme, og hvordan vi skal leve i lys Av Guds fremtidige jordiske fornyelse: «Men Herrens dag vil komme som en tyv; på at himmelen vil forgå med høy lyd, elementene vil brenne og oppløses, og jorden og gjerninger på det vil bli avslørt. Siden alle disse ting skal bli ødelagt på denne måten, hva slags mennesker skal du være i hellig oppførsel og gudsfrykt når du venter på Og oppriktig ønsker guds dags komme, for hvilken himmelen vil være i brann og bli oppløst, og elementene vil smelte med varmen. Men Basert På hans løfte venter vi på nye himler og en ny jord, hvor rettferdighet skal bo» (2 Peter 3:10-13).

Warren Wiersbe oppsummerer: «Gjennom hele sin bok har Jesaja presentert oss alternativer: Stol På Herren og lev, eller gjør opprør Mot Herren og dø. Han har forklart guds nåde Og nåde og tilbudt sin tilgivelse. Han har også forklart guds hellighet Og vrede og advart Om sin dom. Han har lovet ære for de som vil tro og dom for de som spotter. Han har forklart dårskapen i å stole på menneskets visdom og verdens ressurser. Profeten kaller de bekjennende guds folk tilbake til åndelig virkelighet. Han advarer mot hykleri og tom tilbedelse. Han ber for tro, lydighet, et hjerte som har behag I Gud, og et liv som forherliger Gud » (Trøstes, S. Er 66:1).

Avsluttende Tanke

Kommenterer Jesajas avsluttende vers – en grafisk visjon av de frelste som observerer de fordømte – Matthew Henry skriver: «De Som tilber Gud, skal gå ut og se på Dem, for å påvirke sine egne hjerter med Sin forløsers kjærlighet, når de ser hvilken elendighet de er forløst fra. Som det vil forverre elendigheten av de fordømte å se andre i himmelriket og seg selv kastet ut (Lu. 13:28), så det vil illustrere de saliges gleder og herligheter for å se hva som skjer med dem som døde i sin overtredelse, og det vil heve deres ros til å tro at de selv var som merker plukket ut av den brennende. Til ære for den frie nåde som således skilte Dem, la de forløste Av Herren med all ydmykhet, og ikke uten en hellig beven, synge sine triumferende sanger» (Matthew Henry ‘ S Commentary On The Whole Bible: Complete and Unabridged in One Bind, S. Er 66:15).

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.