Jesu Ild / Dag 1

«La oss med utholdenhet løpe det løp som ligger foran Oss, idet vi ser På jesus, vår tros pioner og fullender.»Hebreerne 12:1-2

«Jesus sa: ‘jeg er kommet for å kaste ild på jorden, og hvis den allerede var tent, har jeg en dåp å bli døpt med; og hvordan jeg er begrenset til den er fullført ‘» Lukas 12:49-50

for omtrent tolv år Siden, en skog jeg visste brant i en rasende ild. Jeg var fem timer unna med bil, og det var sannsynligvis ingenting jeg kunne gjøre med det. Likevel, noe i meg følte en engstelig trang til å legge min panikk til situasjonen. Så, min fetter og jeg hoppet inn i en rask bil, og vi rushed ned til Sør-Georgia på 1: 00 om morgenen. Ved 5: 00 om morgenen, etter at vårt første rush av adrenalin hadde slitt av, var vi opp ned i en grøft utenfor Baxley, Georgia. Vi har aldri gjort det til brannen. Vi haltet sheepishly tilbake Til Atlanta.

To måneder Senere, Etter at brannen var ute, klarte jeg å besøke nettstedet. Jeg ble overrasket. Nydelige grønne skudd sprang ut av den svarte asken selv da. Dyrene beite allerede gjennom de svarte trærne og buskene. Nå, tolv år senere, er det nesten ingen tegn til brann i det hele tatt. Det samme gjelder I De Vestlige Fjellene jeg besøkte for to år siden. Vi gikk gjennom et område ødelagt av brann bare noen få år tidligere, en som hadde kastet lokale innbyggere i panikk. Brannen, faktisk, hadde gjort noen skade, men skogen hadde vokst tilbake raskt.

det er vår natur å få panikk ved branner. Med rette, kanskje. Brann er noe å være redd for. Det brenner. Det sprer seg raskt ut av kontroll. Men det er en ting vi tror brann er at det ikke er det.

Brann er ikke permanent. Det er ikke permanent i livet til våre skoger, og det er ikke permanent i våre åndelige liv, enten. Noen av våre greske forfedre visste dette, da de tenkte på Legenden Om Phoenix, den store mytologiske fuglen som stiger til storhet ut av aske. Brann er bare begynnelsen På Phoenix herlighet.

Også Jesus visste sikkert at ild ikke er permanent. Ild dreper ikke for alltid. Snarere setter brann anledning til noe nytt. «Jeg er kommet for å kaste ild på jorden,» sier han. «Jeg har en dåp å bli døpt med,» Sa Jesus.

jesu dåp viser seg å være intet mindre enn hans egen korsfestelse og død. Det Er Jesus som står opp fra korsfestelsen, som står opp fra dåpen, som virkelig lever evig. Jesus som stiger opp fra den opplevelsen av lidelse og tortur er, som Phoenix, virkelig nydelig. Jesus som står opp fra denne dåpen, gir oss mulighet til å leve i evig liv.

faktisk Er Jesus som stiger opp fra denne ilddåpen, virkelig guddommelig. Og det er guddommelighetens natur å overvinne døden.

Men Denne Jesus som står opp fra de døde, er også et menneske. Jeg tror det er menneskets natur å leve i angst og utålmodighet. Det er menneskets natur å ta av i en bil klokka 1: 00 om morgenen uten å måtte gå hvor som helst i det hele tatt. Det er menneskets natur å ende opp ned i en grøft noen timer senere. Det er engstelig menneskeheten som konstruerer bygningen nær den store vestlige skoger og deretter bekymringer når lyn starter en nærliggende brann.

jeg tror det Var jesu angst som lengtet etter at ild skulle komme over jorden. Det var utålmodighet som sa: «tro ikke at jeg er kommet for å bringe fred! Det er en lang vei å gå før freden. Jeg har kommet for å bringe divisjon! Far mot Sønn og Sønn mot Far! Mor mot Datter! mor-i-lov mot datter-i-lov!»(Den siste er den eneste som ikke er spesielt vanskelig å forestille seg, ikke sant? svigermor mot svigerdatter.)

dette er tøffe, aggressive vers i Skriften. De gjør oss nervøse og engstelige, ikke sant? Det er ingen overraskelse for meg når jeg hører Folk sitere Skriften år etter år, at dette er de versene folk siterer når de er mest engstelige og utålmodige. Når vi er isolert, når vi føler seg avskåret og ute av kontroll, siterer vi vers om angst og utålmodighet.

faktisk kan du gjøre en fascinerende studie Av Bibelsitater hvis du vil. Prøv å analysere hvorfor noen siterer de voldelige delene Av Bibelen og andre siterer de fredelige delene. Min analyse viser at folk siterer de Delene Av Skriften som er mest som sine egne tegn. Sinte mennesker er besatt av de voldelige delene Av Bibelen, de versene som kastet ild og svovel og dom ned over sine naboer. Ild og svovel forkynnere forteller meg mye mer om sin egen vold og angst enn de forteller Meg Om guds rike. Deres budskap er ofte antagonistisk, bitter, designet for å skape fiender i stedet for venner. Mange menneskers religion og menighetsliv er på samme måte.

finnes budskapet om angst og utålmodighet i Bibelen? Ja, det er det, til en viss grad.

Jesus, vår tros pioner og fullender, led angst og utålmodighet. Han var en pioner, noe som betyr at han ledet veien inn i ukjent og kanskje skremmende territorium; han var en perfeksjonist, noe som betyr at han måtte kjempe gjennom ufullkommenhet. Vi ser i dagens evangelium en del av denne kampen. For Jesus kom sikkert for å bringe fred på jorden, til tross for hva dette verset sier. Sikkert, flere husholdninger har blitt brakt sammen Av Jesus Kristus enn har blitt delt Av Jesus.

Husholdninger som bruker Disse jesu ord for å rettferdiggjøre sine egne interne stridigheter-dette er husstandene som ikke har fullført sin dåp. For en sann dåp fører uunngåelig Til Oppstandelse, Til Liv, Til Fred. Divisjon og Brann er for en sesong, ikke for en evighet.

Og guds tukt! Min, hvordan vi elsker å sitere at skriften når ting ikke fungerer vår vei! «Gud er sint på deg og lærer deg noe i denne tragedien,» sier noen. Hvis noen sier det til deg i din smerte, har du Min Kristne tillatelse til å eksil dem, en slik kommentar springer fra personens angst og utålmodighet. Det er vår utålmodighet som ønsker alt funnet ut nå.

guds disiplin, som disiplinen til enhver god forelder, blir ikke oppnådd i sinne i det hele tatt, blir ikke levert ukritisk og inkonsekvent, og er ikke-er aldri-ute av kontroll. Guds ild raser aldri ut av kontroll.

Likevel lider Jesus, vår tros pioner og fullender, angst og haster. Ikke bli motløs av dette faktum, for det er virkelig en trøstende sannhet. Hvis Jesus har kjent det enorme og skremmende territoriet kjent som angst (og til og med panikk), så kjenner han kanskje vår angst og utålmodighet i dag. Han kjenner vår nåværende tid. Han kjenner våre kulturelle besettelser med umiddelbar tilfredsstillelse og raske, enkle svar.

Selv I vår kamp For guds rike, bruker vi vår kulturs forelskelse med enkle svar og øyeblikkelig tilfredsstillelse. Vi vet sannheten Om Gud, vi hevder; la oss bare kaste ild på de som er uenige med oss! La oss brenne bort agnene!

i våre husholdninger lengter vi i hemmelighet etter at en ulykke skal ramme den personen vi tidligere elsket, men nå med hvem vi har en fantastisk uenighet. Jeg skulle i all hemmelighet ønske At Gud ville disiplinere den personen med ild, slik at de kunne lære. Tross alt, jeg ønsker det beste for den personen! La oss brenne bort agnene!

Alt som er den naturlige handlingen av presserende og engstelig menneskehet. La oss gjenkjenne det for hva det er. Du har følt det, og jeg har følt det. Den trøstende sannheten er At Jesus har følt det, også. Jesus har også lidd samme haster, » jeg kom for å kaste ild på jorden. Jeg skulle ønske det allerede var tent, » han sier.

kan en slik flammende Gud ennå elske oss? Kan En slik brennende Gud ha tålmodighet?

Ja. Jesus er den første som selv går gjennom ilden. Han døper ikke med ild før han først har gjennomgått det samme. Jesus ønsker ikke ild på jorden uten at han selv først blir brent. Jesus deler ikke uten at han selv først er blitt delt. Jesus er pioneren og fullender av vår tro, går først der vi også er kalt til å gå. Faktisk er vi kalt til å gå dit først, ikke ønske at andre ville gå dit.

La det ikke være noen feil om jesu ild. Jesus er ikke bare den herlige sikkerhet teppe som vi holder stappet bort for våre øyeblikk av fortvilelse. Jesus kaster også ild. Men hans brann er ikke permanent. Brannen er ikke ute av kontroll. Og denne brannen er ikke sint eller voldelig. Jesu ild er dåpens ild, som alltid fører til nytt liv. Det er brann som fører til friske grønne skudd som sprer seg fra brent aske.

det er ild som brenner bort angsten og haster og panikk — i oss — og produserer i stedet rettferdighetens fredelige frukt, en ild som døper oss til evig liv. AMEN.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.