Job 26 Kommentarer

Job 26 Commentary: Har du noen gang vært part i et argument der både folk gjør de samme punktene-men liksom utrolig begge er uenige?

vel, dette er akkurat den situasjonen Som Den bibelske karakteren Job befinner seg i-I Job kapittel 26. Så la Oss vende oppmerksomheten mot Job 26.

Og I dette kapitlet svarer Job på sin venn Bildads siste korte tale. Og I den talen pekte Bildad i utgangspunktet På Guds kraft og på Manglende evne til En person som Job til Å bli sett på som rettferdig av Gud.

Og Vi kommer til Å se Job bli veldig frustrert i kapittel 26 delvis fordi han og Bildad i utgangspunktet ser øye til øye på Saken Om Guds kraft. Job er ikke i det hele tatt uenig med Bildad på det punktet. Og han kommer til å gjøre det helt klart noen vers i dette kapitlet.

Men Før Han kommer til Det, Vil Job uttrykke sin fullstendige avsky for vennens uhjelpelige tale til ham i siste kapittel.

Jobb 26 Kommentarer: Job Er Ikke Fornøyd Med Bildads Tale / 1-4

Og Så Begynner Job sitt svar På Bildads siste tale med bitende sarkasme som er ment å informere Bildad om at hans ord ikke var til hjelp for ham.

KJV Jobb 26: 1 Jobb ,

2
Det har ingen styrke

Så Job er den uten strøm. Han er armen som ikke har styrke. Han trenger å bli hjulpet. Han trenger å bli frelst-reddet-befridd fra sine problemer.

men I stedet for å hjelpe Og redde Job, Gjorde Bildads tale ingenting av den typen.

Og Vi må også merke Seg At Job ikke stiller spørsmål her – som hvordan gjorde Du det? Han utgir seg for å undre seg-som en utmerket fantastisk jobb du nettopp gjorde der!

Og Tatt til pålydende, Blir Job veldig gratis Til Bildad. Men det er kraften av sarkasme. Lytteren vil prøve å behandle det som vanlig kommunikasjon, og det gir ingen mening – fordi det er akkurat det motsatte av hva kommunikatoren virkelig tenker.

Og Bildad visste sikkert at Job ikke var fornøyd med det Han sa i det siste kapitlet. Og Å Ha Jobb i utgangspunktet extol hans ord ville være uventet, minst sagt. Og Da Bildad fant ut At Job ikke var bokstavelig talt sannferdig i sine uttalelser, ville Han ha blitt veldig fornærmet.

Job 26 Kommentar: Mer Sarkasme

Vel, Job fortsetter med sine sarkastiske uttalelser i vers 3.

3 den som ikke har visdom

Job anser Seg ikke for å være uten visdom. Han har gjort det klart gjennom hele denne boken da han har forsøkt å forsvare seg mot beskyldningen fra vennene sine om at han er hemmelig ond.

Men Job sier her at Hvis Han var en av dem som manglet visdom, Bildad tale var så utrolig nyttig! Det var et fantastisk råd for ham. Bildad erklærte rikelig saken som den er. Han ga fantastisk rikelig og nyttig innsikt …

Og Selvfølgelig Betyr Job virkelig ikke noe av dette. Hans virkelige følelser om Bildads tale er akkurat det motsatte.

Job ville tro At Bildad viste seg å ikke ha noen visdom. Hans råd var verdiløst. Hans rikelig erklæringer var rikelig-men ikke nyttig i Det Hele Tatt Til Job.

Bildad hele poenget i kapittel 25 syntes å være at ingen kan muligens være rettferdig I Guds estimering. Vennene hadde forsøkt å fange Job i en bestemt synd. Og Som en siste-grøft innsats kaster Bildad som den endelige taleren for vennene ut ideen om at det bare ikke er mulig å være uskyldig for Gud, og så i utgangspunktet er hver straff for synd vi mottar bare å forvente. Ingen er til syvende og sist uskyldige.

men denne resonnementet hjelper Ikke Job. Han mottar dårlig Fra Gud for absolutt ingen grunn som han er klar over. Job har ikke gjort Noe For Å be Gud om å bringe denne antatte straffen på ham-bortsett fra å være det Bildad sier er umulig for mennesket å være rettferdig for Gud.

Job 26 Kommentar: Spørsmål Til Bildad

Og Så Går Job videre fra sarkasme til å stille Spørsmål Til Bildad. Og I vers 4 vil Job vite to ting: 1) Vet Bildad hvem han snakker til og 2) vet Bildad hva han sier?

4 til hvem har du uttalt ord?8738 og hvem sin ånd er du?

Så Job vil At Bildad skal tenke både på Hvem Job er og om Hvem Bildad er.

Når Det Gjelder Job – vi vet at Han er rettferdig. Gud sa det i de to første kapitlene i denne boken. Job er også klok. Han har tenkt gjennom sin situasjon og sin teologi. Han er ikke en Som Bildad burde føle seg forpliktet til å uttale forenklede og unhelpful ord.

Og Når Det gjelder Bildad selv – Når Job spør hvem ånd kom fra ham, lurer jeg på om Han får det faktum At Bildad ganske mye løftet det meste av det han sa i kapittel 25 fra En Av Elifas tidligere taler.

Så, Job trenger ikke rehashed taler fra Bildad.

Og Slik avslutter Job sin første volley av svar På Bildads korte og unhelpful tale.

Job 26 Kommentar: Guds Visdom | 5-14

Og Så, for resten Av dette kapitlet, Begynner Job å tale visdom slik Han kjenner den. Vennene fortsetter å prøve å korrigere Job på hans forståelse av Hvordan Gud virker i denne verden. Og Så Nå, Job ønsker å vise dem at han ikke er uvitende om i det minste Noen Av måtene Som Gud arbeider i denne skapelsen.

Og Job begynner å snakke Om Guds fantastiske måter i vers 5 ved å merke seg hvordan selv de døde skjelver For Gud.

5
vannet, og .

så, døde ting eller døde mennesker og alle skapninger som er i vannet skjelver For Gud.

referansen til de under vannet er sannsynligvis til døde mennesker av to grunner. For det første er det parallelt med referansen til døde ting eller mennesker i første linje i vers 5.

Job 26 Kommentar: Sheol

Og For Det andre Fortsetter Job i vers 6 for å snakke om dødsriket.

6 er naken før,
og .

så, de tingene som er så redde for dødelige mennesker-de tingene frykter Faktisk Gud.

og jeg lurer på om Job svarer her På Bildads første uttalelse fra siste kapittel. Bildad i kapittel 25 sa at «frykt» tilhører Gud-det skylder ham-han fortjener mennesker og skapninger og alle ting å skjelve og skjelve for ham.

Og Job sier nå-Det stemmer! Jeg er enig med deg på det punktet! Men jeg forteller deg at dette ikke er tilfelle for de levende bare-nei-selv de døde skjelver For Gud.

Jobb 26 Kommentarer: Ting Over

Og Så vurderte Job bare de under og under. Men nå i vers 7 endrer han retningen av sin tenkning til de tingene som er der oppe.

7 ut over,
og jorden på ingenting.

Så, Job pictures Guds fantastiske kraft ved at han-som det var-tar den nordlige himmelen og bare strekker den ut som et teppe.

Men hvis du skal spre et teppe ut, må du ha noe å legge det på.

Men Det Er Der Gud er så overlegen og fantastisk. Han tar teppet som er nordhimmelen poetisk-og han strekker det ut greit – men han trenger ikke noe å legge det på. Det ligger bokstavelig talt på ingenting-absolutt ingenting. Fantastisk.

Og Det er ikke bare himmelen Som Gud så lett manipulerer på fantastiske måter. Tenk større-ikke himmelen – men jorden Gud bare henger eller suspenderer ut i rommet.

men vanligvis når du henger noe-et bilde eller klær – har du noe å henge dem på. Men Job sier at I Guds tilfelle henger han jorden på absolutt ingenting.

og har du noen gang virkelig tenkt på det? At grunnen som du bor og stole på er forankret til absolutt ingenting som er synlig eller tydelig på noen måte.

Hvordan skjer dette? Hvordan kom dette til å bli? Hvem bestemte at det skulle være slik?

Det Er Gud som gjorde dette slik. Og-sannheten blir fortalt – vi forstår det ikke og vil aldri fullt ut. Vi kan bare undre oss over Denne Gud som er så klok og mektig.

vi kan ikke forstå hans veier, men vi må stole på hans visdom. Job begynner å vedta denne stillingen – men han er ikke der ennå –

Job 26 Kommentar: Skyer Og Regn

Og Så Holder Job fokus oppover i vers 8. Hodet hans er – som det var-i skyene. Eller i det minste hans sinn er.

8 8738 Og skyen dem.

og jeg lurer på om du noen gang har lagt merke til hvor tung væske egentlig er.

jeg lærte denne leksjonen da jeg jobbet for Pepsi over en sommer mens jeg var på college PÅ UW-Whitewater. Jeg ble overrasket over hvor mye styrke det tok å løfte de 2-liters flasker brus! Det slet meg ut.

2 liter væske er tung.

men har du noen gang tenkt på hvor mye regn kommer ned i en typisk storm? Det er nok å oversvømme mektige elver!

og likevel, hvordan velger Gud – i sin utrolige visdom – å holde det tunge, rike regnet til han er klar for at det skal falle?

hvis du prøvde å finne ut det beste materialet for å holde en så enorm mengde og vekt av vann-jeg gjetter at ditt førstevalg ikke ville være å bruke… en sky!

fordi – til tross for alt utseende herfra på jorden-er skyene ikke i det hele tatt solide. De er i utgangspunktet flytende vanndamp.

så … holder vann i … vann? Hadde du tenkt på det? Gud gjorde det!

Job 26 Kommentar: Skyer Skjuler Månen

Og Gud bruker ikke skyer bare for å holde regn. Han har en annen hensikt for dem, ifølge vers 9.

9 8738 og han bredte ut sin sky.

Så Fyller Gud skyer med regn i sin visdom og i sin visdom lar han ikke vekten av regnet sprenge skyene.

Men Også Gud bruker skyer til å holde tilbake ansiktet på sin trone.

nå må vi innse at to ord i den linjen ser ut til å ha en annen mulig betydning.

ordet bak «holdeth back» brukes også AV KJV til å bety » omslutte.»Så, gud omslutter noe med sine skyer. Og hvis du ser på den parallelle utsagnet – Når Vi snakker Om At Gud omslutter dette noe med skyer, gjør han det når han «sprer» den skyen på den.

OK, men hva er «det» Som Gud sprer sin sky på? KJV her sier At Det Er Guds «trone» som han omslutter med en sky. Og Så, Kanskje Job sier At Guds trone er oppe i himmelen, og så noen Ganger dekker Gud i sin visdom himmelen-hvor hans trone er-og dermed dekker han den tronen.

Men det er et annet problem. Og det er at ordet oversatt som » trone «er veldig lik ordet for» måne.»Og i så fall er dette uttrykket fortsatt fornuftig. Gud sprer skyer over månen slik at vi ikke kan se det.

Job 26 Kommentar: Havet

Så, Jobs tankegang som han anser Guds visdom startet med døde ting og ting «nedenfor.»Så flyttet det til himmelen og ting «der oppe.»

Og Nå Skifter Jobs sinn til å vurdere havet – og spesielt måten lys og mørke møtes der.

10 Se,
.

Så Sier Job At Gud setter grenser for noe – og at denne grensen er synlig på vannet – de store havene i denne verden.

så, bilde kloden i tankene dine. Og forestill deg At Solen skinner på denne kloden. Men Selvfølgelig kan Solen ikke skinne overalt på den kloden på en gang – ikke sant? Hvis Solen er på venstre side av kloden, blir høyre side mørk. Og omvendt.

Men her er hva jeg får på. Det er en grense på den kloden for lys. Det går så langt og så stopper det. Og når lyset stopper, hva begynner? Mørke.

der lyset slutter og mørket begynner-og omvendt-det er en grense.

Og Det er Det Job snakker om. Gud i sin fantastiske visdom gjorde det slik at denne typen ting skjer på denne verden. Og siden så mye av denne verden er vann, er denne grenselinjen ofte funnet der – på vannet. Det er der både dag og natt kommer til en slutt. Det er deres grense.

Job 26 Kommentar: Jordskjelv Og Fjell

Og derfra ser Det ut Til At Job fortsetter å diskutere effekten jordskjelv har på fjell.

11 himmelens søyler skjelver
og er ved hans .

nå tar jeg «himmelens søyler» for å snakke om fjell – som om fjellene er så høye at de ser ut til å holde himmelen – himmelen opp , 173)].

og-forresten-Dette er ikke Hvordan Job bokstavelig talt trodde dette virket. Job trodde ikke at himmelen ble holdt oppe av fjell.

Hvordan vet jeg det? Fordi i dette kapitlet sa han allerede at himmelen er hengt på ingenting.

Så, Job poetisk skildrer hva det virker som fjellene gjør-hold opp himmelen.

men disse mektige strukturene-som synes å være helt urokkelige-har en viss reaksjon. De skjelver. Og de er forbauset.

når? Under hvilke omstendigheter? Når Gud refser eller irettesetter dem.

Vel, når gjør han det?

så, la oss tenke på hva som ville få et mektig fjell til å skjelve – å bevege seg frem og tilbake… hva med et jordskjelv? Jeg tror det er det.

Så Gud er så utrolig mektig at han kan skape en naturkatastrofe som gjør en av de mektigste trekkene på denne jorden – et fjell – til å skjelve.

Job 26 Kommentar: Beroligende

Men Da Job ønsker å gi en kontrast til det bildet. Gud skaper ikke bare frykt og skjelving. Han roer og stiller seg med sin visdom.

12 han havet hans makt,
og ved hans han .

Nå, NÅR KJV sier «divideth» i vers 12 – må vi også innse at det ordet brukes andre steder i KJV som «rest» (5x) og «ease» (1x).

Så, Gud gir hvile og letthet til havet. Og han gjør det med sin makt. Guds kraft skaper ikke bare panikk og frykt. Det kan også ha en beroligende effekt.

Men så den andre linjen. KJV er fornuftig når den kommuniserer At Gud slår gjennom de stolte. Og han gjør det med sin forståelse.

Og dette er en kontrast til den første linjen. Ja, gud beroliger havet med sin kraft. Men Samtidig bruker Gud sin forståelse til å slå de stolte. Noen Ganger Må Gud slå de stolte for å oppnå ro i denne verden.

nå er ordet «stolt» det hebraiske ordet Rachab. Og det har ingenting å gjøre med den bibelske karakteren som bodde I Jeriko – bare i tilfelle du lurte på. Nei, Dette Rachab er tilsynelatende en mytologisk sjømonster – i tillegg til å være ordet for å merke folk som » stolt.»

Så Det kan være At Job snakker Om At Gud knuser Eller skjærer i stykker eller slår gjennom dette mytologiske sjømonsteret. Men jeg tror vi må innse At Gud ikke tror på eller abonnerer på mytologi. Han er ikke lurt av myter. Men Dette er Ikke Gud som taler her – Det Er Job-som ikke Var En Israelitt og som-som vi allerede har sett-hadde noen feilaktige ideer på andre områder av livet.

Så Job kan godt snakke om et mytologisk sjømonster. Men selv om han er-han forteller disse vennene hans at Gud kan drepe denne typen monster hvis det til og med eksisterte.

så, om Gud ødelegger den stolte eller en make-tro sjømonster, budskapet er det samme. Guds visdom er ikke bare bøyd på beroligende ting, og det er ikke fokusert utelukkende på å ødelegge ting. Gud er nyansert i sin bruk av sin egen forståelse og makt.

Job 26 Kommentar: Himmelen

Og Så Går Job videre fra å vurdere havet til igjen å vurdere himmelen.

13 ved hans har han ;
hans hånd har slangen.

så igjen er den første linjen i dette verset ganske grei, og den andre linjen lar oss skrape hodene våre.

Gud klarner himmelen med pusten. Det ordet oversatt I KJV som» pyntet » forekommer bare en gang i Det Gamle Testamente-her. Og det er konsensus i dag at dette ordet betyr » klarhet.»

Så, gud rydder himmelen eller himmelen med sin ånd – som er det samme ordet som brukes til å snakke om pust-ruach. Enkelt nok.

Men Så blir Vi fortalt At Gud formet den kroke slangen.

det ordet «formet» er oversatt andre STEDER I KJV som «smerte» (6x), » smerte «(4x),» sorg «(2x) og» såret » (2x). Så, gud forårsaket smerte og sorg og sår til denne slangen.

Og Det Faktum At Job snakker om dette som om det var en historisk hendelse, gjør at noen tror at her igjen snakker Han om en hedensk myte. Denne kroke slangen er kanskje et sjømonster. Faktisk er det noen trodde at dette kan referere Til Leviathan (Wf Albright, Yahweh and The Gods Of Canaan; idem, BASOR 53 : 39.)

Og Selv Om Gud senere skildrer Leviathan som bare et dyr, sier Kanskje Job At Gud har makt over selv disse hedenske mytologiske vesener.

Uansett hva han sier om denne slangen, tror Jeg Igjen – som i det siste verset-Peker Job på Det Faktum At Gud kan bruke sin visdom – til og med sin ånd – for å rydde himmelen og lage noe vakkert vær. Men Samtidig kan Gud gjøre voldelige handlinger – som sår denne slangen – uansett hva Den er.

Jobb 26 Kommentarer: Vi Vet Så Lite Om Gud

Og Til Slutt avslutter Job dette kapitlet med en innrømmelse av at Selv om Han har snakket om Flere områder Av Guds måter som viser hans fantastiske visdom – Vet Job at Han ikke engang har riper i overflaten!

14 , dette er hans veier:
a høres av ham
men hvem kan forstå?

og så tror Jeg At Job implisitt taler for en viss grad av ydmykhet her. Han lovpriser Og opphøyer guds forståelse som får ham til å handle på bestemte måter. Og han innrømmer at verken han eller disse vennene hans virkelig får mer Enn et glimt Av Alle Guds veier.

og som et eksempel, avslutter han kapittelet med omtale av thunder-like hvordan fungerer det selv?!

Og Det som er så interessant Er At Job taler Om Guds veier. Og han antyder at det er tider hvor mennesker bare ikke kan forstå Guds veier.

Guds veier…

og det burde minne oss om budskapet i denne boken – når Vi ikke kan forstå Guds veier, må vi stole på hans visdom.

Job kommer til dette punktet hvor Han vil stole På Guds visdom. Han undrer Seg Over Guds visdom her – men han har ennå ikke bare hvilt På Gud for å gjøre det vise i sitt liv. Job ser Og priser guds visdom rundt seg i naturen. Men han har ennå til å vise en evne til å se Og prise guds visdom i sin egen situasjon.

Han kommer dit. Men han er ikke der ennå. Og Så ser Vi Job neste gang fortsette å snakke – og han vil begynne med å forsvare sin rettferdighet og integritet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.