Job 38 Kommentarer: Vers 1-17

Job 38 Commentary: vi vil, noe virkelig interessant skjer på dette punktet. Elihu har fokusert på stormer og skyer og lyn. Og nå plutselig-Herren vises i en av disse stormene.

Kjv Job 38:1 DA svarte Herren Job ut av stormen og sa:,

Så, to ting å merke seg.

For Det første virker det som om denne virvelvinden var i nærheten. Forfatteren uttrykker det som om virvelvinden er der, Og Gud begynner bare å snakke Med Job fra Den.

og jeg tror vi også må ha et nøyaktig bilde av hvordan dette ville ha sett ut.

når du hører «virvelvind» kan du tenke på en tornado. Og det kan godt være tilfelle her. Men ordet på hebraisk kan referere til en storm generelt – noen storm-ikke bare en tornado.

Men det er ikke bare noen storm. Dette er en storm eller virvelvind Med Guds stemme kommer fra det. Som han snakket fra burning bush senere i historien.

Så, det er noen tanker om utseendet på denne stormen.

jeg tror også at overgangen Fra Elihu Til Gud er et annet bevis som forteller oss At Gud er til fordel for Hva Elihu sa. Fortelleren måtte ikke fortelle oss At Gud kom for å korrigere Elihu – som han tidligere forklarte da Elihu kom på scenen for å korrigere Job og vennene. Det er Som Om Gud kommer og bare tjener Til å fortsette Elihus poeng som han allerede har gjort-bekrefter at Det Elihu har sagt, har i utgangspunktet Vært Guds budskap Til Job og hans venner.

Eller Du kan se på Det den andre veien – Gud sendte Elihu foran seg selv for å snakke På Guds vegne.

Job 38 Kommentar: Q1: Hvem er dette?

Uansett hva Som skjer, Taler Gud nå. Og Han fortsetter å stille Spørsmål Til Job akkurat som Elihu gjorde. Og her er hans første spørsmål.

2 hvem er denne som formørker råd
ord uten kunnskap?

3 som en mann;

vil,
og meg.

og selvfølgelig, Dette første spørsmålet Om Guds er ikke ute etter et svar. Faktisk forventer De Fleste Av Guds spørsmål Til Job ikke et svar. Egentlig Gir Job ikke noe svar På Noe Gud ber om.

men dette spørsmålet tjener Til å sette Job på plass. Hvem er du – som ikke har kunnskap om alle slags områder – for å snakke om det du ikke forstår – og ved å gjøre det, gir du råd som er mørke – det hjelper ikke i det hele tatt?

og Så utfordrer Gud Job til å gjøre Seg klar for en vanskelig oppgave. Siden Job føler at Han er i stand til å dømme Universets Dommer, må Han handle den delen Og svare Gud i disse mange spørsmålene Som Gud har For ham.

Og Selvfølgelig er Gud sarkastisk. Han vet At Job ikke har noe svar. Han sier Dette Til Job for å vise Ham hvor lite Han egentlig vet. Og når Det kommer til stykket, Det eneste svaret Job kan gi til de fleste av disse spørsmålene er enten » Nei, jeg kan ikke gjøre hva du nettopp spurte.»eller» jeg vet ikke svaret på spørsmålet ditt.»

Jobb 38 Kommentar: Q2: Jordens grunnvoller

så Her er Det andre spørsmålet Som Gud spør-men det første som virkelig omhandler hvor Mye Job faktisk vet om noe i denne verden.

4 Hvor var du da jeg la jorden?
, hvis du forstår.

så dette spørsmålet har å gjøre med opprinnelse-Opprinnelsen Til Job og verden.

Gud forestiller skapelsen av verden som om han la den på dens grunnvoller-som du ville gjort for et hus eller en annen bygning.

og så spør Han Job hvor Han var Da Gud gjorde Det. Selvfølgelig er svaret At Job ikke ville ha eksistert på den tiden.

Og poenget Er At Job har opptrådt som om han var rundt for den hendelsen. Ved å stille Spørsmål Ved guds rettferdighet og godhet – Oppfører Job seg som om Han var lik Gud-enda litt bedre enn ham!

Job 38 Kommentar: Q3-4: Måle Jorden

så, Neste Gud ønsker å spørre Job om målinger av jorden.

5 Hvem vet du?9936 eller hvem har strukket den ut?

Nå ber Gud Ikke Job om å resitere jordens målinger. Folk i dag kan faktisk måle jorden basert på matematiske beregninger og slikt.

Det er ikke det. I stedet spør Gud om hvem som bestemte hvor stor jorden ville være. Som strakte ut en målesnor på jorden som en byggmester ville gjøre med noe han bygger.

Hvem gjorde det? – Gud spør. Svaret Er Selvfølgelig Gud – og er absolutt ikke hvem? Absolutt Ikke Jobb. Og i hvert fall ikke du heller. Og ikke meg, som vi noen gang begynner Å stille Spørsmål Ved Guds handlemåte i vårt liv.

Gud visste hvilke dimensjoner jorden skulle ha. Job gjorde det ikke og gjør det ikke. Job kan overlate denne detaljen Til Gud – og han kan overlate alle andre detaljer til Ham også.

Job 38 Kommentar: Q5-6: Jordens Grunnvoll Og Hjørnestein

Neste Gud spør Job om jordens grunnvoll og hjørnestein.

6 ?
eller hvem la;

7 da morgenstjernene sang,
og alle Guds sønner ropte av glede?

Så, hva er jorden lagt på? Og hvem la jordens hjørnestein? Gud ser på jorden som sitt verk. Som en byggmester skapte Gud dette stedet og alt. Job ville ikke engang vite begynnelsen på Hvordan Gud gjorde Det.

Og En grunn Til At Job ikke vet hvordan Det skjedde, er fordi Han ikke var der. Men Gud var, og han forteller at det var sang og stor glede da han skapte verden. Morgenstjernene og guds sønner sang og gledet seg da Gud skapte jorden.

dette er den samme gruppen som ble sett sammenkalt to ganger i begynnelsen av denne boken. Og Satan dukket opp blant dem.

Men Gud nevner ikke den detalj – detaljene om hvordan De alle møttes I Job kapittel 1 og 2. I stedet peker Han Job på en tid da denne gruppen sang og gledet Seg Over Guds skaperkraft.

nå vil Jeg merke at Hvis Gud setter jordens skapelse og engler som synger i samme tidsramme … så har vi litt av et problem. Enten skapte gud engler før den første skapelsesdagen. Eller Gud her sier bare at han skapte jorden i samme generelle tidsramme som da han skapte engler.

Nå blir vi ikke fortalt spesifikt i Skriften når engler ble skapt. Jeg tror det beste vi kan gjøre er å likestille skapelsen av englene med skapelsen av himmellegemene – som var dag 4 i skapelsesuken.

så, jeg tror Det er best å se Gud her snakker om skapelsen av jorden og glede av engler som skjer i samme generelle tidsramme – det fire dagers tidsrom mellom «i begynnelsen» og dag 4 i skapelsesuken.

uansett, dette viser guds skaperverkets herlighet – hans kraft og hans kunnskap og hans evighet. Han er helt unikt utmerket-til det punktet hvor engler synger om sitt arbeid.

men noen ganger ser vi menneskelige skapninger hans arbeid-spesielt når det kanskje ikke er så hyggelig som vi ønsker – og vi synger ikke. Vi griper. Vi klager. Vi stiller spørsmål ved visdom og rettferdighet og godhet av Denne fantastiske Gud.

Job 38 Kommentar: Q7: Havet

Vel, Gud beveger Seg videre for å spørre Job om havet.

8 eller hvem er havet med dører,
når det ut, ut av mors liv?

9 da jeg laget dens kledning,
og tykt mørke ,

10 Og ,
og og dører,

11 sa,

kom, ikke lenger:9936 og her kommer dine stolte bølger ?

Så viser Gud seg selv som å sette grenser på havet. Og hva er svaret På Guds spørsmål i vers 8? Gud, selvfølgelig. Gud satte grenser for havet. Han innrømmer det til slutt i vers 11.

gud forestiller havet som å ha blitt født-sammen med bilder av ny fødsel-utstedt fra livmor og swaddling band.

Gud satte disse grensene for havet. Han setter også grenser for oss. I Jobs liv begrenset Han Satans angrep På Job. Og Som et resultat følte Job begrenset i sitt liv og var misfornøyd med det.

men havet er ikke misfornøyd Med Guds grenser. Han setter disse grensene på plass klokt. Og vi må være som havet i så måte-fornøyd med de grensene Som Gud legger på oss.

Job 38 Kommentar: Q8: Bring The Morning

vel, Det neste spørsmålet Som Gud spør, handler om å bringe om morgenen.

12 har du befalt morgenen, 9936 og å kjenne hans sted, 2274 ,3382, 13 For at jordens jord, 9936, skulle få de ugudelige ut av den?

14 leire segl;
et plagg.

15 fra det onde lyset er,
og det ødelagte.

OK, så svaret På Guds spørsmål i vers 12 er » nei.»Job har ikke befalt at morgenen skal komme.

og fang hva Gud sier Om hva som skjer som følge av morgenen som kommer. Det rister de ugudelige ut av deres sted. Og Jeg tror Det Er Gud som forestiller de ugudelige som bor i mørket. De gjør sitt onde om natten. Men Da befaler Gud morgenen til våren, og de trenger å spre seg.

og når natten blir til dag, skjer vers 14 – ting ser annerledes ut. Ting forandrer seg. Utseendet på alt – selv temperatur-endringer som natt blir til dagtid.

Og Igjen peker Gud på effektene som det har på de ugudelige. Selv om han sender lys på jorden, men likevel holder han tilbake lys fra de ugudelige.

Og Jeg synes Det er interessant At Gud har bemerket at gruppen av individer – de ugudelige-to ganger i denne delen. Gud erkjenner at han faktisk gjør med de ugudelige. Job begynte å stille spørsmål ved det – Om Gud noen gang har med disse menneskene å gjøre!2274

men han gjør med dem i sin tid etter sin visdom. Og Ikke Hvordan Job eller Hans tre venner tror At Gud skal håndtere dem.

Job 38 Kommentar: Q9-10: Kilde Til Havene

Så Ikke Bare Kan Job ikke få morgenen til å skje, han vet heller ikke noe om kilden til havene.

16 har du kildene havet?
eller har du i det av det ?

Så Sier Gud At det er vannkilder som fyller havet. Jeg er ikke sikker på plasseringen av disse fjærene. Sier han at disse kildene er på bunnen av havet eller er han picturing dem som på land et sted og vannet fra dem renner ut i havet?

Uansett hva som er tilfelle, Peker Gud utover fjærene til ideen om at han selv fyller havene. Job gjør det ikke. Hvis Det var I Jobs hender å fylle havene-eller våre hender, for den saks skyld-ville havene absolutt ikke bli fylt. Vi hadde ingen anelse om hva vi skulle gjøre eller hvordan vi skulle gjøre det.

Og Så taler Gud om å vandre i dypets fordypninger. Har Job noen gang funnet seg selv vandre rundt på bunnen av havet? Har du?

vel, med ulike prestasjoner som menneskeheten har gjort siden skrivingen av denne boken, kanskje du kan gå til bunnen av havet. Det er mulig.

Men Gud spør ikke Om Du har gått til bunnen av havet i en ubåt eller et annet fartøy. Han spør Job – og du-om du har gått rundt der nede. Og faktisk, det ville være en umulig prestasjon – og jeg tror det vil være for alltid.

Hvorfor? Det kalles » press.»La meg lese for deg noe jeg fant på Nettsiden Til National Oceanic And Atmospheric Administration …

på havnivå presser luften som omgir oss ned på kroppene våre på 14,5 pund per kvadratmeter. Du føler det ikke fordi væskene i kroppen din skyver utover med samme kraft.

Dykk ned i havet selv noen få meter, og en merkbar forandring oppstår. Du kan føle en økning av press på trommehinnene dine. Dette skyldes en økning i hydrostatisk trykk, kraften per arealenhet som utøves av en væske på en gjenstand. Jo dypere du går under havet, jo større press av vannet presser ned på deg. For hver 33 fot (10,06 meter) du går ned, øker trykket med 14,5 psi.

Mange dyr som lever i havet har ingen problemer med høyt trykk. Hvaler, for eksempel, tåler dramatiske trykkendringer fordi kroppene deres er mer fleksible. Ribbenene deres er bundet av løs, bøyelig brusk, noe som gjør at ribbe buret kan kollapse ved trykk som lett vil knipse våre bein.

Og Så, Som Gud utfordrer Job om Hvorvidt han har vært på bunnen av havet, peker han virkelig På Jobs egne begrensninger og skrøpelighet. Før vi ville selv komme nær bunnen av havet våre bein ville knipse!

og underforstått i alle disse spørsmålene er en innrømmelse Fra Gud at Han kan gjøre disse tingene. At han har gjort dem. Ting Som er så vanskelig eller faktisk umulig for Oss – Gud gjør lett.

Jobb 38 Kommentar: Q11-12: Død Og Mørke

og det Meste Av Det Gud har bedt Job om, handler om ting i dette livet-jorden – havet, morgen og morgen og slikt.

Men Nå Vil Gud spørre Job om hans kunnskap om noe som en gang er en del av livet i denne synd-forbannede verden – men Det er også hinsides dette livet. Han kommer til å spørre Job om … døden.

17 har dødens porter vært for deg?
eller har du sett av ?

hva er døden som? Hva vil det være å få din fysiske kropp til å stenge operasjoner?

Det er et ganske morbid spørsmål, og derfor er det en som vi pleier å ikke vurdere veldig dypt eller ofte. Og likevel, selv om vi virkelig ønsket å vite om døden – hvordan føles det? Hva er på den andre siden av døden? Vi kjenner ikke svarene erfaringsmessig. Og å finne noen til å svare på disse spørsmålene er umulig fordi alle som har opplevd døden ikke er rundt lenger for å svare på spørsmål!

Men Gud vet om døden. Han er den som innstiftet det – på grunn av synd.

og midt I Guds handlemåte i våre liv kan vi føle at han rote opp når det gjelder våre liv. Og vi har til og med meninger om vår død-kanskje du har en preferanse for hvordan du vil dø eller når.

min bestemor som er 89 år gammel og vil slå 90 i November, Herre-villig, har uttrykt flere ganger til forskjellige mennesker at Hun bare vil At Gud-i hennes ord – «skal ta» henne. Men han har ikke det ennå. Det er ikke hans tid.

Kan Du finne ut hvorfor Gud ikke ville ta sjelen til en 89 år gammel kvinne som ønsker å dø – men samtidig for litt over et år siden tok han livet til en av barna på fotballaget som jeg trente som var min eldste sønns gode venn? Så mye liv foran ham – så mye sorg igjen – så mange spørsmål…

Spørsmål… Hvorfor? Hvorfor alle spørsmålene? Fordi Vi ikke forstår Guds veier.

men vet du hvem som forstår Guds veier? Du har det-Gud gjør! Gud vet når mennesker skal dø. Han forteller Oss I Forkynneren at det er » en tid til å dø.»Men han forteller oss at det er» i sin tid.»Han har gjort alle ting vakre i sin tid. Men det er hans tid og ikke vår.

og til slutt vet vi ikke noe om døden-utover Det Gud har vært glad For å åpenbare for oss i hans ord. Så, vi kan-og egentlig ikke har noe annet valg enn å-stole på ham selv med døden.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.