Job Kapittel 37

A. guds store stemme.

1. (1-5) torden av stemmen hans.

«På dette skjelver også mitt hjerte,
og hopper fra sitt sted.1581 Hør hans røst, 1581 Og rumlingen som går ut Av hans munn!1581 han sender det under hele himmelen, 1581 Sitt lyn like til jordens ender.1581 Efter den brøler en røst;1581 tordner Han Med sin veldige røst, 1581 og han holder dem ikke tilbake når Hans røst høres.
Gud tordner vidunderlig med sin røst;1581 han gjør store ting som vi ikke kan fatte.

A. Hør nøye torden av stemmen hans: Elihu følte At Job trengte en god dose Av guds storhet. Det var gode råd feilaktig brukt På Jobbs situasjon. Elihu forsto med rette at den mektige lyden av torden synes å være guds stemme.

i. » Heller ikke er det en lyd i naturen mer beskrivende For, eller mer blir, guds majestet, enn torden. Vi hører brisen i sin rasling, regnet i sin pattering, haglet i sin rasling, vinden i sine hule hyl, katarakt i sin dash, oksen i sin brøl, løven i hans brøl; men vi hører Gud, Den Allmektige, Den Allestedsnærværende, i kontinuerlig torden! Denne lyden, og denne lyden bare, blir majestet Jehova.»(Clarke)

ii. » Bibelen inneholder noen fantastiske beskrivelser av tordenværet. Salme 29 er den beste av disse, Men elihu dikt kommer en nær andre.»(Andersen)

b. han gjør store ting som vi ikke kan fatte: Dette er En gjentagelse Av Elihus tema at Job hadde overtrådt linjen som skiller Gud og mennesket, og At Job antok å vite mer enn han kunne eller burde vite Fra Gud. I Dette Var Elihu delvis riktig.

2. (6-13) Hva guds stemme kan gjøre.

For Han sier til snøen:
Fall på jorden;
likeså til det milde regn og det kraftige regn av hans styrke.1581 Han besegler enhver manns hånd,1581 For at alle skal kjenne hans verk.
dyrene går inn i huler,
og forblir i deres lairs.
fra kammeret i sør kommer virvelvinden,
og kald fra spredningsvindene i nord.
ved guds pust blir is gitt,
og det brede vannet er frosset.1581 også med fuktighet metter Han de tykke skyene;1581 sprer Han sine lyse skyer.1581 og de virvler omkring, idet De vender om Ved hans ledelse, 1581, Så de kan gjøre alt Det Han befaler dem Over hele jorden.
han lar det komme,
enten til rettelse,
Eller Til hans land,
eller til miskunn.»

a. For han sier til snøen: Elihu snakket tidligere Om Guds stemme som å være som mektig torden. Nå tenkte han At guds stemme befalte snøen, det milde regnet og det tunge regnet; hans pust gjør is og fryser det brede vannet.

b. Han forsegler hver manns hånd for at alle mennesker skal kjenne hans verk: tanken er at når Gud sender kulde og snø, kan ikke bonden gjøre sitt arbeid. Hans hånd er forseglet fra ytterligere innsats, og tiden borte fra arbeidet får ham til å reflektere Over Guds verk.

i. » Når Herren forsegler en manns hånd, er han ikke i stand til å utføre sitt arbeid. Herren har en hensikt i dette, nemlig, ‘ at alle mennesker kan kjenne hans verk. Når de ikke kan gjøre sitt eget arbeid, er de ment Å observere guds gjerninger.»(Spurgeon)

ii. » For Elihu er været I all sin herlighet guds herlighet, Og Gud stopper folk fra deres arbeid slik at De kan se Det… Er Ikke Hele Jobs bok om menn som har blitt stoppet fra sitt arbeid? Det handler om en enorm arbeidsstans, en enorm ulempe som har falt ut av himmelen og tvunget fem travle mennesker til å slippe alt de gjorde og å slå en stund til en viktigere oppgave.»(Mason)

c. og de virvler rundt, blir slått Av hans veiledning, at de kan gjøre hva Han befaler dem: Elihu ønsket Job å ikke bare sette pris På guds storhet, men også underkastelse av skapelsen. Implikasjonen var at uomvendte Job skulle underkaste Seg Gud slik hans skaperverk gjør.

i. » på mange måter fungerer en storm som en ideell metafor for de åndelige problemene I Job. For mens en storm presenterer alt det ytre av kaos, løper naturen amok, fortsatt gjennom alt vet Vi At Skaperen forblir i absolutt kontroll over hver eneste detalj.»(Mason)

B. Elihus siste råd Til Job.

1. (14-18) Elihu Til Job: «Du vet ikke så mye som du tror du gjør.»

» Hør dette, O Job;
Stå stille Og se på Guds underfulle gjerninger.
vet Du Når Gud sender dem,
og får lyset Fra sin sky til å skinne?1581 Vet du hvor balanserte skyene er,1581 Disse undergjerninger Av Ham Som er fullkommen i kunnskap?1581 Hvorfor er dine klær hete,1581 Når han roer jorden ved sydenvinden?
med Ham, har Du spredt ut himmelen,
Sterk Som et støpt metall speil?»

A. Hør På Dette, O Job: Unge Elihu appellerte igjen Til Job på en veldig direkte og personlig måte, mer personlig enn De tre andre Vennene Til Job hadde.

i. » hvis Det er så mye spørsmål om undring og tilbedelse I de mest åpenbare Og fornuftige gjerninger Av Gud, hvor fantastisk må hans dype og hemmelige råd og dommer være! Og derfor ville det bedre bli deg ydmykt å beundre, og stille å sende til dem, enn å knurre eller krangle med dem.»(Poole)

ii. » Elihu fordømmer Job bedrøvet, men absolutt; Han erklærer at Ikke Bare Har Job gjort skipsvrak av sin tro, men han har blitt trassig i å stanse sine venner.»(Chambers)

B. Stå stille Og vurdere guds vidunderlige gjerninger: Betydelig, Gud vil ta Job blant lignende linjer når Gud begynner å snakke starter På Job 38(Vet du … Vet du). Selv Om Elihu her hadde mange av de riktige ideene, presenterte Han dem med en feil premiss, premisset om At Jobs hele krise kom fra hans synd.

i. «Hvis Job ikke kunne forstå Hvordan Gud utfører disse underverkene mye mindre hjelpe ham, hvordan kunne Han da forstå de langt mindre åpenbare mysterier Guds forsyn.»(Smick)

ii. » Han hadde overbevist Job om sin uvitenhet, og nå vil han om sin impotens og dumhet.»(Trapp)

2. (19-24) Elihu til Job: «Slutt Å snakke Med Gud, og frykt ham i stedet.»

» Lær Oss hva Vi skal si Til Ham,
for vi kan ikke forberede noe på grunn av mørket.
Skal Han bli fortalt at jeg ønsker å snakke?1581 hvis en mann skulle tale, ville han sannelig bli oppslukt.
selv nå kan menn ikke se på lyset når det er lyst på himmelen,
når vinden har passert og ryddet dem.1581 Han kommer fra nord som en gyllen glans;1581 hos gud Er en forferdelig herlighet.1581 Den Allmektige finner Vi Ikke; 1581 han er stor i makt,1581 i rett og rik rettferdighet; 1581 han undertrykker ikke.1581 derfor frykter menneskene Ham;1581 Han gjør ikke forskjell på dem som er vise av hjertet.»

A. Lær oss hva Vi skal si Til Ham: Her konfronterte Elihu Det Han trodde Var Jobs arroganse ved å si at mannen fortjente et publikum eller en rettferdiggjørelse fra Gud. «Job, hvis Du insisterer På At Gud skylder oss et publikum, så vær så snill å lære oss hva Vi skal si til Ham.»

i. «Han forsøkte å få ham til å innse umuligheten av å kjenne Gud perfekt, og den påfølgende dårskapen til hans klager. Sannheten så uttrykt er en stor en, og hadde søknad Til Elihu også. Han kunne ikke finne Gud, og Han forsto Ikke Mysteriet Om Jobs lidelser.»(Morgan)

ii. «Disse kapitlene intensiverer Følelsen Av Ensomhet Og ensomhet I Job. Han står der, stille og alene, uten noen til å sympatisere med ham, ingen til å gå inn i hans forvirring; fordømt som ugudelig, kjettersk, og selv blasfemisk, av konkordant stemmen til venner og tilskuere; både av sin egen generasjon, og av det som vokste opp til å ta sin plass; men ‘varig til slutten,’ contra mundum – contra ecclesiam, vi kan nesten legge til – unus, og venter med tillit og tillit dommen av Sin Gud.»(Bradley)

iii. han kommer fra nord som gylden prakt: «Meningen er at mennesket av natur er fullstendig uvitende. Han vet ingenting om Gud i himmelen der oppe. Alt er mørkt for ham. Men Gud er der i All sin vidunderlige herlighet. Og akkurat som når en storm har spredt alle de mørke skyene og ryddet luften, Så, Når Gud åpenbarer Seg, Hans lys og sannhet er sett.»(Bullinger)

b. når det gjelder Den Allmektige, kan Vi ikke finne Ham: Elihu vendte tilbake til sitt tema Om Guds avstand og transcendens. Han ønsket Å fraråde Job fra å insistere På At Gud skyldte Ham (Eller noen andre) et publikum eller en forklaring.

i. Den Gud Som Elihu trodde var helt hinsides og uoppnåelig av mennesket (vi kan ikke finne ham), har kommet i stormen, og vil snakke Med Job. Det ser ut Til At Gud endelig hadde hørt nok om menneskets nesten rette visdom, og hadde hørt nok av denne talen at Han var så utenfor mennesket at Han var utenfor rekkevidde. Gud var i ferd med å konfrontere Ikke Bare Job, men hans tre venner, og spesielt Elihu, med både hans ord og hans nærvær.

ii. «Den stormende, mektige vind, som beskrivelsen av torden og lynet hadde beredt fattige, forvirrede, forbauset Job, forkynner yahwehs nærvær, Og Ut Av denne virvelvinden svarer Gud for og forkynner seg selv! Leser, kan du ikke fatte noe av hva disse mennene følte? Er du ikke forbauset, forvirret, forvirret over å lese over disse beskrivelsene Av torden Av Guds kraft? Forbered deg da på å høre guds stemme selv ut av denne virvelvinden.»(Clarke)

iii. «Også I Historien Om Job har Herren tilsynelatende sovet til nå, fredelig krøllet opp i båtens akter mens Job har slitt helt alene med vinden og bølgene… i Tilfelle Job lot han stormen rase i 37 kapitler, til han endelig roet ikke stormen selv, Men Jobs hjerte.»(Mason)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.