Jobb 2 Kommentarer

vi fortsetter vår studie I Jobs Bok i andre kapittel. Job, kapittel 2. (Vår Job 2 Kommentar)

Sist gang I kapittel 1 så Vi Jobs rettferdige karakter. Vi så også de mange velsignelser Som Gud hadde skjenket ham. Han var rettferdig og rik. Rik og klok I Bibelens betydning av ordet. Han blandet tro med herrens frykt.

Men Så samlet Gud en gruppe engler sammen, Og Satan var Der også. Gud påpekte Job Til Satan og Satan retorted At Job tilber Gud Bare for de ting Som Gud gir ham. Så, Vi så Gud gi myndighet Til Satan for å ta Alt Job hadde.

Job mistet sauene, oksene, eslene og kamelene – alt på en dag. Og samme dag – hans ti barn-som kom så godt overens, Og Som Job var så opptatt av sin åndelige tilstand for Herren – ble disse barna tatt fra Ham på et øyeblikk.

Og Så Begynte Job å oppleve budskapet i denne boken. Husk budskapet I Jobs bok er At Når Vi ikke kan forstå Guds veier, må vi stole på hans visdom.

Job startet denne boken forstå Guds veier. Velsignelser for lydighet. Enkel. Men nå, til tross for hans fortsatte lydighet, har alle hans velsignelser blitt tatt bort. Det er vanskelig å forstå.

det er vanskelig å forstå. Tenk På Guds ord generelt. Tenk På Ordspråkene som virkelig synes å generelt lover velsignelser for lydighet. Tenk på Slutten Av Femte Mosebok som absolutt lover velsignelser for lydighet – og i sammenheng, til nasjonen Israel under Moseloven. Guds ord lover velsignelser for lydighet.

Guds karakter vil også indikere at han velsigner lydighet. Han hater ulydighet og befaler lydighet mot ham. Så, du skulle tro at han aldri ville velsigne ulydighet og at han alltid ville belønne lydighet mot seg selv.

Det ville være fornuftig. Guds veier ville alltid være fornuftig for oss, hvis dette alltid skjedde.

og likevel – vår erfaring – og Opplevelsen av Vår bror Job-ville diktere At Gud ikke alltid fungerer på den måten. Det er tider når hans veier er utenfor vår forståelse. Noen ganger kan vi ikke forstå hans veier.

hva gjør Vi når Vi ikke forstår guds veier? Vi må stole på hans visdom.

når vår lydighet mot ham ikke umiddelbart blir til velsignelse for oss, må Vi tenke på At Gud har en rekke kloke grunner til at det er tilfelle. Hva jobber han bak kulissene gjennom vår lidelse som vi ikke har noen anelse om?

Og Det var Det Som skjedde Med Job i kapittel 1. Han hadde ingen anelse Om At Satan hadde utfordret Gud. Satan hevdet at Den eneste grunnen Til At Job tilbad Gud er fordi – i utgangspunktet-gud bestakk ham med disse velsignelsene.

Satan insinuerer noen usømmelige ting om Både Gud og Job. For Det Første, At Gud ikke er verdig uinteressert tilbedelse. At ingen ville tilbe Gud for det enkle faktum at han Er Gud. Nei-Satan sier-Gud trenger å bestikke folk slik at De vil tilbe ham.

For Det Andre hevder Satan At Job selv bare tilber Gud slik At Gud vil gi ham ting. Jobs moralske integritet er motivert bare av det han kan få ut av avtalen.

Og Ingen av Dette Visste Job. Han hadde ingen anelse om at disse tingene foregikk bak kulissene. Og det er ikke å si at hver gang vi lider, er det resultatet av en himmelsk innsats om du vil fortsette å tilbe Gud for ingenting. Men poenget er – vi vet ikke. Vi forstår Ikke Guds veier i mange situasjoner. Han er høyere enn oss. Og så gjør vi det bra å stole på hans visdom alltid – selv når hans veier ikke gir mening for oss.

og så, her i Det andre kapitlet I Jobs bok, ser Vi noen flere hendelser som gjør Det umulig For Job å forstå Guds veier – og bli drevet til å stole på hans visdom.

og en av medlemmene i vår kirke var fraværende i Forrige uke for Første kapittel Av Job. Og jeg trøstet ham at han vil høre mye av de samme tingene denne uken som vi studerte i forrige uke. Det er fordi en rekke av elementene vi så i kapittel 1 dukker opp igjen i kapittel 2.

Angelic Gathering #2

så, akkurat som i kapittel 1, nå i kapittel 2 har vi en samling av englevesener.

Innstilling Av Scenen

og forfatteren av denne boken setter scenen i vers 1.

Kjv Job 2:1 Igjen var Det en dag Da guds sønner kom for å presentere seg for HERREN,

Og Satan kom også blant DEM for å presentere SEG for HERREN.

Guds Sønner

nå hadde jeg sist nevnt at Disse guds sønner var engler. Og vi ser faktisk denne setningen «guds sønner» I Genesis kapittel 6. Det var der – før flommen-tilsynelatende guds sønner giftet seg med menneskenes døtre og produserte disse vesener kalt Nephilim som tilsynelatende var giganter.

Og jeg vet at jeg nettopp åpnet en hel boks med ormer fordi nå lurer vi alle på hvordan det til og med kunne skje – at mennesker og engler kunne produsere avkom. Og vi kan egentlig ikke gjøre noe på dette punktet for å svare på det spørsmålet eller en rekke andre som vi kan ha om den situasjonen I Genesis 6.

men poenget mitt med å bringe det kapittelet til våre sinn er at disse «guds sønner» I Genesis 6 tilsynelatende ikke er menneskelige. De er sønner-ikke av mennesker – Men Av Gud. De er himmelske-ikke jordiske. Som jeg sa – og som andre tror – disse vesener I Genesis 6 og nå her I Job 1 og 2 er engler.

Det er også en uttalelse I Job kapittel 38 der en setning som ligner på Det vi ser I Job 1 og 2 og Genesis 6, brukes. Der i Job 38, Gud svarer Job og sier at ved skapelsen av verden, «guds sønner» «ropte av glede.»Gud setter Disse» guds sønner «parallelt med» morgenstjerner » som «sang sammen» under skapelsen.

så det er våre fem referanser til «guds sønner» I Skriften – Genesis 6 (to ganger), Job 1, Job 2 og Job 38. De er tilsynelatende englevesener.

Og vi får mer grunn til å tro at Disse guds sønner er engleaktige fordi Satan er der med dem. Selv Om Satan er en fallen engel, er Han fortsatt en engel.

Og Så, akkurat Som resten av englene tilsynelatende ville rapportere for plikt Til Herren, så Ville Også Satan.

Satan

og husk at ordet «Satan» betyr noe på hebraisk. Det betyr » motstander.»Og det ordet brukes andre Steder I Skriften for å bety at svært ting.

herrens engel var En» satan » For Bileam den falske profet da Han gikk for å forsøke å forbanne Israel På Balaks anmodning I Numbers 22.

Da David hoppet av Til Filisterne, var hærførerne bekymret for At David ville bli en «satan» for Dem i slaget i 1Sa 29.

i 1kg 11 hører vi om tre separate «sataner» Som Gud reiste Opp for å utfordre Salomo på Grunn av hans avgudsdyrkelse mot slutten av sitt liv.

men 16 av de 28 ganger som satan vises i Det Gamle Testamente, refererer Det til «Satan». Faktisk, på hebraisk, artikkelen er festet til forsiden av ordet. Som han er motstanderen-Den ultimate motstander Av Gud og hans folk.

I Sakarias bok alene Er Satan nevnt 4 ganger.

så begrepet satan i Det Gamle Testamente kan referere til en fiende eller motstander generelt – spesielt når det ikke har artikkelen på hebraisk. Men 16 ganger refererer Det Til Djevelen-Slangen Fra Gammel Tid.

og så er faktisk 33 ganger det ordet oversatt fra hebraisk til gresk i Det Nye Testamente som satanas og det refererer alltid til denne personlige djevelen som motsetter Seg Guds verk og hans folk.

Guds Spørsmål Til Satan #1

Og Herren har et spørsmål til denne motstanderen av hans i vers 2.

2:2 OG HERREN sa Til Satan:

?

og igjen kan Vi minne Oss selv Om At Gud vet svaret på dette spørsmålet. Han ber ikke om å få informasjon.

Noen har sagt At Guds spørsmål ofte er didaktiske. De lærer muligheter. De er ledende spørsmål.

Tenk På At Gud spurte Adam hvor Han var etter at han hadde spist den forbudte frukten og gjemte Seg For Gud. Visste Gud hvor Adam var? Ja. Hvorfor spurte Han Adam hvor Han var da? For Å få Svar Fra Adam.

eller tenk På At Gud spør Kain hvor hans bror Abel var. Gud visste svaret – men Han ville At Kain skulle bli møtt med det forferdelige faktum av det han gjorde.

eller tenk På At Gud spurte Profeten Jonas om Han hadde rett til å være sint på planten Som Gud drepte som tidligere ga den motvillige profeten skygge.

og spørsmålene fortsetter og fortsetter. Gud stiller ofte spørsmål – ikke fordi han ikke vet svaret – men fordi han vil at personen han ber om å vurdere svaret og konsekvensene av det svaret.

Så Også Med Satan – Gud vil At Satan skal vurdere hvordan han skal svare på spørsmålet om hvor han har vært.

Satans Svar På Gud #1

Og Satan har et svar. Og det er nøyaktig samme svar som Han ga Gud i kapittel 1.

Og Satan svarte HERREN og sa:

Fra jorden og fra å vandre på den.

Satans svar foreslår ikke aimlessness. Som om han bare vandrer rundt på jorden.

Nei, det antyder målrettet speiding-ut av stedet. Han har vært over hele jorden.

og hans hensikter er ikke nøytrale eller uskyldige i det hele tatt. Han går rundt som en brølende løve. Og denne løven leter etter byttedyr. Han søker å sluke folk-som det var –

Han søker å friste folk til å være ulydige Mot Herren. Å gjøre sine egne ting og helt se Bort Fra Herren – akkurat som han gjør.

Guds Spørsmål Til Satan #2

Og Så bruker Gud sitt rettede spørsmål til å lede Satan til å innse dette – at I hele jorden – At Satan så elsker å streife rundt og prøve å få folk til å falle – det er en mann som han sikkert har lagt merke til som å være forskjellig fra resten.

2:3 OG HERREN sa Til Satan:3017 5417 har du aktet På Min tjener Job, at det ikke er nogen på jorden som Han, en rettskaffen mann, en som frykter Gud og det onde?

Og vi hørte alt dette sagt Om Job Av Herren tilbake i kapittel 1. Satan hadde lagt Merke Til dette da han gikk omkring på jorden. Det er Ingen Som Job i hele den jorden Som Dessverre Satan har tilgang til å streife rundt i.

Satan selv vendte Seg bort fra Herren for lenge siden, og han søker å bringe andre med seg og få dem til å følge hans opprørske veier. Og Likevel kunne Ikke Satan få fotfeste i Jobs liv.

og dette var tilfellet til tross for det som skjedde sist i kapittel 1. Satan insinuerte At Job ville slutte å tilbe Gud og bli Akkurat Som Satan i utgangspunktet hvis Gud holdt Tilbake Og tok materiell velsignelse Fra Job.

Så tok Gud Og Satan – i en mystisk kombinasjon – gjennom naturkatastrofer og menneskelige agenter – Fra Job sine sauer, okser, esler, kameler og barn. Alt på en dag.

Og Vi så Hvordan Job reagerte på disse ulykkene i sitt liv. Men Her er Gud verifisere hva vi allerede har sett i kapittel 1. Satan tok feil. Job tilber Fortsatt Gud – og han gjør Det for ingenting. Og han gjør det selv Når Guds veier ikke gir mening For Job.

og likevel holder han fast ved sin uskyld, du meg mot ham, til ham uten grunn.

og legg merke til det guddommelige ansvaret bak lidelsene til gudfryktige mennesker. Satan spiller en stor rolle i Jobs lidelse. Og Likevel taler Gud om Å bli beveget mot Job. Gud taler om At Han ødelegger Job.

det er flere nivåer av ansvar her. For eksempel, i kapittel 1, Tok Sabeerne og Kaldeerne Virkelig Jobs husdyr. De var ansvarlige for disse handlingene. Men hvem ble de flyttet av for å gjøre dette? Satan. Men hvem ga Satan lov til å gjøre Dette? Bukken stopper Med Gud. Gud kunne ha sagt » nei.»Han godkjente angrepet.

«ilden Fra Gud» og vinden fra desserten spilte også sin rolle I Jobs ruin. Jeg antar At Satan hadde myndighet over disse tingene også. Og Likevel, til slutt, autoriserte Gud Satan til å bruke disse elementene til å ødelegge Job.

men hvem bærer det endelige ansvaret for Lidelsene Til Den gudfryktige Job – som han innrømmer her i vers 3? Det Er Herren.

Satans Svar På Gud # 2

Vel, Satan er ikke fornøyd med At Job virkelig tilber Gud for ingenting. Sikkert, Job må fortsatt ha noen ulterior motiv. Ja-Satan er helt sikker på At Han kan forklare Jobs mangel på å forbanne Gud for hans ulykker!

2:4 Og Satan svarte HERREN og sa: 3017 5417 hud for hud 2338 – alt det et menneske har, vil han gi for sitt liv.

2: 5 men rekk nu ut din hånd,
og hans ben og hans kjøtt,

og han skal forbanne dig like op i ditt åsyn.

Og Så Var Satans første forklaring på Jobs tilbedelse Av Gud tilbake i kapittel 1 At Gud ga ham alle disse eiendelene-og så hvem ville ikke tilbe Herren for å gi så mange gode ting til en person – Men hvis du tar ting bort, så personen vil slå På Herren.

(For mer informasjon Om Satans uttalelse «hud for hud» se Vår Hud For Hud Jobb artikkel.)

Så herren tillot Satan å ta Alle Jobs jordiske ting. Og Job tilbad fortsatt.

Nå peker Satan på Hva Herren ikke tillot Ham å røre ved forrige gang – Jobs egen kropp.

du har kanskje hørt ideen fra noen andre – eller til og med tenkt det selv-at hvis du har helsen din, har du alt.

vel, Det Er Satans ide. Det er en ting å ha ting tatt fra deg. Men helse? Nå, det er noe som folk vil gjerne gi alt for å opprettholde. Og når vår helse er tatt fra Oss, kan vi bli ekstremt bitter mot Herren.

Det er Som Om Satan kunne ta ut en imaginær balanse og veie helse på den ene skalaen og «alt som en mann har» – sauer, okser – kameler,esel – barn-og helsen vil tippe skalaene bestemt.

Og Så Har Satan faktisk to påstander. Først vil en person gi noe for å holde livet sitt. Og For Det andre, Hvis Gud tar helsen din, vil du slutte å tilbe ham.

Du kan være enig Med Satans første påstand. Jeg tror det generelt er sant at de fleste vil gi omtrent alt for å opprettholde sin helse og for å redde livet. Det er en grunn til At usas helsevesenet er blomstrende. Det er ikke nødvendigvis noe galt med det faktum – Det er bare en indikasjon På At Det Satan sier om folk som prøver å opprettholde sitt liv og helse, er generelt sant.

og jeg tror dessverre at generelt Satans andre påstand er sant. Når Gud tillater folk å gjennomgå prøvelser med sin helse – deres engasjement for ham er ofte anstrengt – og mange ganger kan bare vike.

Guds Svar På Satan #3

Men Herren er faktisk ikke bekymret for At Det skjer Med Job. Så, vers 6.

KJV Job 2:6 OG HERREN sa Til Satan:

Se, han er i hans liv.

Så Gir Gud Job Over Til Satan for å ødelegge hans kjød. Og Han har lov til å ødelegge Jobs kjøtt bare til Det punktet Hvor Job fortsatt lever.

Satans Aktiviteter #2

Og Så, Med Guds fullmakt, Går Satan og plager Jobs kropp.

KJV Job 2:7 ¶ så gikk Satan ut fra herrens nærhet,

Og Job med fra fotsålen til .

Så Utvikler Job disse kokene – en slags smertefull hudtilstand. Og det er over hele kroppen hans.

Jobs Svar #2

Og her Er Jobbrespons på den nye lidelsen i livet hans.

2:8 og han tok ham med seg for å skrape av seg selv;

og han satte seg blant asken.

uttalelsen om potteskår er uskyldig-klingende nok. Men når du tenker på det, er det ganske forferdelig.

Hvorfor klorte Job ikke bare seg selv med neglene sine? Vel-så ubehagelig som det høres ut – det jeg forstår er at disse koker – Denne hudtilstanden Til Jobb – ville ose pus. Pus var trolig smittsom Og Så Job prøvde å både lindre hans hud smerte og holde den smittsomme pus fra å spre seg til andre deler av huden hans.

bildet er ynkelig. Og Det blir verre – Fordi Job sitter blant asken.

Dette ville ha vært vår ekvivalent med byens dump. Det er der søppel ble brakt og brent. Dermed asken – fra utbrent søppel.

Kones Svar

Så Jobs fysiske situasjon er så ille som det kan bli. Legg til at vår minne om alt som han mistet i kapittel 1.

vel, hva annet kan gå galt i denne mannens liv? Dette. Vi vet At Job hadde ti barn. Og selvfølgelig, for en mann å ha barn, trenger han en … kone. Vi har ikke hørt noe om Jobs kone ennå. Og det var nok best på den måten, men hun bestemmer seg for å tale i vers 9.

2:9 ¶ da sa hans hustru til ham: 3017 5417 Er du ennu din ulastelighet?

forbann Gud og dø.

forresten, en ting Vi kan lære Av Jobs kone her, er at lidelsen til en gift person ofte kan være like vanskelig – noen ganger enda vanskeligere – på ektefellen som det er på lidelsen selv.

gud gjorde ekteskapet til en forening mellom en mann og en kvinne. Mannen som elsker sin egen kone, elsker seg selv. De to skal bli ett kjød.

mitt poeng er at et ektepar virkelig er så forent at når man lider, lider den andre. Gud gjorde det slik.

og likevel – med alt dette sagt-denne uttalelsen Av Jobs kone er sjokkerende. Denne kvinnen-som uten tvil hadde vært en gudfryktig kone og mor i år eller tiår er bare kommer unhinged.

og hun frister Job med Nettopp Det Satan håper På – at Han vil forbanne Gud som et resultat Av At Gud tar Jobs ting og Nå Jobs helse fra ham. Hun oppfordrer Ham til å gjøre Akkurat det Job hadde håpet Av hele sitt hjerte at hans barn ikke ville gjøre.

Hun tar feil. Hun burde ikke si Dette til Job. En mann eller kvinne som lider trenger ikke mer grunn til å forlate Herren. Og Job kommer til å fortelle henne så mye i vers 10.

2:10 men han sa til henne:3017 5417 du taler som en av kvinnene.

Hva? skal vi motta godt ved Guds hånd,
og skal vi ikke motta ?

Nå Sier Job ikke At hans kone er tåpelig. Det er heller ikke den dårskapen som snakker om dumhet. Det taler om ugudelighet-til og med avgudsdyrkelse. Og Job sier At Jobs kone snakker som en av de dumme kvinnene. Hun snakker som dem. Hun har historisk sett ikke vært en. Men hun er nå vedta sin holdning og verdier som følge av hans lidelse.

Og Job taler sannheten. Han anerkjenner Guds rett til å gi både gode ting og ting fra vårt perspektiv som ikke er gode. De er «onde» i den forstand.

og jeg vet ikke om deg, men Jeg tror At Jobs svar er veldig prisverdig.

Han har ingenting. Hans helse er ødelagt. Hans kone frister ham nå og står ikke sterk med ham. Han bor i byen dump med en forferdelig og smittsom hudtilstand. Hans barn er alle døde. Buskapen hans er borte.

og likevel lærer han sin kone å tenke midt i lidelsen. Han fortsetter å tilbe Herren. Han tilber Herren for ingenting. Å stole På guds visdom-selv når han ikke kan forstå Guds veier.

Evaluering Av Jobs Svar

og vi vet at Det er den riktige måten å tenke På Jobs svar så langt på grunn av den siste setningen i vers 10.

I alt dette Gjorde Ikke Job synd .

Jobs Tre Venner

og akkurat Når Det virker Som Om Job er helt alene i denne verden, har Han tre besøkende kommet for å se ham i vers 11.

2:11 ¶ Da Jobs tre venner hørte om alt dette som var kommet over Ham, kom De hver fra sitt ;

Elifas Fra Teman, og
Bildad Fra Suah, og
Sofar Fra Na ‘ Amat:

for de hadde avtalt sammen å komme
til ham og
til ham.

Flere ting å merke seg her.

Først vet vi egentlig ikke to av de tre stedene som er nevnt her. Teman var et sted i nærheten av det gamle Edom-som var sørøst For Israel. Men de to andre stedene er liksom ukjent. Heldigvis, å vite disse stedene er ikke i det hele tatt viktig for studiet av denne boken.

For Det Andre tror Jeg At Når Jobs venner kommer til tankene, antar vi at deres motiv var å komme Og plage Job. Men det er ikke tilfelle i det hele tatt. Se tilbake på hvorfor De kom Til Jobb. De hørte om hans lidelse, og de kom med den uttrykkelige hensikt å sørge Med Og trøste Job.

Nå vil De ende opp med Å bli en stor kilde Til agitasjon For Job, men disse mennene kom med en snill og kjærlig hensikt.

hvis vi leser denne boken med nye øyne-som om vi aldri hadde lest dette før-blir vi oppmuntret ved ankomsten av disse kjære folkene. Disse fantastiske venner kommer til Å hjelpe Job. Jobs kone var ikke mye hjelp til dårlig Jobb. Men disse vennene burde virkelig ha en effektiv tjeneste med denne gudfryktige rettferdige mannen.

Men det er en ting å planlegge å besøke og gi råd til noen som lider. Det er noe helt annet å faktisk effektivt trøste og sørge med noen som lider-spesielt når hans lidelse er så alvorlig og så ulikt det du har opplevd.

Og det er det disse tre vennene står overfor i vers 12.

2:12 og når de, og ham ikke,

de sin røst og gråt;

og de hver sin ,

og støv deres hoder mot himmelen.

En Del av de ytre tegn på sorg som disse vennene viser var uten tvil planlagt. Men teksten indikerer også at Omfanget Av Jobs lidelse var sjokkerende for Dem – noe utover det de hadde forventet. De kjente ham ikke igjen. Det var så ille hans fysiske lidelse hadde vært.

så begynner vennene å sørge Med Job i vers 13.

2:13 og de satte sig hos ham på jorden i syv dager og syv netter,

ingen talte et ord til ham:

for de så at hans var overmåte stor.

og det er vanskelig å si om de gjorde det rette eller ikke her. Burde de ha talt? Var det riktig for dem å være stille?

jeg pleier å tro at det de gjør her ER OK. Jeg besøkte min venn som eldste og yngste barn døde i en bilulykke om en måned siden – som var ca 1 måned etter ulykken. Og han holdt verbalt arbeider gjennom hendelsene i ulykken i detalj. Og jeg var klar over min totale manglende evne til å si noe som ville hjelpe denne mannen. Kanskje noen andre kunne ha hatt noen ord for å trøste ham – men disse situasjonene er ikke enkle.

og så har jeg en tendens til å tro at vennene var fine å være stille Med Job. Jeg tror det var en del av deres sorg med ham.

og egentlig tror jeg at vi kan se senere i neste kapittel og utover at alle disse menneskene kunne ha vært bedre hvis de alle hadde vært stille for hele boken. Men Da-Selvfølgelig ville Jobs bok være omtrent 5 kapitler i stedet for 42, Og Gud kaster ikke bort ord, og så kan Vi være takknemlige for overflod av ord Som Gud pustet ut i Denne inspirerte Boken Av Skriften. Vi kan være sikre på at vi gjennom disse ordene vil motta lære, irettesettelse, rettelse og undervisning i rettferdighet.

Og hvor Disse Fire – Job og hans venner-alle vil gå galt-uansett hvor de går galt i boken-er når de ikke stoler På Guds visdom når de ikke forstår hans veier.

så avslutter vi kapittel 2 i denne boken Med Job som fortsatt stoler På Guds visdom. Vennene sannsynligvis ikke gjør det selv fra begynnelsen. Men en ting er klart. Ingen av disse menneskene forstår Guds veier.

Og Vi ser Job uttrykke det faktum som starter i kapittel 3 neste gang.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.