Johannes Cassian

En Gang Rundt 380 utvandret Johannes Cassian fra Romania til Betlehem hvor Han omfavnet klosterlivet. Etter 385 vandret han Den Egyptiske ørkenen, hjertet av østlig monastikk. Han besøkte abbeder på klostre og eremitter i hulene, absorberende deres lære Om Det Kristne liv.

året 400 fant ham på staben Til St. John Chrysostom I Konstantinopel. Da Krysostomos ble urettferdig avsatt og forvist, Var Cassian blant sine forsvarere som reiste Til Roma for å be om sin sak for paven. På den tiden ble han ordinert til prest.

John Cassian kom aldri Tilbake Til Øst. I 415 grunnla Han to klostre I Marseille, et for menn og et for kvinner. For å instruere sine munker og nonner skrev Cassian to viktige bøker. Instituttene beskrev det østlige mønsteret av klosterlivet og dydene som kreves av munker. Konferansene presenterte visdommen Til Den Egyptiske ørkenen i form av diskurser av berømte abbeder. I følgende eksempel hører vi «Abbed Isaac» på praksisen Med guds nærvær:

«For å holde Guds tanke alltid i tankene dine må du klamre deg helt til denne formelen for fromhet:’ Kom til min hjelp, Gud. Herre, skynd deg til min redning ‘ (Se Salme 70:2). «Med god grunn har dette verset blitt valgt fra Hele Skriften som en enhet. Den bærer alle følelsene som menneskets natur kan oppleve. Den kan tilpasses enhver tilstand og brukes mot enhver fristelse. Det bærer et rop Til Gud i møte med enhver fare. Det bekjenner piously ydmykhet. Det formidler vår følelse av skrøpelighet, vår forsikring om å bli hørt, vår tillit til hjelp som alltid og overalt er til stede. Noen som alltid ringer til sin beskytter, er veldig sikker på hans nærhet. Dette korte verset er en ukuelig vegg for alle de som sliter mot angrep av demoner. Uansett avsky, kval, eller tungsinn i våre tanker, det holder oss fra fortvilet av vår frelse siden det åpenbarer for oss En som vi kaller, Den som ser våre kamper og som er aldri langt fra dem som ber til ham. Hvis ting går bra for oss i ånd, er dette verset en advarsel. Vi må ikke bli oppblåst på å være i en god stand som vi ikke kan beholde uten guds beskyttelse for hvis kontinuerlig og rask hjelp det ber. Dette lille verset, sier jeg, viser seg å være nødvendig og nyttig for hver enkelt av oss under alle omstendigheter.»

Cassians Institutter og Konferanser tolket Egyptisk klosterliv for den vestlige kirke. Benedikt foreslo at munker leste Cassian andre bare Til Bibelen, Og Augustin og Gregor den Store anbefalte også hans verk. Gjennom sin innflytelse formet Cassian praksisen med klostervesenet I Vest gjennom Middelalderen og til og med inn i nåtiden.

den østlige kirken anerkjenner Cassian som en helgen. Men den vestlige kirken kanoniserte ham ikke, sannsynligvis fordi han ble ansett som den ledende talsmannen for En lære kalt Semi-Pelagianismen. I en strid om frelsen utfordret Han Augustins syn På forutbestemmelse og minimerte nådens rolle i De Første trinnene I Det Kristne liv. Men historikere sier nå At Cassian hadde vedtatt en» anti-Augustine » posisjon snarere enn en kjettersk en. Helgenen døde I Marseille rundt 433.

i Dag kan ikke legfolk praktisere guds nærvær med den konstans Som Cassian krevde. Men vi kan ofte minne Oss Selv Om Guds nærhet og trekke på hans nåde ved å be «Kom til min hjelp, O Gud. Herre, skynd deg til min redning.»

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.