Kjøkken Creek Falls

Folk har en tendens til å bli ganske begeistret for fossefall, spesielt I San Diego hvor ferskvann i noen form er ganske sjelden. Kitchen Creek Falls er ikke det største eller mest imponerende settet med fall du noensinne vil se, men dette er fortsatt en morsom liten tur. Det er ikke så opptatt som noen av de større fallene i området (Som Cedar Creek eller Three Sisters), og hvis du går ut tidlig, er det en anstendig sjanse for at du kan ha litt tid til deg selv for å nyte stillheten i bekken. Som de fleste fosser I San Diego, timing er alt. Du vil gå i løpet av den våte sesongen for å sikre litt rennende vann.

vi dro ut tidlig på en kjølig Marsmorgen. Tåke innhyllet motorveien da vi kjørte ut, og vi lurte på om vi hadde tatt med nok lag. Vi forventet også å møte NOEN PCT-vandrere på stien siden de fleste av dem satte seg fra grensen I Mars og April. DENNE delen av PCT var omtrent to til tre dager i for de fleste av dem.

vi fant parkeringsplassen uten problemer og postet Vårt Eventyrpass. TAKKET VÆRE Us Forest Service ‘ s nettsted, kunne vi faktisk være sikre på at det var nødvendig. Rett over veien fra vår parkeringsplass var et stort eiketre. Da vi nærmet, vi oppdaget avslørende PCT trail blaze festet til bagasjerommet og visste at vi var på rett sted. Vi krysset en liten grøft og fant stien kjører parallelt med kjørebanen. Til venstre setter vi av.

stien snudde seg raskt bort fra veien og vi var alene på stien. Solen var hardt arbeid brenner gjennom den tykke skydekke og vi visste at vi ville være shedding lag før lenge.

vi kunne høre trafikken på I-8 da vi nærmet oss. Like under vollen, kjettinggjerde dukket opp og guidet oss mot en undergang til venstre.

vi passerte gjennom en metallrørport, lukket den forsiktig bak oss, selv om det ikke var noen indikasjon på hva vi holdt inn (eller ut).

stien snudde igjen, og gjorde veien under De massive tvillingbroene I Interstate 8 over oss. Vi kunne høre biler passerer overhead, men støyen var litt fjernt og dempet, og legger til den surrealistiske følelsen av tåkete tidlig morgen.

Til venstre løp Kitchen Creek, full av overgrodd pensel og trær, men ikke vann i denne delen. På den øvre bredden ikke langt fra stien så vi en stor haug med stablet pinner: en tre rotte hule.

da stien kom opp fra undergangen, begynte stien en mild stigning gjennom noen eiketrær.

stien flatet ut når vi var omtrent selv med tretoppene. I det fjerne begynte de høye Laguna-Fjellene å dukke opp fra skyene.

På .45 mile vi passerte gjennom en annen gate.

vi forlot snart lyden av I-8 bak som stien sår rundt åssiden. Tall pensel på hver side av stien inkludert vanlig blanding av chaparral og salvie skrubb. Noen nydelige strekninger av ruvende manzanita gitt litt skygge.

Rundt .9 miles stien sving til venstre. Vi hadde gått forsiktig oppoverbakke allerede, men her ble karakteren litt mer uttalt.

Vi fant noen vill søt ert blomster i blomst.

da vi fortsatte å vind rundt fjellsiden, kom I-8-broen vi hadde passert under til syne.

da vi fortsatte opp en annen bakke, hørte vi litt sang og den intermitterende bjeffingen av en hund foran oss. Fra toppen av en stor stein på stien, en liten furry hund ansikt kikket ned på oss. På den andre siden av fjellet møtte vi vår første PCT thru-hiker av dagen: Michael, Og hans furry følgesvenn Gepetto.

De hadde funnet et av de få områdene langs stien bred nok til å støtte en liten campingplass, og syntes å være klar til å bryte leiren og begynne dagen. Vi stoppet og snakket i noen minutter, Og Michaels rene glede over å være på dette eventyret var smittsom. (Seriøst, sjekk ut den fyrens smil!) Han fortalte oss «Vi skal bare ta vår tid og gå så langt vi kan. Vi har ingen faste reiseruter eller planer.»Jeg tenkte på mine umiddelbare post-hike planer om å gå hjem og forberede seg på en annen arbeidsuke og kunne ikke hjelpe, men føler meg misunnelig.

vi ønsket våre nye venner lykke til på reisen og fortsatte på vei. Nå hadde skyene for det meste forsvunnet fra rundt oss. I vest var de fortsatt avtagende.

stien smalere litt som vi fortsatte, og gir en uhemmet utsikt over drop off til venstre. Bakken var ganske fast her skjønt, så med mindre du er redd for høyder, er det en enkel trek.

Til Slutt, litt utover 2.1 mile mark vi fant turn-off vi var ute etter. Like utenfor EN PCT-markør som stien boyd kraftig til hoyre, spionerte vi en smal brukssti til venstre. Vi forlot PCT og ledet inn i børsten langs use trail.

stien var smal og overgrodd i flekker, men lett merkbar. Vi var på vei nordover mot canyon hvor Kitchen Creek rant.

Vi kom til kanten av juvet og var i stand til å se ned til bekken nedenfor. Mens det ikke var akkurat rasende, var det tydelig noe vann som strømmer. Vi fortsatte nedoverbakke til høyre da stien gikk litt bratt ned.

det var et par forskjellige ruter som syntes å føre ned til bekken. Vi tok den første, og det som senere syntes å være den sketchiest, banen ned. Vi klarte å unngå skade og til slutt nådde bekken sengen. En regnbue av fargerike steiner omringet oss, forsterket av den forfriskende strømmen av kaldt vann som strømmet over den skinnende granitten.

fossen var like oppstrøms der vi hadde steget ned. Mens vannstanden var ganske lav, var det fortsatt noen steder der vann kaskade ned steinene i et lite basseng nedenfor. Vi var glade for å ha funnet noe vann i det hele tatt.

vi legger ned utstyret vårt og setter oss i gang med å utforske området. Den vannpolerte steinen var ekstremt glatt, og jeg fant ut at å ta av meg skoene og sokkene og gå barfot ga mye bedre trekkraft. For å gjøre det mer moro var det en håndfull piggete pære kaktus langs kanten av bekken også, venter på mine ubeskyttede føtter.

Vi tok oss tid til å vandre over steinene, unngå kaktus og ta bilder.

det var en vakker dag og lyden av rennende vann gjorde for en fredelig og avslappende pusterom. Etter hvert, vi sette våre sko tilbake på og gikk ut veien vi hadde kommet.

Se hele fotogalleriet

Veibeskrivelse:
Ta i-8 øst til Buckman Springs Road exit. Ta til høyre inn Buckman Springs Road, deretter ta til venstre Inn På Old Highway 80. Fortsett ca 2 miles til en umerket parkeringsplass på høyre side, kort tid før Boulder Oaks Campround. kart