Kommentarer Til Jeremia 31:27-34

løftet om en «ny pakt» i dette avsnittet kan fremkalle De Kristne skrifter, historier og løfter for mange lesere.

men i sin opprinnelige sammenheng betydde disse ordene løftet om en trofast Gud til et ødelagt folk for restaurering, kanskje til og med i deres levetid.

Jeremia levde gjennom ødeleggelsen av sin sivilisasjon da Babylonerne invaderte Juda, angrep Jerusalem, og reduserte tempelet til ruiner, eksil, eller drepe kongefamilien, prester, profeter, og flertallet av befolkningen. Det resulterende kaoset kan være utenkelig for lesere som ikke har levd gjennom krig og dens etterspill i sitt eget land. Her i Usa, de som overlevde angrepet På Pearl Harbor eller angrepene På World Trade Center vil ha opplevd noe Av Hva innbyggerne I Juda så og følte. MEN I verken tilfelle falt DEN AMERIKANSKE regjeringen – Eller Til Og Med De I Hawaii eller New York–. Faktisk, i begge tilfeller statlige, religiøse, og sosiale organisasjoner reagerte umiddelbart demonstrere bevaring Av Amerikanske institusjonelle liv.

I Juda i 586 f. KR. ville ødelagte familier ha blitt herjet av sorg og tap; de etterlatte ville ha måttet rykke ut for å finne overlevende slektninger og et sted å sove om deres hjem hadde blitt ødelagt. Produsere og mat dyr ble enten ødelagt eller tatt. Hvert objekt av verdi ble plyndret. Alle med myndighet eller ferdigheter til å bidra til å gjenoppbygge samfunnet var døde eller borte.

Og for de som spurte » Hvorfor?»Det var ordene Til Jeremia (26: 18) Og Mika (3: 12) som han siterte, forutsi brannen: Gud ville ødelegge Juda og Jerusalem for deres synd, spesielt urettferdighetene til deres tjenestemenn. Nå Var sions ødeleggelsesdag kommet over dem. De måtte bare se nordover for å se restene av det falne Nordlige Monarkiet som aldri hadde steget fra sitt nederlag og ødeleggelse I Hendene På Assyrerne. Sikkert alt håp var tapt.

Men Gud hadde ikke forlatt folket. Gud talte Til Og Gjennom Jeremia. Den Samme Gud som plantet edens hage og skapte menneskeheten fra sin jord vil plante Juda. Gud vil plante, pleie og pleie menneske – og dyreliv blant asken Av Juda, Jerusalem og templet.

Kanskje viktigst, i 31:29, gud lover å slutte å holde påfølgende generasjoner ansvarlig for overtredelser av tidligere: «i de dager skal de ikke lenger si:’ foreldrene har spist sure druer, og barnas tenner er satt på kant.»I stedet, ifølge vers 30,» skal alle dø for sine egne synder ;tennene til hver som spiser sure druer, skal bli satt på kant.»Ettergivelsen av tidligere generasjoners synd gir de overlevende og deres etterkommere en mulighet til å starte livet på Nytt med Gud mens De gjenoppbygger sine hjem og sin nasjon. Dette løftet var så viktig At Gud også sendte det til Esekiel, forvist I Babylon (Esekiel 18: 2-4).

Denne nye begynnelsen vil være på et tidspunkt som ikke er spesifisert – «dagene kommer sikkert» – ledsaget av en ny pakt. Gud vil bokstavelig talt gravere denne nye pakt på folks hjerter, i stedet for på tabletter som kan gå tapt, stjålet eller ødelagt. Selvfølgelig kan hjerter bli brutt og Gud henspiller På Guds egen hjertesorg med tidligere generasjoner Av Israelitter i vers 32-34.

språket er ømt ,» jeg tok dem i hånden «og» jeg giftet meg med dem » i vers 32. (Sistnevnte setning er oversatt «jeg var deres ektemann» I NRSV. Gud er villig til å begynne på nytt med Dem og gjøre Det lettere For Guds folk å holde pakten; Denne gangen vil Gud gravere Toraen («åpenbaring»,» undervisning «og » lov») i deres hjerter (vers 33). DE trenger ikke å bli fortalt (eller lært) å (bli) kjent MED HERREN; for kunnskapen OM HERREN skal bli innplantet i dem.

den dominerende Kristne eksegese av dette avsnittet hevder at den «nye pakt» er både en annen, annen pakt og er Enten det nye Testamentes pakt eller dens budskap (eller begge deler). Passasjen angir imidlertid ikke at dette vil være en annen pakt når det gjelder innhold, men heller når det gjelder aksept og troskap. Referansene Til Utvandringen i vers 32 foreslå pakten på spill Er Sinai pakt-faktisk De Kristne skrifter bekrefter Sinai Pakt, inkludert og spesielt De Ti Bud.

Tro på Det Nye Testamente som en vedvarende skriftens åpenbaring krever ikke en ugyldiggjøring av tidligere pakter. Det som vil bli nytt med denne pakten er dens internalisering. Gud vil skrive det på hjertene til folk fordi tilsynelatende, selv med de beste lærere, predikanter, profeter og prester, folk var ikke å lære lærdom av pakten. Derfor klarte de ikke å holde det. Denne nye pakt vil ikke kreve noe arbeid fra folkets side for å motta og adoptere. Det vil bli inngravert i deres hjerter.

passasjen slutter Med en forpliktelse Fra Gud om å glemme sin synd for all tid. Disse ordene lovet desperat trengte håp til de overlevende av invasjonen. Skapelsens Gud ville gjenskape dem. Exodus Gud ville omfavne dem igjen. Den barmhjertige, ømt kjærlige Gud ville tilgi all sin synd og frigjøre dem fra sine forfedres synder. Synden som førte Gud til å overgi Juda og Jerusalem Til Babylonerne, ville bli tilgitt.

Jeremias ord ble nedtegnet og husket, bevart og regnet som skriften. De har kommet ned gjennom tiden til Oss som levende ord Fra Gud, delvis fordi de næret sultne sjeler på deres mest desperate time. Denne ukens Brev (2 Timoteus 3:14-4:5) bekrefter produksjonen av skriften – med henvisning til de hebraiske, greske og Arameiske tekstene i «Gamle Testamentet», det eneste testamentet på den tiden – som et tegn På Guds trofasthet i og til verden.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.