Kommentarer Til Jesaja 55:1-9

Kapittel 55 fungerer som konklusjonen Til Den Delen Av Jesaja ofte kalt » Deutero-Jesaja «(kapitlene 40-55).

dette kapitlet må leses, forstås og vurderes i lys av det vakre, poetiske språket som er karakteristisk for hele denne seksjonen. Innenfor denne samlingen blir nasjonene satt til prøve (kapittel 41), avguder blir spottet (kapittel 46), og tjeneren blir kalt frem. Men alt dette må bli hørt i lys av kapittel 40 og kunngjøringen av en ny utvandring tilbake Til Jerusalem hvor «herrens herlighet skal bli åpenbart, og alle mennesker skal se det sammen» (40:5). Kapittel 55 vender tilbake til temaet for en ny utvandring, men med nye temaer artikulert.

i vers 1-3a bruker forfatteren tolv imperativer — som ber, kaller og oppfordrer de troende til å gjenkjenne dette øyeblikkets fylde og guds fylde. I den antikke verden, da en ny konge ville overta tronen, ville han ofte utstede et miš edikt, og erklære en utgivelse fra all gjeld. Som en del av denne edikt, kongen ville også kalle for en stor bankett som skal nytes av folk i dette riket. Begge hendelsene, ediktet og banketten, signaliserte en ny dag under en ny konge. Åpningslinjene i kapittel 55 minner høreren om en slik bankett og enda viktigere, signaleringen av en ny dag.

Vers 1 kaller folket til vannene. Ingen tvil, referansen til «vann» er ment å henspille På Vannet I Jerusalem, fructifying vannet I Sion, nevnt i andre bibelske tekster (jfr. Esekiel 47: 1-12; Joel 3: 18; Sakarja 14: 1-11). Betydningen av disse versene er ikke i det som serveres på dette store bankett (vin, melk, brød og rik mat), men det faktum At Det Er levering Av Yahweh for tørste mennesker (jfr. Salme 42).

refererer disse versene til materiell bestemmelse eller åndelig bestemmelse? Svaret ser ut til å være » ja.»Tidligere I Jesaja (8:7; 12:15), Israels glede sies å være å spise og drikke for Herren-basking I guds fylde. Åpenbart har de to første versene en metaforisk kraft, men på noen måter fungerer metaforen som en dobbel entendre, og minner dem om gleden av å spise og drikke i Guds nærvær.

kallet for Dem å «lytte» Til Yahweh i vers 2b antyder at mer enn bare materiell bestemmelse er i sikte. Folket skal lytte til Hva Yahweh er i ferd med å si, noe som tyder på At Yahwehs ord virkelig er livets «ting». Et slikt poeng er gjort enda klarere i 3a: «Hør, Slik at du kan leve.»For et folk som hadde drukket dypt fra vannet av deportasjon, eksil og fremmedgjøring, signaliserte denne invitasjonen til å vende tilbake til sions vann en ny dag.

HERRENS ord er kunngjort til folket i vers 3b-5. I kapitlene 40-54, David Eller Davidic linjen er ikke i sikte; hovedvekten er på fremtiden restaurering Av Guds folk. I vers 3b, derimot, forfatteren påkaller Navnet David, og selv den evige pakt inngått Med David, men i stedet for å annonsere en kommende konge ut Av linjen Av David, forfatteren gjør et radikalt trekk. Den evige pakt med David (2 Samuel 7) er nå overført til folket. Paktens krav antatt Av Herren i 2 Samuel ikke bli en relikvie fra antikken, men de blir nylig aktivert i livene til den generasjonen. Akkurat Som David hadde vært et vitne, leder og kommandant for folkene, så skal også Denne nye generasjonen av tjenere (54:17) være. Disse tjenerne vil arbeide Sammen Med Herren for å skape en verden som er riktig ordnet-en verden som vi uttrykkelig har sett for oss senere i kapittel 65.

Vers 6-7 kaller folket til omvendelse. Et slikt kall kan virke merkelig plassert i dette kapitlet, men det signaliserer Igjen guds åpenhet for hans folks fremtid. I vers 3b-5 har Herren kunngjort planen for sitt folk; vers 6-7 står som en åpen invitasjon til de som ønsker å delta. For den ugudelige og den urettferdige er det håp. Hvis de vender tilbake til ham, tilgir han fritt. De vil også bli inkludert i Dette arbeidet Av Gud.

guds uttalelser gitt i vers 8-9 uten tvil forutse spørsmål som kan følge av ordet Fra Herren. Hva skjedde Med davids linje og løftene til dem? Hvordan Kan davids pakt bli gitt til tjenerne? Hvordan kan Gud tillate de ugudelige og urettferdige å være en del av dette nye arbeidet?

svaret er funnet i bekreftelsen At Guds tanker ikke er menneskelige tanker, heller ikke er menneskelige måter Guds veier. Slike vers blir ofte tatt ut av sammenheng og anvendt på et mylder av omstendigheter, men her er meningen ganske grei. Det som kan virke helt usannsynlig, kan faktisk Være guds trofasthet til sine egne planer og formål.

temaene I Jesaja gjenspeiler Den samlede stakk Av Fasten. På en måte Er Lent en invitasjon til tørst. De som virkelig tørster og som virkelig hungrer Etter Gud Og guds veier (Matteus 5) forstår denne invitasjonen. Invitasjonen er imidlertid å gjøre mer enn bare å drikke av vannet (vers 1), men Det er å delta I guds verk. Det er et verk rettet mot mer enn bare det indre liv, men et verk som begynner i det indre og har implikasjoner for Hele Guds verden (vers 5).

Fastetiden kaller oss til å «søke Herren» og «påkalle ham» (vers 6). Fastetiden er en invitasjon og en påminnelse om At Dette overraskende arbeidet Fra Gud er åpent for oss alle-ugudelige og urettferdige likt-hvis vi vil vende tilbake til Gud som rikelig benåder.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.