Kommentarer Til John 10:11-18

I Lukas oppstandelse konto, kvinner går til graven på søndag morgen.

det første som skal tas opp i dette avsnittet er til Hvem Jesus snakker her. Svaret kommer Fra Johannes 9 og den umiddelbare sammenheng: han snakker Med Fariseerne som i denne delen og i evangeliet generelt er likestilt Med Jødene (se Også Johannes 9:13, 18, 22, 40; Johannes 10: 19, 24). De er de religiøse lederne For Israels folk sammen med prestene og de skriftlærde. Når Jesus sier: «Sannelig, jeg sier dere,» at dere er et flertallspronomen og refererer ikke til et individ, men til En gruppe mennesker, i Dette tilfellet Fariseerne. Monologen som følger, er da rettet mot Dem (Joh 9:41; Joh 10: 6, 7, 20), selv om fellesskapet, som leser over evangelistens skulder, får budskapet også.

det trekkes en kontrast/sammenligning mellom to individer: den gode hyrde og den innleide hånd. De representerer to helt forskjellige typer lederskap, for det er det denne passasjen, og den forrige i vers 1-10, handler om. Samfunnet blir portrettert som en sauekvoll og dets ledere er beskrevet, positivt eller negativt, som gjetere, tyver, banditter, portvakter, fremmede, porter, og innleide hender. Alle disse er talespråk (paroimia), som fortelleren forteller oss i vers 6.

hovedtemaet i passasjen er lagt ut I Johannes 10: 11: «jeg er den gode hyrde. Den gode hyrde setter sitt liv til for fårene.»Følgende vers vil pakke ut betydningen av å legge ned sitt liv for sauene, et typisk Johanninsk tema. Hovedpoenget er laget i vers 13: mens leiehånden ikke bryr seg om sauene fordi de ikke er hans, gjør den gode hyrde det. De er hans sauer, de tilhører ham, de har et intimt forhold til ham («jeg kjenner min egen og min egen kjenner meg»).

Kunnskap her har å gjøre med kunnskapen som venner og familie har om hverandre, det følelsesmessige båndet mellom mann og kone, far og barn. Det er derfor analogien med Gud Faderen blir gjort: Akkurat Som Gud kjenner Jesus og Jesus kjenner Gud, Så Kjenner Også Jesus samfunnet og de kjenner ham. Denne intime forholdet Mellom Gud Og Jesus er så lik Som Jesus og samfunnet at man kan si at Gjennom Jesus Gud er nært knyttet til samfunnet også.

Ved å gi sitt liv Gjør Jesus noe For samfunnet som ingen andre noensinne har gjort. Alle tidligere ledere unngikk lidelse for samfunnet. De kom feil vei, ikke gjennom porten, som I Johannes 10: 7 sies Å Være Jesus, og de kom for å dra nytte av folket. I stedet for å gi dem liv, tok de det fra dem. Men Jesus kom for å gi dem liv ved å gi av sin egen. Han gjorde dette ikke som et offer, men som et villig, frivillig offer. «Ingen tar det fra meg, «sa han,» men jeg setter det ned av meg selv.»Dette sa han er et bud» jeg har fått av Min Far » (vers 18).

selv om johannesevangeliet ligger under Jesu tjeneste, tar johannesevangeliet for seg behovene til bestemte samfunn i tiden etter oppstandelsen. Forskere mener at evangeliet ble skrevet rundt 90 CE, en tid da Johannine samfunnet ble møtt trakassering fra Lederne Av Synagogen, Fariseerne som hadde forlatt sitt folk under beleiringen Av Jerusalem i 70 CE OG hadde gått Til landsbyen Jamnia hvor de startet prosessen med å rekonstruere Jødedommen. De er sammenlignet med dårlige hyrder.1 Joh 10: 12-13 kan være en direkte referanse til denne hendelsen. I motsetning blir Jesus presentert som den gode hyrde, den lidende Messias som legger sitt liv for flokken.

I øynene til Dette flyktende Kristne samfunnet er det ingen sammenligning mellom disse to typer lederskap. En, postulert Av etterkrigstidens Fariseere, ble følt som eksklusiv og selvbetjent. Den Andre, modellert Av Jesus Kristus, var en lesning Av det Gamle Testamentes hyrdetradisjon som formidlet sin sanne mening: å være en hyrde betyr å ofre deg selv for samfunnets velferd, for å gi sitt liv slik at andre kan leve. Derfor kaller han seg selv «den gode hyrde».»

Da Det Johanninske samfunnet bekreftet At Jesus var hyrden, gjorde de ikke bare En Kristologisk bekreftelse, det vil si hvem De trodde Jesus var, men de bekreftet også hva slags lederskap som var forventet i deres midte. Jesus var ikke bare et levende, åndelig nærvær som ble tilbedt Som Gud i den liturgiske forsamlingen i samfunnet, men han var også modell for kirkens lederskap. Denne» gode hyrde » – modellen var derfor en som lederne i samfunnet ble oppfordret til å følge.

Mange av Oss har kanskje tenkt på tjeneste som et yrke. Men departementet er ikke et yrke, det er et kall ,en samtale (vocatio=samtale). Vi er kalt Av Gud til tjeneste. Tjenesten handler ikke om oss selv (yrke), men om menneskene vi tjener (kall). Når vi forstår tjeneste som et yrke, så bryr vi oss bare om oss selv — vår karriere, vår suksess, vår pensjon, etc. – ikke nødvendigvis om menneskene vi tjener. Vi blir leiehender, de som ikke bryr seg om sauene (Joh 10,13). Men når vi forstår tjeneste som et kall, så bryr vi oss om andre til det punktet å gi våre liv for dem.

Vi er Tross Alt Påskefolk. Hva betyr det? Det betyr at vi, Etter Jesu eksempel, investerer våre liv i andres liv til det punktet hvor vi ikke betyr noe lenger, bare dem. Hvordan skal vi som ministre gi våre liv eller — for å si det i mer moderne termer — investere våre liv i de menneskene vi tjener? Hvordan blir vi «gode hyrder» i stedet for » innleide hender?»Svaret på dette viktige spørsmålet kan bare bli funnet når vi ærlig står overfor våre egne feil og recommit oss til samtalen vi mottok da vi startet denne reisen vi kaller departementet.

Notater:

  1. for shepherd som et symbol som brukes til å referere til lederne av folket se Jer. 23:1-8; Ez. 34; Zeph. 3: 3; Zach. 10:2-3; 11:4-17

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.