Kosthold I Islam

DietIn Islam

Den Størstegave – Menneskekroppen
Betydningen Av Sunnhet
Alkohol Og Islam
Abalansert Kosthold – Foreskrevet i den Hellige Koran
Moderasjon – Læren Til Profeten Muhammed Sallallahu Alayhi Wassalm
konklusjon – Etikette Er Å Spise Og Drikke

Se Også: Utrolige Fakta Ommenneskekroppen
Faste

Den Største Gaven – Menneskekroppen

Kosthold Spiller En Svært Viktig Rolle i det daglige livet til en troende. Det er mange vers i Den Edle Koranen som trekker mannens oppmerksomhet mot seg selv og som inviterer ham til å nøye studere sin kropp og sjel og arten av deres gjensidige forhold. Ved å gjøre det, vil man først finne i det sterke bevis På Allahs eksistens og At Allah ikke har skapt menneskeheten og alle andre vesener i denne verdenuten noe formål som nevnt I Den Edle Koranen’â:

«Vår Herre! Du har ikke skapt (alt) dette uten hensikt.»
(3:191)

Tilbake Til Tittelen

Betydningen Av Sunnhet

det er derfor nødvendig å sikre at den fysiske kroppen holdes sunn, slik at sjelen og ånden også kan forbli sunndermed hjelpe den troende i tjeneste for både hans åndelige og materielle oppnåelse. Kosthold spiller derfor en viktig rolle for dette formålet.Av Denne Grunn Har Islam forbudt visse matvarer på grunn av deres dårlige virkninger og tillatt alle andre rene, gode og rene matvarer. Allah Ta ‘ alasays I Den Edle Koranen’â:

«Dere Troende! Spis av det gode og rene Som Vi har gitt dere, og vis takknemlighet, om Dere tilber Ham.»
(2:172)

Muslimer generelt rådes til å spise gode og rene tingog ikke å hengi seg til urene, dårlige og skadelige ting og dermed følge theiropen fiende Shaitaan:

«O Folk! Spis av det som er lovpålagt og godt på Jorden, og følg Ikke I Shaitaans fotspor, for han er din åpne fiende.»
(2:168)

i versene tidligere nevnt det generelle prinsippetmed hensyn til tillatte matvarer er det oppgitt. Den Edle Qur’â fortsetter videre med å spesifisere hvilke typer mat som er forbudt i følgendeverset:

«Han har bare forbudt dere å spise døde dyr, blod, svinekjøtt og det som en annen Enn Gud er påkalt over.»
(2:173, 16:115)

de fire elementene som er nevnt i versene ovenforer helt forbudt I Islam av grunner som Er best kjent For Allah. Men gjennom forskning har noen av dem som carrion, blod og svinekjøttviste seg å være skadelig for menneskers helse. Mens svin kjøtt er skadelig morgendagens helse og mat over som navnet på noen andre Enn Allah har beeninvoked er skadelig for åndelig helse.

Andre forbudte gjenstander har også blitt nevnt i forskjelligekapitler i Den Hellige Koranen. I Surah al-Ma ‘ idah har følgende også blitt nevnt sammen med de fire tidligere nevnte. Det er de dyr som har blitt drept ved kvelning, eller et voldsomt slag, en hodestups fall, blir stanget i hjel, og de som har blitt delvis beseiret av et vilt dyr og ikke slaktet før døden, også de som har blitt ofret på navnet avguder.

Return to Title

Alkoholog Islam

Alkohol er også forbudt I Islam, da dens skader har vist seg å være større enn dens fordel. Dette har Også blitt uttalt Av Allah Den Edle Koranen i surah al-Baqarah. Andre fysiske, moralske, sosiale og åndelige onder av rusmidler har blitt nevnt I mange vers av den Hellige Koranen og den hellige Profetens velsignede tradisjoner Sallallahu Alayhi Wassalm.Mange av disse syke effektene kan også lett bli lagt merke til i våre samfunn.

se også: Alkoholog Islam

Gå tilbake Til Tittelen

Abalansert Kosthold – Foreskrevet I qur’â

qur’â har ikke begrenset seg til bare å nevnede tillatte og utillatelige matvarer, men går i den grad det girnyttige tips om et balansert kosthold, en diett som inneholder de fleste om ikkealle de nyttige ingrediensene som kreves for vekst, styrking og reparasjon av menneskeliv.kropp. Disse ingrediensene inkluderer animalsk protein, fett, kalsium, jern, salter, etc. De mest balansert dietter består av kjøtt, fisk, friskmelk, ost og frukt. Både direkte og indirekte referanser har blitt gjortom de tidligere nevnte.

referansen om betydningen av kjøttproteini det menneskelige kostholdet er gitt i følgende vers:

«kveget har han skapt for dere. i dem er det varme klær og mange goder,og dere spiser av dem.»
(16:5)

i dette verset spesiell referanse har blitt gitt tilbetydningen av å spise til tross for å ha sagt, » … mange fordeler…».Referenceregarding andre typer kjøtt har også blitt gitt som kjøtt av fowlsin følgende vers:

» og kjøtt av fugler som de ønsker.»
(56:21)

Fisk har alltid vært ansett som en mat av svært høyprotein og er svært viktig for konsum. Allah sier:

«Og fra dem begge (friskog saltvann) spiser du fersk ømt kjøtt (fisk).»
(35:12)

nytten av fersk melk er stresset i disse ordene:

«og sannelig i storfeet er det en leksjon for deg. Vi gir deg å drikke av det som er i deres melker, fra utskillelse og blod, ren melk, velsmakende til drikkene.»
(16:66)

fordelene med frukt som god næring kan forståsfra dette verset:

«og av datidens frukter og druer ønsker dere sterk drikk og god mat.»
(16:67)

på Samme måte er det vers som dekker hele spekteret av frukt, salater og grønnsaker som også spiller en viktig rolle i næringsrikt, balansert kosthold:

«Han er det, som sender ned regn fra himmelen.med den frembringer vi allslags vegetasjon, og av den frembringer vi korn i store kvister. Fra daddelpalmen og dens dadler kommer dadler som henger lavt og nært, og haver med druer,oliven og granatepler. Se på deres frukter når da begynner å bære, og modenhetenderav.»
(6:99)

Islam, som er en komplett religion, lærer og gir også rådden troende om hva den beste metoden for å spise er. De troende er rådet til å være moderate i alle aspekter av livet. Direkte referanse har blitt gjort i Den Edle Koranen om moderasjon i å spise og drikke.

«spis og drikk, men sløs ikke ut i overdrivelser. Han liker ikke dem som sløser ut.»
(7:31)

Moderasjon-Læren Til ProfetenSallallahu Alayhi Wassalm

Det Beste Av Lærere Og Nåde Av Verdens  Sallallahu Alayhi Wassalm er rapportert å ha avklart betydningen og grensen for moderasjon i atradition der han er rapportert å ha sagt at ens verste svakheter ens mage. Hvis du må spise må du fylle en tredjedel av magen med mat, en tredjedel med vann og la en tredjedel for luft dvs. leaveit tom.

i en annen fortelling har årsaken til moderering vært tydelig oppgitt. Profeten  Sallallahu Alayhi Wassalm er rapportert å ha sagt:

«magen er tanken tilkroppen og venene går ned til den. Når magen er sunn årenekom tilbake i en sunn tilstand, men når den er i dårlig stand, dekom tilbake syk.»

kort sagt, er troende rådes til alltid å ta vare påderes mage og avstå fra mat og praksis som kan forurensemagen med ulike sykdommer. For Å gjøre Det Profeten Sallallahu Alayhi Wassalm er rapportert å ha rådet troende til å alltid slutte å spise før theirstomachs er helt full dvs. slutte å spise når trangen til å spise merer fortsatt til stede.

Return to Title

Konklusjon – Etikette Er Å Spise Og Drikke

Islam lærer oss mange andre etikette er å spise og drikke. Profeten Sallallahu Alayhi Wassalmgjorde et poeng av å utvikle bemerkelsesverdig rene og sunne matvaner blanthans tilhengere. Han ba følgesvennene om å vaske hendene før Og etter,for å begynne å spise Med Allahs ros, å spise med høyre hånd, ikke å spise før de virkelig følte seg sultne, ikke å spise og drikke for mye.Til Slutt, ved å prise Og takke Allah for mat Og drikke, for å gjøre det lett å svelge og for å produsere en utgang for det.

fra alt som er nevnt, kan betydningen av sunn mat, et balansert kosthold og hygiene forstås i lys av qur’â og Sunnah. Islam har understreket viktigheten av disse ting helt fra starten i motsetning til helsemyndigheter etc., som harbare nylig begynt å understreke sin betydning. Dette kan regnes sombare en annen perle som manifesterer perfeksjonen Av Islam.

Tilbake til Tittel

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.