Kristus Vil Bli Herliggjort i Deg

søndag, januar 16, 2011

dette ber vi for at vår Herre jesu Navn må bli herliggjort i dere, og dere i ham, etter vår Guds og Den Herre Jesu kristi nåde. (2 Tessalonikerne 1:12)

alle har kamper å møte. Det vil være tider i livet ditt når du blir lei av kampen. Dette brevet ble skrevet for Å hjelpe Kristne holde ut under press, for å holde kursen når du er lei av kampen.

i første kapittel i denne boken er det tre strategier for å holde kurset. Den første strategien er å utøve tro og praktisere kjærlighet (1:3-4). Den andre strategien er å stole på din lidelse I Guds hender (1:6-9). I dag kommer vi til den tredje strategien (1:10-12)…

Forutse din strålende fremtid I Jesus Kristus

Forrige uke så vi på Den vanskeligste av alle sannheter I Bibelen. I Dag ser Vi på det største av alle løftene I Bibelen. Når du er lei av kampen, se opp og forfrisk din sjel ved å forutse din strålende fremtid I Jesus Kristus.

Paulus taler om dagen Da Jesus Kristus vil bli åpenbart (1:7).

Ingen av Oss har sett Kristus. Vi tror På Ham, og vi vandrer i tro. Men det vil ikke alltid være slik. En dag får Vi se Ham. Tro vil bli vendt til syne, og Du vil se Kristus ansikt til ansikt!

disse versene beskriver hva som vil skje på den dagen med ubeskrivelig glede…

Du Vil Se Kristi Herlighet

«på den dagen undret blant alle dem som har trodd. 2 Tess 1:10

Paulus sier Til Tessalonikerne: «dette inkluderer dere, Fordi dere trodde vårt vitnesbyrd» (1: 10). Er Du Kristen, er du også med. Prøv å forestille deg at hele kirken undret Seg Over Kristus, Kristne fra hele verden og på tvers av alle kulturer—Kristne Som har elsket Kristus, tjent Kristus, tilbedt Kristus og lidd For Kristus.

Disse Kristne satt i kirken og hørte om Ham, de sang om Ham, noen av dem ganske lamely. Og til tider virket det hele litt fjernt fra dem. Men nå ser De hans herlighet. Kristus er så mye mer enn den beste tanken som noen av Oss noen gang hadde om Ham. De sier, » jeg visste At Han var stor, men jeg hadde aldri forestilt meg noe slikt!»

vi lever I En » Hva er neste?» verden. Vi er glade for å se Bjørnene i helgen, men når spillet er over, GÅR TVEN av og så sier Vi, «Hva er neste?»Ingenting holder oss for lenge.

Ingen vil si, » Hva er neste?»Når jesu herlighet åpenbares.

Vi vil undre Oss Over Ham, Det er Ordet Paulus bruker, og at undring vil fortsette i all evighet.

har du begynt å undre Deg Over Guds Sønn—som tok vårt kjød, levde vårt liv, bar våre synder, døde vår død, stod opp for vår rettferdiggjørelse, lever for vår helliggjørelse og vil komme igjen for vår forherligelse? Har du begynt å beundre Ham? Er Han vidunderlig for deg?

det er millioner av mennesker som ikke kan se noe unikt, overbevisende eller strålende I Jesus Kristus. Hva med deg? Når Du tror På Jesus Kristus, vil du begynne Å undre Deg Over Ham. De som tror På Kristus vil undre Seg over Ham for alltid. Men det er bare begynnelsen…

Du Vil Bli Herliggjort i Kristus

» Herren jesu navn kan bli herliggjort i deg,

og du i Ham.»2 Tess 1: 12

Du Vil bli herliggjort I Kristus ! Ikke bare vil Du se Kristi herlighet, du vil dele Kristi herlighet. Kristi herlighet vil være i deg. Du vil bli herliggjort i Kristus.

Paulus sier at våre nåværende lidelser ikke er verdt å sammenligne med den herlighet som vil bli åpenbart i Oss (Romerne 8:18). Ikke Bare er kristi herlighet åpenbart for oss. Det er ikke bare noe vi ser, noe som forblir utenfor oss; det er åpenbart i oss. Når vi ser Ham, blir Vi som ham! (1 Joh 3: 2). Dere skal være i herlighet, og herlighet skal være i dere.

Hva betyr det at vi vil bli herliggjort i Kristus?

Du vil ha en kropp Som Kristus

det betyr at du ikke vil ha smerte, ingen sykdom, ingen funksjonshemming og ingen tretthet. Du vil ha en kropp som er egnet til evig liv, Guds gave til Deg. Denne herligheten vil være intern så vel som ekstern…

Du vil ha en sjel Som Kristus

du vil elske Det Kristus elsker, og du vil elske Som Kristus elsker. Du vil være fri fra all synd og fri fra enhver tilbøyelighet til synd. Vil det ikke være fantastisk? Kampen som foregår i hver troende vil bli gjort.

du vil dele Kristi glede og du vil bidra til himmelens glede.

Jeg har fått stor hjelp ved å lese C. H. Spurgeon om disse versene. Språket er gammelt, men sannheten er alltid ny…

» ved vår mangel på iver og ved våre mange synder er vi skyldige i å diskreditere evangeliet og vanære hans navn. Glad, glad, glad dag da dette ikke lenger skal være mulig, når vi skal bli kvitt den indre fordervelsen som nå virker i ytre synd, og aldri skal vanære Kristus igjen…»

For en dag det kommer til å bli! Tenk på hva det vil bety for deg å fullt ut gjenspeile kristi likhet! Spurgeon gjør disse observasjonene…

  1. Du vil se kristi likhet i deg selv

du vil si: «er dette virkelig meg?»

«Hver helgen vil være et under for seg selv,» jeg trodde min lykke ville være stor, men ikke som dette… Hvor herlig er Min Herre, som har gjort dette mirakel på meg?»

Du vil bli Så Lik Kristus, så full av herlighet, så uten synd, at du vil finne det vanskelig å tro at det virkelig er Deg.

  1. Vi vil se kristi likhet i hverandre

Du vil se deg rundt og si, «Min, er dette virkelig deg?»

» de hellige vil også beundre Kristus i hverandre… Du vil være fri for all misunnelse der, og derfor vil du glede deg over alle dine medhelgenes skjønnhet… Du vil se Herren i alle dine brødre, og dette vil få deg til å prise og tilbe ham verden uten ende med en evig forbauselse og stadig voksende glede.»

Kristus Vil Bli Herliggjort i Deg

«å bli herliggjort I sitt hellige folk… dette inkluderer deg, fordi du trodde…» 2 Tess 1:10

Ikke bare vil vi bli herliggjort I Kristus, Men Kristus vil bli herliggjort i oss. Du finner den samme uttalelsen igjen senere i kapittel 1 Hvor Paulus ber om at «vår Herre jesu navn må bli herliggjort i dere» (1:12).

Hva betyr det? Hvordan er Det mulig For Jesus Kristus å bli herliggjort i oss? Jeg kan se, og begynne å forstå, hvordan jeg kunne bli herliggjort i Ham.

apostelen Johannes fikk et fantastisk syn på hva som skal komme, og det er skrevet for Oss i Åpenbaringsboken. Johannes så Guds folk i Jesu nærvær, og han skrev ned det som var mest slående for Ham. I hans ord lærer Vi Hvordan Kristus vil bli herliggjort i sitt folk…

Kristus vil bli herliggjort…

  1. …ved det store antall forløste

«jeg så og der foran meg var en stor skare som ingen kunne telle fra hver nasjon, stamme, folk og språk.»Åpenbaringen 7:9

Det Første Johannes skriver om, er antallet av disse menneskene. Kristus har forløst mennesker fra alle verdenshjørner. De har blitt trukket fra hver generasjon av historien. John får et glimt av dagen for deres samling, og han sier at ingen kunne telle dem!

dette bringer Stor herlighet Til Kristus. Jesaja snakker om Hvordan Kristus på Den siste dag vil se frukten som kom fra All sin lidelse ,og han vil bli fornøyd—Jesaja 53: 11) – ikke skuffet, fornøyd.

jeg hadde vært pastor i to år da jeg mottok et brev som inviterte meg til å tale på » The Greater Clacton Convention for The Deepening Of Spiritual Life.»Brevet hørtes veldig stort ut. Jeg viste Det Til Karen og jeg sa » Dette høres ut som noe ! Jeg tror vi bør gå.»

vi kjørte 100 miles og kom til en ganske grand ser kirke i Byen Clacton. Det ble stengt. Så vi kjørte opp og ned gaten, før vi oppdaget en smal kjørefelt går av hovedgaten. På slutten av banen var en liten trehytte, og på døren til hytta var et tegn som sa: «The Greater Clacton Convention for Dypere Åndelig Liv .»

Vi gikk inn, og inkludert oss to, fant vi en totalsum på fem personer. Min kone minner meg om denne historien ofte, og sier det er for å fremme ydmykhet!

Vi har alle vært på arrangementer da bare noen få mennesker dukket opp. Vi sier: «Er dette det?»På myndighet Av Guds Ord, vil ingen si» Er Dette det?»i Jesu nærvær.

Dette vil være større enn noen samling du noensinne har sett eller forestilt deg i livet ditt. Og hver person der vil ha blitt forløst Ved jesu kristi dyrebare blod.

Kristus vil bli herliggjort…

  1. …av de unike vanskelighetene hans folk har utholdt

«Disse har kommet ut av stor trengsel.»Åpenbaringen 7:14

Kristus er herliggjort av den unike trøbbel Som Hans folk har utholdt. Det er et stort selskap, men la oss flytte litt nærmere…

her er noen som har slitt med depresjon hele livet, men ikke nå. Det er et lys og glede i ansiktet hennes som hun aldri visste, ikke en dag i hennes liv i denne verden.

Der borte er noen som manglet tillit. Han kjempet mot frykt hele sitt liv, men ikke nå. Det er ingen frykt i Ham—han står sikkert i Kristus.

du ser lenger og du ser noen som ble merket av en stor ondskap påført dem av en annen person. Det plaget dem, det hjemsøkte dem, det plaget dem alle dagene i livet, men ikke nå. Der står De i Jesu nærvær, og hver tåre har blitt tørket fra deres øye.

Hver av disse menneskene har møtt unike vanskeligheter i livet. Noen har utholdt en livslang kamp som oppsto fra deres temperament eller fra deres bakgrunn, Men I alle tilfeller Kristus har ført dem gjennom. Det er det vi skal tenke på når vi er midt i kampen.

Kristus vil bli herliggjort…

  1. …ved fullstendig forvandling av inngrodd syndere

bruker jeg ordet inngrodd ikke bare fordi jeg liker lyden av det, men fordi jeg vil at du skal huske våre synder er ikke en liten ting. Inveterate betyr lenge etablert, dypt rotfestet eller vanlig, så det er et godt ord for å beskrive den menneskelige tilstanden. Av natur er vi inngrodd syndere.

Tenk på det. Sist gang vi så at syndere er «stengt ute Fra Herrens åsyn» (1: 9). Men disse menneskene er alle I Jesu nærvær, og de var også syndere. Så hvorfor er de her? Hva gjør de i herrens nærvær? Hvorfor er alle kledd i hvitt?

Johannes gir oss svaret :» de har vasket sine kjortler og gjort dem hvite i lammets blod» (Åp 7,14). Det er derfor disse menneskene er her, ikke fordi de har levd et perfekt liv, men fordi De har blitt vasket Av Kristus.

Se på hvem som er her i denne mengden: Ekteskapsbryteren david, morderen moses, fornekteren peter, forfølgeren Paulus, du, jeg og alt det vi har gjort.

denne folkemengden skal være der fordi de er blitt vasket i lammets blod. Kristus har renset dem, og se på dem nå! De er kledd I hans rettferdighets hvite kjortler; de er hellige Som Gud er hellig. De er i Hans nærvær, uten feil og med stor glede. Den fullstendige forvandlingen av inngrodd syndere bringer ære Til Jesus fordi Bare Han kunne oppnå en slik fantastisk transformasjon.

Spurgeon var en fantastisk evangelist, og han bruker denne fantastiske sannheten til å gi håp til folk som har gjort forferdelige ting, folk som ville si: «jeg føler meg så ille at det ikke er noe håp for meg…»

«jeg legger det til deg… Hvis Jesus Kristus skal bli herliggjort i frelste syndere, ville han da ikke bli herliggjort hvis han reddet deg? Hvis han skulle redde en slik opprører som du har vært, ville det ikke være forbauselse av evigheten? Hva om Min Herre skulle gjøre deg til en helgen?»

hvis dine synder er mange, har du all grunn til å komme Til Kristus i dag: Din frelse vil bringe Stor herlighet Til Kristus. Sett din lit Til Kristus, Og Han vil bli herliggjort i deg, for alltid.

hvis Du er en troende I Kristus, er dette din fremtid. Dette vil hjelpe deg å holde kurset når du er lei av kampen. Løft ditt sinn og se hva som er ditt I Jesus Kristus.

Midt i disse massive sannheter om deres strålende fremtid I Kristus, ber Paulus for disse troende, «Med dette i tankene, vi stadig ber for deg» (2 Tess 1:11). Det han ber Gud om, har stor betydning. Hva skal vi be om i lys av vår strålende fremtid i Kristus?

Planlegge, Handle Og Holde Ut

Holde ut

» … Så Gud kan regne dere verdige til sitt kall.»2 Tess 1: 11

apostelen Paulus ber Om At Tessalonikerne vil fullføre løpet Av Det Kristne liv og motta Guds ros. Og denne ros avhenger av deres utholdende i tro ,» i lys av din strålende fremtid I Kristus, jeg ber om at du vil holde ut!»

Plan

» …for at han ved sin kraft kan oppfylle alle dine gode hensikter.»

2 Tess 1: 11

Dette er en forbløffende uttalelse. Jeg forventer at det å si, » at ved sin makt kan han oppfylle alle gode formål med hans.»Men han sier,» hver god hensikt med deg!»Don Carson kommenterer …

» Guds folk har blitt så forvandlet gjennom sin omvendelse Til Jesus Kristus … at de nå utvikler nye sett med mål. Bedt og formet av godhet og tro, de uunngåelig formulere nye formål, desidert Kristne planer, Kristne mål.»

ser du kraften i dette? Paulus sier: «jeg vil at dere skal se på den herlige fremtid som ligger foran dere! Se på den evige fremtiden for mennesker uten Kristus. Sett disse to tingene sammen. Jeg ber om at du vil leve i lys av det!»Det er det Han ber.

Det er ikke nok å drive gjennom livet ditt og si: «jeg er åpen for Hva Herren vil At Jeg skal gjøre.»Det høres mye mer åndelig ut enn det er. Det kan bli en unnskyldning for å ikke gjøre noe. Hva vil du gjøre? Hva er planen din? Hva er ditt gode formål?

Kristenlivet er ikke passivt. Gud inviterer oss til å ta initiativ, å formulere planer og å handle i tro. Det er derfor, her på Orchard, vi har en departementsplan. Noen mennesker vil se på det og si, » Å, ja, det var bare skrevet av mennesker, var det ikke?»Ja, og det er poenget, «alle gode formål med deg.»

Hvilken god hensikt vil du forfølge denne uken? Hvem kan du nå ut til? Hvem kan du besøke? Gjør noe!

Act

» … hver handling bedt av din tro.»2 Tessalonikerne 1:11

hvis du vil skjemme meg bort med enda Et Spurgeon-sitat … avslutter han sin preken med disse ordene …

» nå, gjør dere klare! Dere Som ikke gjør Noe For Jesus, skammer dere og ber ham om å virke i dere, slik at dere kan begynne å arbeide for Ham.»

NFL-sluttspillkamp: Chicago Bears mot Seattle Seahawks. Bears vant 35-24 og gikk videre til NFC championship game mot Green Bay Packers.

C. H. Spurgeon, fra prekenen, «Jesus Beundret I Dem Som Tror», 1879

Les prekenen online: https://www.spurgeongems.org/vols25-27/chs1477.pdf

Ibid.

Ibid.

Ibid.

Da Carson ,» Et Kall Til Åndelig Reformasjon», s. 56, Baker Academic, 1992

C. H. Spurgeon, fra preken, «Jesus Beundret I Dem Som Tror,» 1879

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.