OVERVINNE FORDOMMER-James 2:1-13

INNLEDNING:

det er umulig å bedømme en annen persons motiver. Likevel har vi en tendens til å gjøre nettopp det. Vi kan heller ikke bestemme hjertet til en person i et første gangs møte. Førsteinntrykket kan ikke alltid være riktig fordi vi alle har noen innebygde fordommer.

I. PRINSIPPET (Vers 1)

I Jakob 2: 1 sier Jakob: «Tro på Gud og partiskhet er uforenlig.»De går ikke sammen. Begrepet «favorisering» i vers 1 kommer fra to greske ord, kombinert til å bety «å motta med ansikt», og har tanken på å akseptere eller ønske noen velkommen med pålydende verdi alene. Begrepet «favorisering» finnes bare i tre andre nytestamentlige passasjer, og i hvert tilfelle er Det gjort klart At Gud ikke respekterer ansikter. Han dømmer med hjertet. Jesus var ikke forutinntatt. I Luke 14:12 det står om Jesus: «Og Han fortsatte med å si til ham som hadde invitert Ham :Når du gir en lunsj eller et måltid, ikke inviter dine venner eller dine brødre eller dine slektninger eller rike naboer, for at de også inviterer deg til gjengjeld, og tilbakebetaling kommer til deg. Men når du gir en mottakelse, inviter de fattige, de forkrøplede, de lamme, de blinde, og du vil bli velsignet, siden de ikke har midler til å betale deg; for du vil bli gjengjeldt ved de rettferdiges oppstandelse.»Selv jesu fiender visste at Jesus ikke var forutinntatt. I Matteus 22:16 Herodianerne sa Til Jesus: «Mester, Vi vet At Du er sannferdig og lærer Guds vei i sannhet, og ikke adlyder noen, For du er ikke partiell med noen.»Fordommer kan løpe så dypt at det noen ganger tar en tragedie å få en til å se hvor feil det er å diskriminere på grunnlag av fysiske forskjeller. En artikkel i avisen for flere år siden fortalte om en lastebilsjåfør som lærte på den harde måten hvor bigoted han var. Han hadde ingen bruk for svarte – før en reddet livet hans. Det var kort tid etter l a. m. da hans tankbil snudd og brast i flammer. En uke senere lå han i sykehussengen og gråt åpent, for han så inn i ansiktet til en svart mann som hadde brukt sin egen frakk og sine bare hender til å kvele flammene i det som hadde vært en fakkel. Unødvendig å si, dette var en hvit mann som med tårer av takknemlighet lærte å se gjennom hudfarge.

II. PRINSIPPET ILLUSTRERT (vers 2-4)

I vers 2 Snakker Jakob om to personer: en rik og den andre fattig. Ordene «gullring» betyr bokstavelig talt «gullfinger», noe som tyder på at denne mannen hadde mange gullringer. Også hans klær ble laget av de fineste materialene. Usher ble møtt med et valg: hvor skal han sete disse to menneskene. Matteus 23: 6 hjelper oss bedre å forstå denne situasjonen ved å fortelle oss at Det var «sjefseter» i synagogene, Fariseerne elsket disse sjefseter som må ha vært plassert ned foran fordi de kunne gå inn i synagogen i sine elegante kapper og marsjere mot fronten, ringer oppmerksomhet til seg selv. Konfrontert med denne beslutningen, usher basert sin beslutning på eksterne bare. Jakob sier i vers 4 at dette er diskriminering, og deres motiver er onde. Hvis det er ett sted hvor klasseforskjellene skulle bryte ned, er det på et sted for tilbedelse. Forskjeller som alder, farge, penger, status, rang, størrelse og klær bør ikke bety noe. Jesus sa til folket I Johannes 7:24, » døm ikke etter utseende, men døm med rettferdig dom.»

III. PRINSIPPET FORKLART (vers 5-11)

I vers 5-11 gir Jakob tre argumenter for hvorfor fordommer er feil. For det første er fordommer ikke sant For Gud. Han sier i vers 5: «har Ikke Gud utvalgt de fattige i denne verden til å være rike i tro og arvinger til riket?»Enten vi er fysisk rike eller fattige, med mindre vi anerkjenner vår åndelige fattigdom og vårt Behov for En Frelser, vil vi aldri oppleve troens rikdom på Kristus og motta en evig arv fra Gud. For Det Andre er Gud ikke opptatt av rikdom eller fattigdom, Men om tilstanden til en persons sjel. Folket James skriver til, opphøyet de rike, og likevel var det disse rike menneskene som var de som forårsaket smerte og skade. For det tredje, i vers 8-11, James sier at fordommer er syndig fordi Det er mot Skriften. En av lovene Gud ga Til Moses var: «du skal elske din neste som Deg selv.»Å vise partiskhet er et brudd på denne loven.

Barn i England pleide å spille et spill kalt «Hellige Og Syndere». En bøyle ble satt opp på en viss avstand, og barna fikk ti piler hver. Målet med spillet var å sikte dem på bøylen. Hvis noen skjøt alle pilene gjennom bøylen, ble han proklamert en «helgen». Hvis han savnet bare en gang, ble han kalt en «synder». Hvis han bommet med alle ti piler, var han ingen større synder enn om han bommet med bare en! En feil var like ille som ti! Det var regelen av spillet. Det samme gjelder åndelig. Herren Jesus «savnet aldri merket», men holdt Guds lov perfekt. Alle andre har syndet og kommer kort Av Guds standard. Derfor er det ingen unnskyldning for fordommer fordi vi alle er like syndere.

la meg dele med dere to historier om hva som har skjedd i livene til to personer som følge av fordommer de opplevde Fra Kristne. En Liten Gutt Som Heter Joseph hadde polio. Noen tok ham til søndagsskolen, men læreren forsømte ham. Senere latterliggjorde de unge ham og unngikk ham på grunn av sin forkrøplede tilstand. Som et resultat droppet han ut av klassen med et hat for kirken og Herren Jesus Kristus. Han fortsatte imidlertid sine studier på skolen. Da Han endelig fikk sin doktorgrad fra Heidelberg Universitet, gled en mann armen rundt ham og sa: «Joseph, jeg tror mange av deg; du og jeg kunne gjøre mye sammen . Den unge mannen reagerte varmt på denne oppmerksomheten og oppmuntringen, Og Med Tiden Ble Joseph Goebbels propagandaminister for den mannen: Adolf Hitler! Mange lurte etterpå på hva som ville ha skjedd hvis søndagsskolelæreren hadde vist kjærlighet til denne tilsynelatende uønskede personen, og hadde ført ham til Herren. Hvis de unge hadde blitt venner med denne trengende personen i stedet for å latterliggjøre ham, kunne han ha blitt en prest For Kristus i Stedet For Nazistene.

Et annet tilfelle er en forferdelig hendelse som skjedde I Mahatma Gandhis liv. Denne mannen, som senere fikk verdens oppmerksomhet, sier i sin selvbiografi at han i sine studentdager var virkelig interessert i Bibelen. Dypt berørt av å lese evangeliene, vurderte han seriøst å bli en konvertitt. Kristendommen syntes å tilby den virkelige løsningen på kastesystemet som delte Folket I India. En søndag gikk han til en nærliggende kirke for å delta på tjenester. Han bestemte seg for å se ministeren og be om instruksjon i frelsens vei og opplysning om andre doktriner. Men da han kom inn i helligdommen, nektet ushers å gi ham et sete og foreslo at han skulle gå og tilbe med sitt eget folk. Han dro og kom aldri tilbake. «Hvis Kristne har kastet forskjeller også», sa han til seg selv, «jeg kan like godt forbli En Hindu». Han ble En Av De mest kjente menneskene I Indias historie og var en forkjemper for borgerrettighetsbevegelsen der, men han ble aldri gitt muligheten til å oppleve friheten til Å bli et guds barn på grunn av fordommene til en mann som hevdet Å være en kristi tjener.

IV. PRINSIPPET ANVENDT (vers 12-13)

En av testene av ektheten av vår tro på Herren Jesus Kristus er hvordan vi behandler andre mennesker. Kan vi bestå testen? Vi viser alle fordommer til tider,ikke sant? Er det folk du ikke vil snakke med, eller til og med anerkjenne deres tilstedeværelse, på grunn av rasemessige, sosiale, økonomiske eller pedagogiske faktorer? Er det andre som behandler deg på den måten, og du følger deres eksempel?

adlyder Vi Skriftene og følger Vår Herre Jesu kristi eksempel i vår behandling av andre? Jeg avslutter med En kort bønn Som Billy Graham tilbyr i en av sine andakter: «Himmelske Fader, fyll Meg med den overnaturlige kjærligheten Til Jesus som gjør At jeg kan nå ut til myriader av mennesker som, i og av meg selv, ville være umulig å elske.»

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.