The Joy Of Christmas

Hvert år når jeg leser Juleevangeliet, er jeg imponert over rollen som englene spiller i den. Når jeg kommer tilbake til Disse fantastiske kapitlene I Matteus og Lukas for å forberede Mine julebudskap, synes jeg alltid å finne en detalj som jeg hadde sett over før, og som derfor taler til meg på en ny måte.

det slo meg, da jeg begynte å lese denne historien igjen, at bortsett fra englene, ville ingen ha forstått hva Den Herre Jesu kristi fødsel betydde — ikke hyrdene, Ikke Josef, Ikke Engang Maria. Åh, Det ville vært litt Av Et puslespill Til Mary! Hun ville ha lurt på hvordan hun kunne ha unnfanget uten å ha ligget med en mann. Men betydningen av det ville ha gått henne forbi. Ville hun ha gjettet hva som skjedde på grunn av hennes kjennskap Til det gamle Testamentes profetier, som Jesajas profeti om At «jomfruen skal bli med barn og føde en sønn» (Jesaja 7:14)? I beste fall kan hun ha gjettet at barnet som ble født til henne kan muligens Være Messias. Men hun kunne ikke ha visst det sikkert. Josef visste det ikke. Han ville bare ha trodd henne utro. Og hyrdene ville ikke ha kommet til krybben i Den Lille Byen Betlehem hvis englene ikke hadde formidlet sitt budskap.

videre, hvis du vil tillate meg å bruke det på denne måten, Synes Det For meg at bortsett Fra de sannheter som englene åpenbarte For Maria, Josef og hyrdene for to tusen år siden om kristi fødsel-bortsett fra virkelig å forstå hva de sa og mente-utvilsomt, denne Julen, den virkelige betydningen Av kristi fødsel vil passere oss også.

verden vil ikke la oss gå glipp av ferien. Det vil være Litt Kristen følelse, litt lykke og mye aktivitet. Men dette er alt det vil være — til englene vises med sitt budskap. Vi forstår bare vår Herre Jesu kristi fødsel ved åpenbaring. Det er fem opptredener av en engel, eller engler, I Julefortellingen, og en annen opptreden Av En engel Til Josef senere for å fortelle ham å vende tilbake Til Israel fra Egypt. De er:

* Gabriels utseende Til Maria for å kunngjøre jesu fødsel.
* utseendet Til En navngitt engel Til Josef for å forklare jomfrufødselen og for å nevne Barnet.
* den første engels utseende og deretter en mengde engler til hyrdene på Betlehems marker.
* utseendet Av En engel Til Josef i en drøm å fortelle Ham å ta Barnet Jesus Og hans mor Til Egypt for å unnslippe vrede Kong Herodes.

her er fem flotte opptredener av engler. Og i sentrum av dem — i skinn av engler Til Maria, Josef — og hyrdene-det er de tre budskapene som, mer enn noen annen, perfekt forklare den sanne, guddommelige betydningen Av Julen.

Den første av Disse viktige opptredener var Til Maria. Det står skrevet I Lukas 1:26-38. I disse versene hilser engelen Først Maria, og gir deretter denne meldingen: «vær ikke redd, Maria, Du har funnet nåde hos Gud. Du skal bli med barn og føde en sønn, og du skal gi Ham Navnet Jesus. Han skal være stor og kalles Den Høyestes Sønn. Herren Gud skal gi Ham hans far Davids trone, og han skal være konge over Jakobs hus til evig tid, og hans rike skal aldri ta slutt» (Luk 1,30-33). Det er fire hovedpunkter til denne korte meldingen:
* Maria skulle få En Sønn.
* Hans navn skulle være Jesus.
* Han ville være stor, Faktisk, Guds Sønn.
* hans fødsel skulle være en oppfyllelse av alle de profetiene som forutsa Messias ‘ komme og hans evige herredømme over nasjonen Israel.

Hvert av disse punktene er selvfølgelig viktig. Men i selve budskapet, så vel Som i sammenheng, er det lagt vekt på oppfyllelsen av profetien og på den underliggende sannheten At Gud er trofast. Tenk på Situasjonen Der Jødene levde på denne tiden. Det hadde vært åpenbaringer Fra Gud i det siste. Men nå, i over fire hundre år, hadde den profetiske stemmen vært stille. Malaki, som bodde i det femte århundre Før Kristus, var den siste av profetene. Fra hans dag var det ingen som hadde stått opp for Å forkynne herrens ord. Hadde Gud glemt sitt folk? Hadde han glemt sine løfter? Plutselig vises englene, først Til Sakarja og Deretter Til Maria, Josef og hyrdene, og ordet er ute: Gud har ikke glemt! Tiden for oppfyllelse er kommet!

jeg er overbevist om at Denne tanken sto øverst I Lukas ‘ sinn da Han satte seg fore å skrive denne åpningsdelen av sitt evangelium. For kapitlet begynner med utseendet av engelen Til Sakarja – der det er en referanse til de avsluttende ordene I Det Gamle Testamente, ordene som forutsier elias komme før Messias utseende (Lukas 1:17; Malaki 4: 5-6) — og det ender Med Sakarias store lovsang Til Gud for sin trofasthet…. I denne salmen, kjent som «Benedictus,» den aldrende presten utbryter: «Lovet Være Herren, Israels Gud, for han har kommet og forløst sitt folk. Han har opreiste oss et frelsens horn i sin tjener Davids hus ,således som han har sagt ved sine hellige profeter i fordums tid…)» (Lukas 1:68-70).

så, du skjønner, Hvis Julen betyr noe, betyr det i det minste dette-At Gud ikke har glemt sitt folk. Dette er den første meldingen jeg vil forlate med deg. Føler Du noen Ganger At Gud har glemt Deg? Kanskje du har bedt om noe og ikke har fått svar, i hvert fall ikke svaret du ventet på. Dette kan være en veldig prøvende opplevelse. Men Det betyr ikke At Gud har glemt. Det er bare At hans planer ikke kjører på våre rutetider. Vær tålmodig! Stol På Ham! Jeg har kjent folk som har hatt dype og inderlige bønner besvart etter at den bedre delen av livet har gått forbi — bønner for frelse av en sønn eller en datter, bønner for suksess i noen verdig innsats, bønner for forsoning med en feilende kone eller ektemann. Gud har ikke glemt! Gud har ikke glemt deg!

kanskje du er ivrig etter å bli befridd fra noen seig synd, men du ser ikke ut til å ha befrielse. «Har Gud glemt meg?»du spør. Nei, han har ikke glemt deg. Gud er trofast. Han er i stand til å befri deg fra hva din spesielle synd kan være — alkoholisme, ulovlig sex, dårlig humør, sladder, stolthet, egoisme-uansett hva det er. Gud er » i stand til å gjøre umåtelig mer enn alt vi ber om eller forestiller oss, i henhold til hans kraft som virker i oss…»(Efeserne 3: 20).

Kanskje du er en som lengter Etter Herrens gjenkomst. Ting ser ut til å gå som de har gått fra begynnelsen, og du vil ha noe bedre. Det er bra. Det har Vært ropet Fra Guds folk fra begynnelsen: «Hvor Lenge, Herre, Hvor lenge?»Gud har ikke glemt. Peter forteller Oss At Gud bare venter lenge nok til å kalle til omvendelse alle Som han før har bestemt skulle tro («han er tålmodig med dere, ikke ønsker at noen skal gå fortapt, men alle skal komme til omvendelse» se 2 Peter 3:9). Jesus kommer! Den Gud som ikke glemte Oss i Kristi første komme, vil ikke glemme Oss I hans andre.

det andre budskapet som englene brakte om kristi fødsel, er budskapet Til Josef. Jeg er glad for at engelen viste Seg For Josef og Ikke Bare For Maria. Josef var i en vanskelig situasjon. Situasjonen ville ha vært vanskelig for alle å forstå, enn si en mann forlovet med en kvinne som ventet barn. Det Eneste Josef kunne ha trodd var At Maria hadde vært utro. Men engelen viste Seg og forklarte Josef Hva Som skjedde. Og Så — Dette Er det som er så fantastisk-Josef trodde ham. Han stolte På Gud og mottok en stor åpenbaring om Frelserens verk.

engelens ord til Josef bekreftet Josefs autoritet og ansvar ved navngiving Av Marias barn. Så ble han fortalt,»…du skal gi Ham Navnet Jesus, For han skal frelse sitt folk fra deres synder» (Matteus 1:21). Jesus er den greske formen Av det hebraiske navnet Jehoshua, som betyr » Jehova er frelse.»Budskapet til Josef dreier seg derfor først og fremst om det store arbeidet Som Jesus, Messias, skulle gjøre. Han skulle redde sitt folk. Han Er Frelseren.

det er uheldig at disse store ordene «frelser» og «frelse» har blitt utvannet så mye som de har vært i vår tid. Men det har de. Og vi må forstå nøyaktig hva den bibelske betydningen av disse ordene er hvis vi skal forstå denne delen av engelens kunngjøring.

En person som har vært ansvarlig for å vanne ned den bibelske betydningen av ordet «frelse» er Paul Tillich, den tyskfødte Amerikanske teologen. Tillich utviklet sin forståelse av frelse fra betydningen av det latinske ordet salvus, som ligger til grunn for det. Salvus betyr «sunn» eller » hel.»Så, ifølge Tillich, som populariserte denne tilnærmingen i Hans Tre-bind Systematisk Teologi og i hans foredrag, frelse kan derfor brukes » til enhver handling av helbredelse: til helbredelse av sykdom, eller demonisk besittelse, og trelldom til synd og til den ultimate dødens makt» 1 Det betyr «gjenforene det som er fremmedgjort, gi et senter til det som er delt, overvinne splittelsen Mellom Gud og mennesket, mennesket og hans verden, mennesket og seg selv. 2 Denne grunnleggende tilnærmingen til frelse har blitt plukket opp i et skred av bøker om pastoral rådgivning, Kristen psykiatri og helbredelse av sjeler.

vanskeligheten med denne tilnærmingen ligger ikke i tanken om at det bibelske syn på frelse ikke er relatert til slike temaer. Faktisk er motsatt tilfelle. For det er mange referanser til frelse som befrielse fra sykdom (Matteus 9: 21; Lukas 6:19; 18:42; Jakob 5:15), fangenskap (Filipperne 1:13,19) eller fysisk død (Markus 13:20; Johannes 12:27; Hebreerne 5:7). Vanskeligheten ligger snarere i det faktum at i dag, hvis bare på grunn av den imponerende prestasjoner av medisinsk vitenskap, denne tilnærmingen uunngåelig unnlater å skille mellom den frelse Som Gud alene kan bringe, og at frelse som mennesker tilsynelatende gir for seg selv. Hva, for eksempel, er forskjellen mellom at helheten oppleves av et medlem av kirken i løpet av en veiledning økt med sin minister og helheten fått av en ateist som følge av hans økt med en hederlig, men ikke-Kristen psykiater? Med mindre vår måte å snakke om frelse gjør forskjeller her, våre tolkninger uunngåelig bommer på de bibelske forestillinger.

Et annet eksempel på moderne tendenser til å redusere bibelsk frelse til menneskelige dimensjoner er den økende vektleggingen på de sosiale aspektene Ved Det Kristne evangelium oppfattet i motsetning til evangelisering som tradisjonelt forstått. Utover ethvert spørsmål har jesu kristi evangelium viktige sosiale implikasjoner. Kristne skal være aktive i mange anstrengelser for å oppnå sosial rettferdighet, forbedre de fattiges liv og tjene de trengende. Men Det Er Ikke Det Bibelen snakker om når den snakker om frelse. Faktisk ville Bibelen ikke engang støtte oppfatningen om at verden er i stand til å bli forløst sosialt bortsett fra guds overnaturlige inngrep i historien. Hva skal vi si til slike teorier? Ingen tvil, disse eksemplene på reduksjon av bibelens syn på frelse til menneskelige dimensjoner er ikke like ille. Noen inneholder selv gode emphases. Likevel mislykkes hver av dem på det viktigste punktet — det store faktum at frelse i bibelsk forstand er Av Gud alene — og prøver å oppmuntre menneskets eldgamle ønske om å redde seg selv, noe som er umulig. Hvis mennesket kunne frelse seg selv, ville Det ikke vært behov For At Jesus Kristus ble født. Det ville ikke vært behov For hans liv, hans død på korset eller hans oppstandelse. På den annen side, hvis mennesket ikke kan frelse seg åndelig — hvis han er på vei for en evighet uten Gud og ikke er i stand til å reversere sin tilstand — Da Måtte Jesus Kristus komme. Fødselen var nødvendig. Og løftet om engelen -» For Han skal frelse sitt folk fra deres synder — – er de største ordene i Hele Julehistorien. Jesus oppfylte det løftet da han døde for din synd og stod opp igjen for din rettferdiggjørelse.

Har du sett den sannheten i historien? Har du anerkjent deg selv som en synder? Vet Du at Du har falt kort Av Guds standarder og at ingenting i deg noen gang vil være i stand til å bevege seg opp til å oppfylle dem? Hvis Du har, forstår du ditt behov For En Frelser og er på stedet der Du kan motta Jesus Som den som døde for å redde Deg. La din bønn være tollerens rop: «Gud være barmhjertig mot meg, en synder!»Når Du ber den bønnen, vil Du oppdage At Gud allerede har vært barmhjertig I Jesus. Og du kommer kanskje for Første Gang inn I Julehistorien.

Endelig er det utseendet til den første engelen, enn en mengde engler for hyrdene som de var på markene rundt Betlehem. Som meldingen Til Mary, denne meldingen har også fire deler:

* bebudelsen Av Kristi fødsel.
* tegnet Som Barnet skulle identifiseres med.
* den doksologi hvor ære er tilskrevet Gud og fred er erklært å være menneskets arv.

også, som budskapet Til Maria, det har en viktig vekt som, i dette tilfellet, er forkynnelsen av glede. Engelen sa: «frykt ikke! Jeg bringer deg gode nyheter om stor glede…»(Lukas 2:10).

Glede er en fantastisk ting; Det er en passende Del Av Julen. Jeg lurer på om du har opplevd glede på denne sesongen. Jeg snakker selvfølgelig ikke om aktivitet. Det er mye aktivitet — men mange går gjennom disse aktivitetene på en gledeløs måte. Jeg snakker heller ikke om lykke. Lykke er en fantastisk Ting I Julen — shopping, dekorere, underholdende, postkort — men det er verdens dyd, og som alle verdens dyder, går det ganske enkelt bort. Lykke er relatert til omstendigheter. Når omstendighetene er riktige, er det lykke; men når kilden til lykke går bort, går lykke med den. Det er ikke slik med glede. Gleden er Av Gud. Det er basert på Hva Gud har gjort, og det er gitt Til Den Kristne Av Gud og opprettholdes Av Gud. Ingenting ødelegger glede unntatt synd.

jeg begjærer den slags glede for deg. Jeg vil at Du skal ha erfaring med å gå inn i den slags glede Som Maria Og Josef og hyrdene hadde på Den Første Julemorgenen. Hadde de glede? Selvfølgelig gjorde de det! Men omstendighetene var ikke gode. Maria og Josef var langt hjemmefra, i en fremmed by uten engang et rom For seg selv Der Maria kunne føde Barnet. Men jeg forestiller meg at gleden ved dette paret ved denne anledningen var den største denne verden noensinne har sett. Hvorfor? Fordi Det kom Fra Gud og var sentrert i Frelserens fødsel. Hvis du kjenner denne glede, så kan du fortsette, som englene gjorde, For Å gi ære Til Gud; og du kan ha den fred i hjerte og sjel som overgår forståelse.

englenes budskap forsterker ikke Våre verdslige syn På Julen. I stedet bærer de oss dypt inn i vår store Guds sinn og råd. Det første budskapet er et budskap Om guds trofasthet. Den andre gjelder menneskers frelse. Den tredje meldingen er om utfallet, som er glede for mennesket og ære For Gud. Har du hørt disse meldingene og bevilget dem for deg selv? Å gjøre det er å delta I Julehistorien.

1. Tillich, Paul. Systematisk Teologi. Volum I, (Chicago: University Of Chicago Press, 1951), side 146.
2. Tillich, Paul. Systematisk Teologi Bind 2: Eksistens og Kristus. (Chicago: University Of Chicago Press, 1957), side 166.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.