Utforske Karpenisi: Proussos Monastery, Mavri Spilia Og Mount Kaliakouda

dette nettstedet inneholder tilknyttede lenker til produkter. Vi kan motta en provisjon for kjøp gjort gjennom disse koblingene.

jeg hørte mye om Karpenisi-området og hadde høye forhåpninger for denne fjellrike regionen, men det klarte likevel å overgå alle mine forventninger. De vakre fjellene, klare elver og bekker og sjarmerende landsbyer klamrer seg til åssidene stjal mitt hjerte fra første øyeblikk. Selv bare en kort helg er nok til å gå seg vill i de utrolig frodige og mosegrodde daler og å lade opp energi.

den raskeste og enkleste måten å komme Til Karpenisi Fra Athen er Via Lamia. Det tar rundt to timer å kjøre Fra Athen Til Lamia på motorveien. Det er raskt og behagelig, men også kjedelig og blodig dyrt når det gjelder bompenger. Vi betalte mer enn 15 euro en vei! For å gjøre reisen mer moro kan du stoppe I Thermophiles for en varm kilde økt i den berømte thermal river. Det er gratis og veldig avslappende hvis du ikke har noe imot lukten av dårlige egg som følger deg for resten av dagen.

I Lamia forlot Vi motorveien og fulgte veien til Karpenisi som passerte gjennom dalen Til Sperchios-Elven. Veien er lett til landsbyen Agios Georgios Tymfristou hvor den svinger opp til fjellene. Herfra klatrer den til nesten 1300 meter høy før den faller ned Til Karpenisi på den andre siden av Mt.Tymfristos. Tymfristos landsbyen bør trolig være skrevet Til Guinness book of records som landsbyen med flest svinger!

Mikro Chorio med Mount Chelidona i bakgrunnen

Karpenisi

Karpenisi er en stor by plassert i en helt fantastisk beliggenhet i bakken Av Mt. Tymfristos har utsikt over Dalen Til Elven Karpenisiotis. Det Er Hovedstaden I Evritania og gir alt som et distrikt byen kan tilby. Takket være sin nærhet til skianlegget I Velouchi og overflod av hoteller, butikker, restauranter og barer Karpenisi er det opplagte valget som en base for utforskninger av området.

men selve byen er ganske stor og ikke veldig pen. Heldigvis, kjæresten min har besøkt området i det siste og insisterte på å bo noe annet sted, men Karpenisi. Jeg baserte mitt søk etter overnatting utelukkende på pris (og hundevennlighet) og kom opp med et lite gjestehus Kalt Levanta i landsbyen Megalo Chorio. Da vi endelig nådde målet vårt, kunne jeg ikke vært mer fornøyd med valget.

Som navnet antyder, Er Megalo Chorio en stor landsby noen 15 km fra Karpenisi. Det sprer seg ved foten Av Mt.Kaliakouda med Mt.Helidonas som hovedstjernen i sin panoramautsikt. Det er nok tavernaer, kafeer og butikker med tradisjonelle produkter som syltetøy, likører og hjemmelaget pasta for å tilfredsstille alles shoppingbehov.

det er mange gjestehus og rom å velge mellom I Megalo Chorio og de omkringliggende landsbyene. Uansett, jeg var svært fornøyd med gjestehuset vårt og anbefaler det til alle. Selv om det var en av de billigste i området var det veldig koselig og behagelig. Rommene var moteriktig utstyrt, ingen kitsch rustikke dekorasjoner eller utstoppede dyr hoder hengende på veggene. Det var velsmakende frokost inkludert den berømte lokale marmelades og en vennlig eier klar til å svare på alle våre behov. Det var hundevennlig, også, Og Våre Labros har så mye moro å bo her som vi gjorde.

Generelt, Folk I Karpenisi var nydelig! Grekerne er kjent for sin gjestfrihet og i denne avsidesliggende fjellrike regionen, kan man forstå hvorfor. Reiser under offseason trolig hjulpet, også. Noen steder kan vi ha vært de eneste reisende som passerte den dagen, og butikkeierne gikk ut av deres måte å tilfredsstille oss. Det var også en sjelden mulighet for dem å snakke om livet i landsbyen som aldri kan gå glipp av. Jeg var bekymret for at vår hund ikke kan bli ønsket velkommen i noen etablissementer, men det motsatte var sant. Jeg har en mistanke om at selv med en krokodille ville vi ikke ha et problem så lenge vi ga minst noen inntekt.

Å Reise utenfor høysesongen har også sine ulemper. Fjellene var fortsatt dekket av snø som gjorde det umulig for oss å nå toppen. Også, vannsport som kajakk eller rafting er tilgjengelig Fra Mai Når vannstanden synker og temperaturen stiger. På den annen side, vi var alene mesteparten av tiden nyter alpine utsikt over grønne skogkledde dalen skygget av toppene drysset med glitrende snø.

Vi hadde to hele dager å tilbringe I Karpenisi-dalen som egentlig ikke er nok. For å få mest mulig ut av Det, bestemte vi oss for å tilbringe en å utforske landsbyene langs Karpenisiotis-Elven og den andre å klatre Til tilflugten Til Mt.Kaliakouda for fugler utsikt over dalen.

Fantastisk utsikt Over Mount Chelidona fra hotellrommet vårt vindu
Megalo Chorio

Restauranter I Nærheten Av Megalo Chorio
Mount Kaliakouda

Prousos Og Mavri Spilia (Svart Hule)

vi satte av tidlig om morgenen og kjørte sørover langs elva. Den første landsbyen På vei, Gavros, er bare en klynge av få tavernaer og suvenirbutikker langs veien. Men Etter Gavros endres naturen brått. Den brede dalen forvandles plutselig til en smal kløft som knapt passer både veien og den brølende elven ved siden av den. En del av veien er skåret inn i fjellet og skaper en halvtunnel. De høye klippene er svært imponerende, men også farlig takket være fallende steiner så ikke bli sittende fast beundrer dem for lenge.

etter ca 20 minutters kjøring nådde Vi Dipotamo. Her Karpenisiotis River møter sin sørlige fetter Kalt Krikeliotis og de fortsetter sammen gjennom en annen en smal kløft mot Kremaston Lake lenger vest. Det er et populært rafting – og kajakksted sent på våren og sommeren. Vi måtte betale for en tur ved siden av elven og over den gamle broen.

etter å ha forlatt Dipotamo fortsatte vi ned Til Prousos. Vanligvis, før hver tur, gjør jeg omfattende forskning på destinasjonen. Jeg søker gjennom alle bildene, artiklene og kartene på nettet for å sikre at vi ikke går glipp av noe interessant. For meg er all denne planleggingen en del av eventyret og utvider moroa med å reise (i motsetning til kjæresten min som vanligvis bestemmer hvor du skal gå mens du starter bilen). Merkelig, landsbyen og klosteret På Prousos klarte å unnvike meg helt. Jeg er så glad det gjorde. Som vi kommer ut av den siste svingen før landsbyen og utsikten åpnet opp jeg ble helt betatt av skjønnheten i dette stedet.

det var kombinasjonen av det fantastiske fjellandskapet, den klassiske arkitekturen til klosterbygningene limt til en høy klippe og det sjarmerende vakttårnet balanserer på en skarp bakke midt i dalen som fikk Meg Til å tenke Som Bilbo kommer til Kløvendal for første gang.

klosteret dateres tilbake til 829 og ble bygget rundt en hule hvor Det Hellige ikonet Av Jomfru Maria ble funnet. Ikonet stammer fra prousos landsbyen I Lilleasia og sin reise til en liten hule i Hjertet Av Evritania er innhyllet i mystikk.

Bortsett fra klosteret, Er Den største attraksjonen I Prousos stien til Mavri Spilia Cave og den tilstøtende Via Ferrata gjennom juvet. Vi avgjort for turen som vi ikke har noe utstyr med oss, men det var fortsatt fantastisk. Stien starter ved en bro ca 1km Etter Prousos og det tar rundt 30 minutter å gå til hulen. For en lengre tur kan du starte fra portene Til prousos kloster. Dette bør ta rundt 2 timer. Begge stiene er merket med røde skilt og det er informasjon om forventede gangtider.

stien er veldig lett bortsett fra den siste scramble til hulen. De siste hundre meter eller så ble komplisert av vannet som løp fra all mulig retning, og snu banen til en liten bekk. Men til det er det en hyggelig tur som går gjennom en utrolig grønn skog, passerer noen trebroer og flere fosser.

hulen fungerte som et ly for innbyggerne i området under Det Osmanske styret og den tyske okkupasjonen. Resterne av en gammel mursteinkonstruksjon kan ses til i dag.

etter å ha forlatt Mavri Spilia stoppet vi i Prousos for et enkelt, men velsmakende måltid med lokale pølser, biff og selvfølgelig en gresk salat. Vi spiste nyter den vakre utsikten over dalen mens du lytter til den eldre eieren chatting lykkelig om vanskelighetene i livet på landsbygda. På vei tilbake tok vi en siste omvei og kjørte opp Til Landsbyen Mikro Chorio på motsatt side av dalen. Dette er bare en klynge av hus med en taverna, kirke og et lite museum rundt sentralplassen. Det er imidlertid også utgangspunktet for oppstigningen Til Mount Helidonas som rager over landsbyen.

Dipotamo

Fantastisk Proussos Kloster

Mikro Chorio

Kaliakouda

etter utmattende sightseeing muligheter ned i dalen bestemte vi oss for å klatre Til Mt.Kaliakouda for en endring av natur. Stien starter midt i Sentrum Av Megalo Chorio hvor det er informasjonsskilt med destinasjoner og gangtider. Så etter å få våre forsyninger av litt overpriset, men deilig lokal ost, salami og tsipouro i landsbyen var vi satt til å gå. Opp til salen Av Mt.Kaliakouda på 1750 meter høy er dette en lett tur. Det er mye

Frem til mt-salen.Kaliakouda på 1750 meter høy er dette en lett tur. Det er mye høyde å få, men banen stiger sakte og er ikke veldig slitsomt. Det følger løst grusveien til tilflukt og gorge Av Pandavrechei og krysser den flere ganger. Dette kan være irriterende om sommeren når området blir opptatt på grunn av sommerleiren på tilfluktsstedet og turister som besøker den berømte kløften. Men på En tidlig Mars mandag hadde vi fjellet helt til oss selv og nærhet til veien ikke bry oss i det hele tatt.

etter sikksakk gjennom smugene I Megalo Chorio dykker stien inn i en tett granskog og forlater den ikke før Kirken Panagia noen hundre meter før tilflugten. Jeg ble overrasket over hvor mye grønt overalt rundt at jeg forventer et sted i Irland eller I Shire, ikke i vår solfylte Og tørre Hellas. Men tidlig på våren var hvert hjørne av skogen dekket av den grønneste og dewiest mosen og forstyrret bare av få merkelig formede sopp. Jeg forventet halvt en magisk skapning som hoppet ut bak treet mesteparten av veien, men til slutt måtte jeg betale for en enkelt hjort gjemmer seg i buskene ved siden av stien.

etter omtrent to timer nådde Vi kapellet Panagia på rundt 1400 meters høyde. Bortsett fra et fantastisk synspunkt, fungerer dette stedet som et monument til Slaget Ved Kaliakouda, en annen blodig kamp under den greske Uavhengighetskrigen. Det fant sted på bakken Av Mt.Kaliakouda på 28. August 1823 og endte ikke bra for de greske krigerne. 150 døde på gresk side og resten flyktet Til Mesolongi og forlot veien mot sør åpen.

fra kirken fortsetter veien å klatre opp til salen som passerer tilflugten Og Leiren I Kaliakouda. Den forlater skogen og fortsetter gjennom et alpint terreng med steinete bakker og enger. Her begynte ting å bli for vanskelig for oss. Med snø opp til knærne og helt uforberedt på denne typen vintereventyr snart nok var vi alle våte og utmattede. Så, halvveis til toppen fant vi et tørt sted og slo seg ned til lunsj mens du beundrer fjellutsikten rundt.

vi kom tilbake til Megalo Chorio på samme måte, Men det finnes også andre alternativer. Veien fortsetter til Pandabrechei gorge i sør og en merket sti fra kirken går ned på den andre siden Av Mt.Kaliakouda mot Aniada.

Start Av Kaliakouda-oppstigningen Ved Megalo Chorio

Mount Kaliakouda

Kapellet Panagia

Beste bursdagsfest noensinne…

et monument Over Slaget Ved Kaliakouda

Tilbake til Athen via Nafpaktos

etter alle eventyrene I Karpenisi ønsket vi ikke å gå Tilbake til Athen den samme kjedelige motorveien. I stedet bestemte vi oss for å kjøre sørover gjennom Fjellene til Nafpaktos og returnere til Athen via Delfi og Arachova. Jeg skal ikke lyve, denne ruten ER LANG! Det tok oss en hel dag med ca 3 timers pause I Nafpaktos. Men det var verdt bryet! Veien går gjennom noen virkelig fantastisk natur, både fjell og kyst. Byene Nafpaktos og Arachova er av de vakreste jeg har sett I Hellas, og det arkeologiske stedet I Delphi trenger sikkert ingen introduksjon.

Fra Megalo Chorio fulgte vi veien til Prousos og videre ned Til Thermo. En gang ut Av Prousos startet det en bratt stigning gjennom tilsynelatende uendelige svinger etterfulgt av et par kilometer med en naturskjønn kjøretur på høyden av nesten 1400 m med flott utsikt over Fjellene I Evritania på begge sider. Men min favoritt del var følgende nedstigning gjennom dalene I Panaitoliko fjellkjeden. Bortsett fra noen få små grender, de obligatoriske flokker av geiter vandrende fritt i åssiden og et par altfor nysgjerrige hester det var ikke mange severdigheter av menneskelig tilstedeværelse gjennom denne bilder landskapet.

for å strekke på beina litt stoppet vi Ved Kato Labiri. Denne lille landsbyen er et av utgangspunktene for stiene på vei til Toppen Av Mt.Panaitoliko. Det er imidlertid verdt å stoppe selv om du ikke er etter toppene. Strømmen vi har fulgt en stund nå blir villere her rushing gjennom en smal steinete kløft krysset av en liten stein bro. Ledsaget av det alpine landskapet rundt dette er det perfekte stedet å stoppe og ta i fjellutsikten for siste gang. Snart nok vil vi forlate Dem for godt og fortsette gjennom De grønne åsene, frukthager Og marker I Nafpaktia.

Etter å Ha Forlatt fjellene forandret landskapet seg fra vill og dramatisk til rolig og fruktbart. Plutselig eksploderte sidene av veiene av blomster av alle farger og former, og været ble fra sen vinter til en vakker vår på bare noen få kilometer. Vi passerte Innsjøen Trichonida, glitrende i ettermiddagssolen og den fantastiske turkise Evinos-Elven før Vi endelig nådde Nafpaktos.

Nafpaktos er en av de vakreste greske byene og fortjener mye mer tid enn det vi kunne avse. Men selv et par timer var nok til å utforske den pittoreske gamle havnen og de sjarmerende smugene som steg opp til slottet. For å gjøre Ting enda bedre, Har Nafpaktos to lange sandstrender langs kysten og en fantastisk utsikt over Fjellene I Panaxaiko og den karakteristiske broen Ved Rio.

Kjøring Til Athen fra Nafpaktos det virker som en god ide å følge kostnadene hele veien, men det er det ikke. En Gang På Itea slå innover og følg veien For Delphi, Arachova, Og Thiva. Ikke bare er denne veien helt fantastisk og gir muligheten til å besøke det verdensberømte arkeologiske stedet I Delphi og det vakre Fjellet Parnassos. Takket være posh skianlegg På Arachova det holdes i meget god stand og passasjen over fjellene er rask og komfortabel.

de fantastiske fjellene I Evritania

Søker etter vår vei gjennom Panaitolikos-fjellene