Vandring Til Kalaupapa-En Må – Gjøre Når Du Besøker Molokai, Hawaii

1.1 K Aksjer

når du planlegger å besøke Molokai, Hawaii i to uker, holdt en ting stående ut i vår forskning som en må-gjøre: fotturer Til Kalaupapa National Historical Park.

MERK: fra slutten av 2019 er stien for fotturer Til Kalaupapa stengt inntil videre på grunn av et skred. Sjekk Kalaupapa nps nettsted for oppdateringer på stien nedleggelser. Du kan fortsatt ta del I Kalaupapa tur, men trenger å fly til kolonien i stedet. Du må holde deg unna stien området, for nå.

det er vanskelig å ikke være nysgjerrig når du finner ut at den avsidesliggende øya du besøker, har et enda fjernere område som ikke er tilgjengelig med kjøretøy – bare med fly, muldyr eller til fots. Og når du er på et budsjett, trenger du ikke engang vurdere å ikke gjøre turen når det kan spare deg mer enn $100 hver … uansett hvor mange switchbacks det innebærer.

Slik registrerte Vi oss for å vandre Til Kalaupapa På Molokai – Hvor Hawaiiske personer med spedalskhet (nå Kalt Hansens Sykdom, for å fjerne urettferdig stigma) ble karantene fra sine familier og resten av verden fra 1865, til en kur ble funnet i 1969.

strandutsikt etter fotturer Til Kalaupapa I Molokai

Innholdsfortegnelse

Rask Oversikt Over Kalaupapa Historie

hvis Du ikke er kjent Med Hawaiian historie, kan du ikke engang har kjent dette stedet eksisterte. Det gjorde vi ikke før vi begynte å undersøke området. Men den unike, mørke historien som er forbundet med dette stedet, har en måte å trekke deg inn, rive på hjertestrengene dine og få din største respekt for hvordan de gjorde det beste ut av en dårlig situasjon. Det er ikke rart at folk besøker denne øya for det formål å vandre Til Kalaupapa, eller besøke via mule eller fly.

På grunn av deres adskillelse fra resten av verden var Hawaiian-folket dessverre ekstra utsatt for Hansens Sykdom. Så, som folk besøkte for handel og andre’ fremgang ‘ på 1800-tallet, tok de også sine langt av sykdommer. De svært åpenbare symptomene-koker på huden – og Bibelske historier knyttet til spedalskhet, gjorde stigmaet ekstremt sterkt og alle var redd for sykdommen.

da det spredte seg, ble det tatt drastiske tiltak – noe som førte til isolasjon av de smittede. Og hvis Du har hatt noen erfaring med De dype, alle viktige familiebånd Hawaiians, kan du forestille deg hvor absolutt ødeleggende det var å bli tatt bort fra familien din. Mange familier prøvde selv å skjule sine kjære, eller hente dem fra dette fjerntliggende karantene.

utsikt Vandring Til Kalaupapa Molokai

Men Nå som det er en kur for sykdommen, Og Det ikke lenger er smittsomt, Har Kalaupapa blitt Et Nasjonalt Historisk Sted. Det er også faktisk fortsatt hjem til noen innbyggere som fikk muligheten til å bo der etter at tvangssegregeringspolitikken hadde løftet. På grunn av dette har den isolerte kolonien forblitt mest uberørt.

strendene er uberørte, luften er frisk, deres livsstil er bærekraftig. Livet er enkelt der. Skjønnheten alene er verdt en tur, men den pedagogiske turen gjør det til en virkelig fantastisk opplevelse. Vandring ned de høye klippene (og tilbake opp) var vel verdt utsikten og innsiktene vi fikk der.

fjellsiden utsikt Mens Fotturer Til Kalaupapa Molokai

Vandring Til Kalaupapa & Guidet Tur

som de fleste gode opplevelser tok det Å komme Til Kalaupapa litt prep. Ingen har lov til å besøke uten tillatelse og guide. Du kan gå ned stien på egen hånd. Men må vente på guidet tur før du kan utforske byen og andre områder av Denne fantastiske Delen Av Molokai.

trail begynner For Fotturer Til Kalaupapa I Molokai

Å bli registrert For Kalaupapa Tour

vi registrerte oss med det lokale selskapet som også gir mule rides til kolonien. For $ 79 hver satte de oss opp med tillatelser, Den fire timers historiske turen Til Kalaupapa, en lett piknik og dekket NPS trail vedlikeholdsavgifter.

selv om muldyrturen er spioneringen som må-prøve-opplevelsen mens du er på øya, har vi valgt ut av flere grunner: vi gjør ikke ting hvis vi føler at det kan skade dyr (varmen og høydeendringene kan ikke være morsomme for de gutta!), det var mer enn dobbelt i pris, vi stolte ikke på at de ikke skulle sende oss over kanten av klippene, vi likte ideen om å gå i vårt eget tempo, og … hvis det ikke var nok grunner, Har Buddys baller ikke glemt den ene gangen vi red hester for fem år siden.

Tursti Til Kalaupapa Molokai

Den Bratte Stien Til Kalaupapa National Historic Park

så setter vi av rundt 8 am, ca 30 minutter før muldyrene og med bare noen få andre mennesker å dele stien med. Vi bodde i vårt eget tempo for å ha den fantastiske utsikten over havet og kolonien under alt for oss selv på utsikt.

utsikt fra stien Til Kalaupapa I Molokai

Før vi visste det, hadde vår spenning drevet oss ned den 3,5 kilometer lange stien med relativ letthet. Men kroppene våre minnet oss raskt om at 1700 fot høyde faller over 26 switchbacks var ganske trening for beina våre. Men det var ikke lenge før den nydelige havutsikten distrahert oss fra hvor wobbly vi følte.

havutsikt En Kalaupapa I Molokai

Ikke rart innbyggerne ikke ville forlate dette stedet. Vandring Til Kalaupapa alene helt fylt våre hjerter med fryd.

Kalaupapa-Turen

etter omtrent 15 minutter med vandring rundt møteområdet og beundrer den uberørte skjønnheten rundt oss, kom flypassasjerene. En annen 10 minutter forbi, og ingen mule ryttere. Snart viste reiseguiden seg og annonserte at vi ville starte uten at de skulle holde seg på plan. Hadde vi vært å gjette vår beslutning om å vandre før, ville vi definitivt ikke vært på det tidspunktet.

bratt sti Til Kalaupapa I Molokai

Så dro vi uten halvparten av gruppen for å sjekke ut den lokale bokhandelen som er bemannet av den yngste levende bosatt-som er i 70-årene nå og ble sendt Til Kalaupapa som barn. Vi var på hans tidsplan, siden han snart ville lukke til lunsj (som tilbys gratis for beboere, sammen med medisinsk behandling og andre fordeler – det minste de kunne gjøre for å isolere dem, ikke sant?).

store I Kalaupapa Molokai

Siden vi ikke er de å kjøpe suvenirer eller egentlig noe som tar opp plass, brukte vi vår tid på å se på bildene og dokumentene innrammet på veggen. En spesielt som slo oss var en kopi av brevet folk i lokale anlegg ville motta før de ble sendt til Kalaupapa kolonien. De bare ga dem et par timer, for å unngå folk prøver å flykte for å se familien før. Det var så hjerteskjærende og klart hvor absolutt skremmende denne sykdommen var på den tiden for regjeringen å ta slike ekstreme tiltak.

brev fra opprinnelige koloni innbyggere På Kalaupapa, Molokai

Tour Bonus: en gratis Serenade

som vi ventet på alle å gjøre sine innkjøp, vår awesome guide Rick sang oss en sang eller to mens han spilte ukulele og hans venn spilte munnspill. Jeg hadde mistanke om at han var sangeren i bandet vi så på den lokale baren Paddler er et par netter før, så dette var beviset jeg trengte. Rick var psyched at vi fikk høre bandet hans spille, Og Buddy lo av min uhyggelige evne til å gjenkjenne ansikter.

musikk av tour guide På Kalaupapa

Historier fra fortiden

Deretter flyttet vi videre til kirken, hvor vi ble fortalt de hjerteskjærende historiene om hvordan disse beboerne ble tatt fra sine familier og i utgangspunktet forlatt helt alene. Mange mistet håpet, men andre klamret seg til sin tro. Heldigvis ble lokalbefolkningen og andre mennesker tvunget til å hjelpe denne eksilgruppen.

kirke I Kalaupapa Molokai

En av de mest kjente menneskene som viet sitt liv til å hjelpe Var Fader Damien-en misjonær Fra Belgia. Han viste folket medfølelse, sørget for at de døde ble begravet med verdighet, og bidro til å forbedre livet i kolonien til han døde etter å ha fått sykdommen selv. Nå betraktet Som En Helgen av Den Katolske Kirken fra 2009, feires Han over Hele Molokai, men spesielt I Kalaupapa hvor hans gravsted kan bli funnet.

fader damien i kirken i kalaupapa

en piknik på slutten av verden

før du går videre, vi fikk en annen improvisert underholdning økt for å lette stemningen. Så gikk VI FOR Å endelig møte mule riders (30 minutter senere enn forventet). De virket irritert, men skjønte ikke hvor mye de hadde gått glipp av, så var i godt humør. Dessuten var vi på vei til å spise lunsj med utsikt over de høyeste sjøklippene i verden. Det var vanskelig å bli opprørt da vi nærmet oss disse synspunktene.

fantastisk utsikt Fra Kalaupapa tur I Molokai

Det var imidlertid en fyr hvis manndeler hadde en negativ reaksjon på opplevelsen. Vi følte så ille for ham da han lå i gresset, prøver å føle seg bedre. Vår guide overhørte meg fortelle mannens kone at vi kunne gi dem en tur til hotellet hvis de bestemte seg for å gå opp i stedet. Rick stoppet meg og sa, «du sprer aloha! Øya jobber allerede med deg.»Jeg svulmet med stolthet, fordi jeg visste uten tvil det hadde. Selv om ingenting av dette gjorde noen forskjell for vår nye venns uheldige situasjon.

i løpet av vår gjenværende tid spiste vi våre enkle lunsjer og beundret de uberørte, majestetiske klippene over og strendene nedenfor. Det var vanskelig å ikke forestille seg hvordan verden kunne se ut hvis vi ikke hadde bygget opp så mange byer og veier og fabrikker. Kan alt føles akkurat slik?

utsikt fra kalaupapa koloni i molokai

Andre Kalaupapa tour høydepunkter

På vei tilbake fra vår klippeside lunsj, stoppet vi ved to kirker. Disse nydelige gamle bygninger hadde vakre kunstverk inne, og historiske gravsteder utenfor-inkludert At Av Father Damien selv. (Egentlig bare hans hånd, fordi resten av hans rester ble sendt tilbake Til Belgia, men fortsatt).

kalaupapa gravesites

Da vi sakte gjorde veien tilbake til stien, stoppet vi på den lille flyplassen, så en mor og baby munkesel på stranden, besøkte noen andre interessante landemerker, beundret det nydelige landskapet, og lo med vår guide mens han sang og fortalte gode historier om lykke og håp.

monk seler På Kalaupapa Molokai under vår kalaupapa tur
plast dinosaur og utsikt Over Kalaupapa Molokai

Når en av de beste, mest interessante og underholdende turene vi noen gang har vært på, endelig kom til slutt, hustled vi tilbake til stien – og håpet å slå muldyrene igjen. Men, vi var utmattet etter en lang dag med å utforske.

Flyreiser Til Kalaupapa Molokai

Switchbacking Til Virkeligheten

den første switchbacken føltes som evigheten. Det er den lengste, jeg ville være villig til å satse på det. Og da vi nærmet oss toppen, fikk vi svettere, mer slitne og sorer. Til slutt, muldyr fanget opp til oss, og vi måtte lukte bæsj for de resterende 6 eller 7 switchbacks. Men, tar vår tid faktisk føltes mye bedre-til tross for lukten.

Når vi ankom topside-gjennomvåt i svette, gikk vi over Til Kalaupapa lookout for å se hvor langt vi skulle komme. Det så uvirkelig ut, som et fjernt sted vi ikke kunne ha vært. Men vi hadde, og som resten Av Molokai, det igjen et varig inntrykk.

molokai minner-kalaupapa

Da vi kjørte bort, lurte vi på om det ville se ut som det samme når livet fører oss tilbake hit. Etter at den siste beboeren har gått bort, og alle forpliktelser har opphørt, Vil Kalaupapa være et turistmål? Vil det være en slags motbydelig trikk som ødelegger utsikten for å gjøre den mer tilgjengelig? Vil det ha restauranter og kitschy butikker?

Eller Kanskje Kalaupapa har sett nok lidelse … kanskje Det vil være igjen alene. Kanskje vil den freden bli beskyttet i århundrer framover. Vi trenger flere uberørte steder. Vi må huske at ikke alt drar nytte av menneskets endringer.

landskap av klipper etter Fotturer Til Kalaupapa Molokai

Les mer om å besøke Molokai og andre tips fra Vår To måneders Hawaii tur her. Og hvis du vil vite mer om hvordan vi gjorde denne ferien skje, sjekk ut vår guide til kjæledyr og husitting!