Kom Deg ut Av Huset! – En Preken Om Johannes 20: 19-31

Påske 2a – Johannes 20:19-31

Tvilende Thomas, Påske, Oppstandelse, Påske 2a, Tvil, John 20:19-31
Tvilende Thomas Mosaic av © José Luiz Bernardes Ribeiro/, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons

Det har vært en uke Siden Påske, en uke siden kaos og spenning, en uke siden den tomme graven, en uke siden vår første «Alleluia. Kristus er oppstanden. Herren er virkelig oppstanden. Halleluja.»Det er en uke etter oppstandelsen og disiplene er på samme sted Som De Var Påskenatt. De er i samme rom bak de samme låste dørene. (John 20:19-31)

så hvis oppstandelsen er så stor, en slik livsforandrende hendelse, hvorfor sitter de fortsatt fast på samme sted? Hvilken forskjell har den tomme graven gjort? Hvordan har det forandret dem? Har det latt dem se seg selv og sin verden annerledes? Har det gjort noe for dem? Det ser ikke ut som om det har gjort stor forskjell. De er i samme hus bak de samme låste dørene som for en uke siden. Hva har endret seg?

jeg lurer på, en uke Etter Påske, hva Har Kristi oppstandelse gjort for Oss? Er livet ditt annerledes? Ser du og engasjerer verden på nye måter? Hvilken forskjell har den tomme graven gjort i livet ditt i løpet av den siste uken? Når jeg ser på livet mitt, ser det ut som det gjorde sist søndag, uken før, og uken før det. Og når jeg ser på verden, ser det ganske mye ut som før.

jeg pleide å høre dagens evangelium (Johannes 20: 19-31) og være kritisk til disiplene. De sitter fast på samme sted. De burde ha gjort det bedre enn det. Etter all død har blitt beseiret. «Kristus er oppstanden. Halleluja.»Hvorfor er ikke livet annerledes?

jeg spurte virkelig om mitt eget liv. Hvorfor er ikke Livet mitt annerledes etter Påske? Hvorfor sitter jeg på samme sted? Jeg burde gjøre det bedre enn det. Jeg burde leve oppstandelsen bedre, mer kraftfullt, mer fullstendig, mer autentisk enn hva jeg er. Tross alt, » Herren er virkelig oppstått. Halleluja.»

jeg har imidlertid begynt å høre dagens evangelium annerledes enn det jeg pleide å. Her er hva jeg tror dagens evangelium forteller oss:

  • Kristi oppstandelse er en stor avtale;
  • den tomme graven er en livsforandrende hendelse;
  • oppstandelsen gjør en forskjell i våre liv; og
  • det tar også tid.

Oppstandelse tar tid. Det er ikke en engangshendelse. Det er noe vi vokser til. Det er en prosess. Det er en måte å leve på og et liv å leve på. Ved guds nåde utvikler vi oss til oppstandne mennesker gjennom våre relasjoner og omstendighetene i våre liv. Gud sløser ikke bort noe. Hver dag går vi inn i det oppstandne livet. Det er ikke alltid lett og noen dager er bare ren vanskelig.

jeg lurer på om vi noen ganger kommer Til Påskedag og den tomme graven forventer å våkne opp på mandag til et helt nytt liv og verden. Jeg gjetter at du våknet På Påskedag Til samme liv og verden du hadde På Langfredag. Jeg gjorde det. Det er ikke fordi oppstandelsen mislyktes eller Fordi Jesus ikke gjorde «Jesus-tingen» i våre liv. Det Er Fordi Jesus ting tar tid.

Kanskje vi trenger å gi slipp på det faktum av den tomme graven og begynne å hevde historien om oppstandelsen. Det er forskjell på fakta og historie. Fakta er endimensjonale, historier er flerdimensjonale. Fakta informerer sinnet, historier berører hjertet. Fakta overfører informasjon, historier forvandler liv. Tenk på det slik. Et faktum er statisk, som et øyeblikksbilde av et bestemt øyeblikk. En historie er dynamisk, som en film som tar oss over tid.

den tomme graven er et faktum. Oppstandelse er en historie. Kanskje vi må begynne å forstå oppstandelsen som filmen i vårt liv i stedet For et øyeblikksbilde Av Kristi liv. Den tomme graven er ikke historien om oppstandelsen. Fakta Om Jesu liv er ikke historien Om Jesus. Fakta om livet ditt og mitt liv er ikke historien om livet vårt.

fakta er bare utgangspunktet for historien. Det faktum av den tomme graven er utgangspunktet for oppstandelsen historien. Uansett fakta du våknet Opp Til På Påskedag er rett og slett utgangspunktet for din historie om oppstandelse. Altfor ofte tar vi fakta som hele historien. Er det ikke Det Vi har gjort Med St. Thomas?

Hvilke fakta kommer til tankene når du hører navnet hans? Han var en tviler. «Hvis jeg ikke ser naglemerket i hans hender og legger min finger i naglemerket og min hånd i hans side, vil jeg ikke tro.»At Thomas tvilte kan være det eneste faktum som kommer til hjernen. Det er så utbredt at Vi kaller Ham Tvilende Thomas.

hva om det faktum imidlertid bare er utgangspunktet for hans oppstandelse? Hva om det ikke er hele historien? Hva om hvor vi starter er mindre viktig enn hvor vi går, hvor vi slutter?

kjenner Du Slutten På Thomas ‘ historie? Vet du hvor han døde? Han døde i India. Han var Apostel for Det Indiske Folk. Han brakte kristi evangelium Til India. Han døde en martyr etter at han ble kjørt gjennom med fem spyd av fem soldater. Det høres ikke mye ut som en tviler, gjør det? Det høres ut som noen som vokste og forandret seg, noen For Hvem kristi oppstandelse var ekte, noen for hvem den tomme graven gjorde en forskjell. Det tok bare litt tid, som det gjør for de fleste, kanskje alle av oss.

Vi Vet At Vi Tviler På Thomas, men la Oss ikke glemme Å Bekjenne Thomas. Han er også med i dagens evangelium. «Min Herre og Min Gud!»Med disse ordene Har Thomas anerkjent Og kalt et nytt forhold, et nytt verdenssyn, en ny måte å være på. Et sted mellom Å Tvile Thomas og Bekjenne Thomas er Historien om oppstandelsen I Thomas ‘ liv.

Alle de tingene Om Å Tvile På Thomas, faktumet av hans vantro, Er Bare Thomas ‘ startsted, ingenting mer og ingenting mindre. Det er verken bra eller dårlig. Det er et startsted. Vi har alle våre startplasser.

Hva er ditt startsted? Hva er fakta i livet ditt i dag? Utgangspunktet for historien om vår oppstandelse er hva som er. Uansett hva livet ditt er i dag, uansett omstendighetene dine, er det utgangspunktet for din historie om oppstandelse. Så hvis du har å gjøre med dyp ensomhet, sorg og tap, er det utgangspunktet ditt. Det er rommet Kristus kommer inn i. Hvis Du er låst i et hus av frykt, forvirring eller mørke, er Det ditt utgangspunkt Og Stedet Der Jesus står. Hvis sykdom, alderdom, funksjonshemming eller usikkerhet er fakta i livet ditt, er Det ditt utgangspunkt Og Stedet Der Jesus dukker opp. Hvis Du føler deg fortapt, forrådt, skuffet, overveldet, det er ditt utgangspunkt Og huset Jesus går inn. Hvis glede, takknemlighet og feiring er fakta i livet ditt i dag, er det utgangspunktet for din historie om oppstandelse.

 Tvilende Thomas, Påske, Oppstandelse, Påske 2a, Tvil, John 20: 19-31
Bilde Kreditt: Av Faysal Elahi-Eget arbeid, CC BY-SA 3.0, Wikimedia Commons

Alle de tingene jeg nettopp beskrev og tusen andre er de mange måtene dørene til huset vårt blir låst på. Uansett hva det kan være for deg, er det bare utgangspunktet.

den store tragedien er ikke at disiplene er i samme hus bak de samme låste dørene. Det er bare deres utgangspunkt. Den store tragedien vil være hvis disiplene nekter å låse opp dørene, nekter å åpne dørene og nekter å komme seg ut av huset.

hva er dørene som er låst i livet ditt? Hva er de tingene som har holdt deg fast på samme sted? Jeg sier det igjen, det er bare utgangspunktet. Ikke døm det som godt eller dårlig, rett eller galt. Det er bare der Du er, Og Det er Stedet Kristus dukker opp. Det skjedde to ganger i dagens evangelium. Begge ganger disiplene er i samme hus bak de samme låste dører og Jesus dukker opp. Han står midt i blant dem. Veggene og de låste dørene til huset deres kunne ikke holde Jesus ute. Og veggene og låste dører i huset ditt vil ikke holde ham ute.

han går inn i huset vårt, gjennom de låste dørene, og puster fred og liv inn i oss. Han puster fred og håp inn i oss. Han puster fred og mot inn i oss. Han puster fred og styrke inn i oss. Og det pust av fred er nøkkelen som låser opp døren. Så ta et dypt pust, ta alt inn, la det fylle og live deg. La det gi deg håp, mot og styrke til å låse opp og åpne dørene til livet ditt, og deretter komme deg ut av huset.

Forrige uke sa Jeg dere at dere skulle gå hjem og se Jesus. Denne uken ber jeg deg om å komme deg ut av huset. Åpne dørene til historien om oppstandelsen din og kom deg ut av huset.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.