Kommentarer Til John 4:5-42

den høyt elskede historien om Den Samaritanske kvinnen ved brønnen er den andre av fire møter Med Jesus I Johannes denne Fasten.

hver avslører noe om hvem han er, noen gave han bringer til oss på årets Fastereise. Hvor forrige uke gaven dukket opp ut Av Faderens kjærlighet gitt I Sønnen, denne uken det strømmer ut Som Jesu åndens gave, strømmet inn i hjertene til troende.

dette møtet begynner med sosial grenseovergang, typisk For Jesus i alle evangeliene, når han ber Den Samaritanske kvinnen om en drink. Hun er overrasket over at han samhandler med En Samaritan, og fortelleren forklarer hvorfor hennes overraskelse er berettiget. Da vil disiplene senere være spesielt opptatt av at han snakker med en kvinne.

møtet mellom de to kan leses i tre satser. Den første bevegelsen handler om vann: Jesu tørst, Så den påfølgende samtalen med kvinnen, litt skeptisk til ham og hans grenseovergang, og så det levende vannet som strømmer opp til evig liv som han vil tilby henne og som hun vil be om.

den andre sats er samtalen om kvinnens privatliv, som er øyeblikket som møtet ser ut til å snu. Den tredje sats er samtalen om tilbedelse I Ånd og sannhet, noe som fører til at Hun lurer på Messias og at Han åpenbarer for henne at det er han.

referansen til levende vann er et ordspill på gresk, ved at uttrykket refererer til vann som flyter i stedet for fortsatt «friskt i stedet for stillestående», mens det også faktisk betyr «levende», og knytter det til det evige livs gave som strømmer opp i den troende som mottar Jesu gave. Som Nikodemus ‘ misforståelse i 3:1-12 når han ikke er i stand til å se utover den jordiske (fysiske fødsel) til den åndelige (fødsel ovenfra) og disiplenes misforståelse Av Jesu referanser til mat i 4:32-34: kvinnen her forstår Først At Jesus sikter til vann fra brønnen, og spør hvordan han vil gi henne dette uten en bøtte, noe som fremmer ironien ved å sammenligne Ham med Deres store stamfar Jakob, som ga dem brønnen.

men i motsetning Til Nikodemus, som ikke synes å bevege seg utover sin forvirring, beveger kvinnen seg. Hun ber om dette vannet, innser at det ikke er vanlig vann, men ennå ikke forstår på hvilken måte, og hun vil gå enda lenger Med Og For Jesus som fortellingen utvikler seg.

språket i brønnscenen» vann, vannkrukke og tegning » — minner om miraklet i Kana da Jesus først åpenbarte sin herlighet for sine disipler, med de to sistnevnte begrepene som bare brukes i disse to avsnittene i Hele Det Nye Testamente. Ordet som først ble brukt for godt (i 4:6; et annet ord blir brukt i vers 12) og så for våren som strømmer opp til evig liv, vises flere Ganger i Åpenbaringen. Lammet skal lede Dem til «kilder med livets vann» (7).:17), Og Alfa og Omega, ekko Ordene Til Johannine Jesus, sier: «til den tørste vil jeg gi vann som en gave fra kilden til livets vann.»(21:6)

men den viktigste og stemningsfulle forbindelse med kapitlet er funnet I Johannes 7: 37-39 når På Den siste store dagen I Løvhyttefesten jesus sier, » la den som tørster komme til meg ,og la den som tror på meg drikke. Som skriften sier: «av den troendes hjerte skal det strømme strømmer av levende vann.»Og fortelleren identifiserer da dette som en referanse til Ånden. Den troende er både mottaker av levende vann og deretter dens kanal; og forklaringen av 7:39 bidrar til å tolke betydningen av det levende vann som Åndens gave her i 4:14.

så snart kvinnen ber om det levende vannet, blir samtalen til hennes liv, Og Jesus vil nå fortelle henne alt hun noensinne har gjort, som hun senere sier det. Da, Etter Å ha blitt sett Av Jesus, ser hun ham annerledes, og samtalen tar en annen sving. Hun forstår umiddelbart at han er en profet og spør ham et seriøst spørsmål om tilbedelse som han gir et seriøst svar på. Dette er Den eneste vedvarende samtalen om tilbedelse I Johannes; verbet forekommer 9 ganger i disse fem versene, og substantivet for tilbedere forekommer bare denne gangen i Hele Det Nye Testamente.

Ånden er introdusert her eksplisitt. Å tilbe Gud som Gud ønsker er å tilbe I Ånd, antagelig Med Den Ånd Som Jesus tilbyr fossende opp fra hjertet, og i sannhet, som vi senere vil forstå å bli nedfelt I Jesus selv (8:31-32; 14:6). Tilbedelse, dette synes å foreslå, handler om forholdet, bolig i vintreet Jesus. Den Samaritanske kvinnen, som har inngått forhold til ham her, forstår kanskje dette. Hun antyder i sin rundkjøring måte at han er den kommende Messias, Og For første og eneste gang I Johannes, Jesus sier at han er.

Selv Om Jesus vet alt om denne kvinnens liv, som faktisk han vet hva som er i alle (2:25), det er ingen omtale av synd eller syndighet i denne teksten og ingen ord dom eller oppmuntring til å forandre hennes liv. Enhver opptatthet med det er mer et mål på lesernes interesser enn evangelistens. Hva er livsforvandlende for kvinnen er, ifølge henne, at hun har vært helt kjent av ham, og dette blir kjent har gjort henne i stand til å kjenne ham. Historien handler om at hun er i stand til å begynne å se hvem han er, å bli gitt gaven av den sannheten som fører til ekte tilbedelse og bli en kanal for det levende vann. Det handler om henne bare i den grad det handler om hvem han åpenbarer seg for å være for henne og, gjennom deres møte, til hennes naboer og deretter til oss.

disiplene selv vet bedre enn Å si Et ord Til Jesus om denne kvinnen. I stedet leder Jesus dem inn i en samtale om misjon, med elementer som minner om høst lignelser I Synoptics, men også plukke opp på aspekter Av Jesu samtale med kvinnen, spesielt med henvisning til evig liv, og peker mot hva som vil skje neste. Kvinnens vitnesbyrd har brakt en høst Til Jesus.

et prøvemotiv løper Gjennom Hele Johannes fra innføringen Av Døperen Johannes i 1: 7 som et vitne. Å vitne er Noe Jesu venner er kalt til å gjøre (15:27). Kvinnen vitner (4:39) til sin by. Som vitne er hun spennende. Hun kan absolutt ikke sies å overdrive saken. Hun sier bare hva hun vet og deretter forlater spørsmålet med dem på en slik måte at de er tvunget til å komme og se ham for seg selv.

denne teksten antyder på en rekke måter at det ikke handler om hva vi vet, men hvem vi vet. Det handler om å ha et møte, oppleve lyset Av Jesu sannhet og kjærlighet som skinner på vår fortid og vår fremtid, og deretter ha motet og midlene til å slippe noe som ikke er det og dele det vi vet (ikke hva noen andre vet, akkurat det vi vet) som vitner om hans rike nåde som går opp til evig liv i oss.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.