Kommentarer Til Jeremia 15:15-21

Profeter forkynner. Kanskje dette høres åpenbart ut. Egentlig er det ikke.

noen profeter modellerer det moralske liv. Noen profeter helbreder. Noen profeter imponerer folkemengder med mirakler. Jeremia forkynte. Jeremias oppgave var å tale. Faktisk, I Jeremia 15, har Vi tilgang Til Jeremias kall til å snakke.

Tale I Dag

Tale gjennomsyrer våre liv. Presidenter, provosts, professorer og pastorer gjør taler. Mediene er fulle av talking heads. Regjeringen gjør et yrke ut av retorisk tale. Annonsører studerer på samme måte hva som gjør talearbeid på folk. Amerikanerne utøver sin rett til ytringsfrihet. Vi lever i en høy verden. Vi lager hjemmevideoer. Vi kan snakke våre tanker i Våre Facebook statusoppdateringer Og Twitter feeds. Vi kan kommentere på blogger. Vi kan skrive blogger. Vi er omgitt av mikrofoner, videoer, Skype, tv, apps, og nettsteder. Tale er overalt.

Noen ganger stopper samfunnet vårt for å undersøke måten vi bruker tale på. Et slikt øyeblikk presenterte seg nylig i Arizona-skytingen Av Gabrielle Giffords. Umiddelbart etter hendelsen brøt media ut med historier om effekten av kaustisk politisk tale. Faktisk, folk lurte på om håndfull politiske sverte annonser og retorikk mot Kongresskvinne Giffords matet en farlig sinne som førte til hennes skyting. Til slutt kunne ingen sammenheng mellom vår rancid politiske tale og skytteren bli etablert. Likevel fungerte hendelsen som en vekker til det dårlige klimaet og kvaliteten på vår politiske tale.

mens wake-up samtaler forekommer, for det meste, vår tale fortsetter raskt. Og tempoet er svimlende, volumet er øredøvende, og tettheten er overveldende. Dette kan ikke være sunt. Jeg er påminnet Om Ordtaket som sier «når ord er mange, mangler ikke overtredelse, men de forstandige blir holdt tilbake i tale» (Ordspråkene 10:19).

generelt kunne vi lære mye av utøvelsen av selvbeherskelse. Faktisk kan faste fra tale på en vanlig dag gi enorm innsikt! Men Jeremias kall gir oss en unik mulighet til å reflektere over dyrebar tale, eller tale som holder vekt.

Vår Skal Være Profetisk Tale

Profetisk tale er ikke forbeholdt de bibelske profeter alene. I Boken Numbers, moses wistfully bemerkninger, » Gid Hele Herrens folk var profeter, Og At Herren ville legge sin ånd på dem!»(Numbers 11: 29; jf. Apostlenes gjerninger 2:17). Folk som følger Herren er invitert til å vurdere hva profetisk tale ville se ut som kommer fra sin egen munn.

Profetisk tale er ikke bare inspirert mening. Det trekker heller ikke styrke fra folkelig følelse eller ideologi. Profetisk tale kommer fra et dypt møte Med Gud. Jeremias kall i kapittel 15 gir oss en følelse av hvordan dette møtet kan se ut.

Jeremias Kall Til Profetisk Tale

Jeremias kall begynner med en herlig oppdagelse. Guds ord » ble funnet «(vers 16). Denne oppdagelsen viste Seg så viktig For Jeremia at Han umiddelbart internalisert det. Han forteller oss at dette var en helt hyggelig opplevelse. Å finne Og innta Guds ord brakte ham glede og glede.

Etter sin oppdagelse publiserer Jeremia ikke umiddelbart sine funn. Vers 17 viser at profeten holder sin tunge. Han venter på å snakke, utdype sin omtanke. Denne ventetiden, hvor han avstår fra feiring, avslører et annet aspekt til profetisk tale. Ordene tar på seg en vanskelig vekt.

Å holde tungen begynner å produsere en rekke følelsesmessige reaksjoner I Jeremia. Han føler seg sint, isolert og såret. Fra vers 15 virker Det sannsynlig At Jeremias tålmodige stillhet inkluderer sosial plage av noe slag. For visst slår Jeremia Ut På Gud og beskylder ham for å lyve for ham. Der Jeremia tidligere følte glede over oppdagelsen Av Guds ord, begynner ordene over tid å føles som en blindgyde: «vann som svikter «(vers 18).

Jeremias bevegelse fra glede til uro minner meg om Et fantastisk sitat Av Henry Ward Beecher. «Sannheter er først skyer, så regn, så er de høst og mat.»Gleden Jeremia følte kunne sammenlignes med en blå himmel med strålende hvite skyer. Imidlertid er disse harbingers til en regnstorm. I en slik storm, med torden, mørke og drenching regn, mister man raskt synet av de høye skyene som først inspirerte. Og Dette er akkurat Der Jeremia kommer, på dyster sinne og såret forvirring.

Det som skjer videre gjør Jeremias kall til profetisk tale virkelig fantastisk. Jeremia har et valg. Gud indikerer At Jeremia kunne tilby verden to typer tale: verdiløs tale eller dyrebar tale (vers 19). «Verdiløs» tale kan være det som lever i fortvilelse, forvirring eller drama. Verdiløs tale stammer trolig fra sinne og vondt. Verdiløs tale flyter ut Av skuffelse Og isolasjon Jeremia føler etter gløden av hans inspirasjon blekner. Verdiløs tale aksepterer bare dysterheten Til Beecher ‘ s storm.

det utrolige Er At Jeremia ikke velger å levere verdiløs tale Til Israel. Gud ga Ham en beslutning, Og Jeremia valgte å tale tungtveiende ord. Igjen gir teksten ikke detaljer om «dyrebar» eller «tung» tale. Men noen ting er underforstått. Vektig tale pander ikke til den offentlige mening («du vil ikke vende deg til dem», vers 19). Tungtveiende tale er sterk nok til å tåle kritikk («bronsemur», vers 20). Tungtveiende tale krever tillit til intet mindre Enn guds beskyttelse.

Konklusjon

I møte med vårt kulturelle overskudd av tale, Kan Jeremias kall til å snakke virke som en mer decibel i støyforurensningen i vår verden. På Hans tid Var Jeremia en av flere hundre profeter som talte I Jerusalem. Den gamle overflødig tale I Jerusalem er fortsatt sant for oss i dag. Men Jeremias kall gir oss et glimt inn i tale verdt å si. Hans kall modeller hvordan Vi kan oppleve Guds profetiske kall for tungtveiende tale.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.